کد خبر: ۱۲۲۶۷۱
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۳
چمران، رئیس شورای عالی استان‌ها:

بدهی‌ میلیاردی شهرداری‌ها پس از هدفمندی‌

شهرداری‌ها به‌چاه نفت وصل نیستند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شهرداری‌ها از محل مابه‌التفاوت بهای سوخت پس از هدفمندسازی‌ یارانه‌ها، میلیاردها تومان بدهی دارند،‌ گفت: اجرای این قانون درآمدی را برای دولت ایجاد می‌کند که باید از محل آن به موسسات خدماتی که پس از اجرا متضرر شده‌اند کمک شود چرا که شهرداری‌ها به چاه نفت وصل نیستند. 

مهدی چمران صبح پنجشنبه در چهل و دومین اجلاس شورای عالی استانها با بیان اینکه تنها منبع درآمد شهرداری‌ها اخذ عوارض از شهروندان است، تصریح کرد: اخذ عوارض هیچ ضمانت اجرایی ندارد. بعضی از شهروندان حتی سالیان طولانی عوارض خود را پرداخت نکرده‌اند و ساخت و ساز نیز در وضعیت کنونی در حال رکود است و در کلانشهرها نیز براساس سیاست‌های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده هیچ عوارضی دریافت نمی‌شود. در چنین حالتی شهرداری‌ها برای پرداخت حقوق پرسنل خود حتی در شهر تهران با مشکل روبه‌رو هستند.

وی در ادامه با خیرمقدم به رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، گفت:‌ بحث سوخت و حاملهای انرژی مهمترین مسأله‌ای بود که در سالهای اخیر به وقوع پیوست و در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها انتقادها و حملات بسیاری صورت گرفت که سرانجام در دولت دکتر احمدی‌نژاد این تصمیم گرفته شد و با همکاری مجلس و مردم به مرحله اجرا درآمد که امیدواریم منابع حاصل از آن نیز به دست نیازمندان برسد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه دغدغه شهرداری‌ها افزاش بهای سوخت است، گفت: شورای عالی استانها، شوراهای سراسر کشور و شهرداری‌ها برای اجرای این قانون آمادگی کامل داشتند اما اکنون از محل مابه‌التفاوت بهای سوخت میلیاردها تومان بدهی دارند چرا که گازوئیل از لیتری 17.5 تومان به 350 تومان رسیده است و در بسیاری از شهرها که اتوبوس‌های بخش خصوصی فعال هستند مشکلات بیشتر است.

وی ادامه داد: هدفمندسازی یارانه‌ها درآمدی را برای دولت ایجاد می‌کند که باید از این محل به نهادهای مردمی که از اجرای این قانون متضرر می‌شوند کمک شود.

چمران با اشاره به نارضایتی مردم از حمل و نقل عمومی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها بازوان مردمی دولت هستند و دولت باید از آنها حمایت کند.

وی تاکید کرد:‌ من به خوبی آگاه هستم که تمام تلاش‌های دولتمردان این است که به شهرداری‌ها خدمت رسانی کنند اما حرف این است که این کمک‌ها را به موقع پرداخت کنند تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه وقتی باید بنزین را گران کنیم که وسیله نقلیه عمومی کارآمدی داشته باشیم، تصریح کرد:‌ مردم دوست دارند به جای وسیله نقلیه شخصی خود از اتوبوس و مترو استفاده کنند اما وقتی فشردگی در این وسایل به حدی است که کرامت انسانی لگدمال می‌شود بنزین لیتری 700 تومان را می‌خرند و با خودروی شخصی به خیابان‌ها می‌آیند و ترافیک همچون گذشته وجود خواهد داشت.

چمران تاکید کرد:‌ حرف ما این است که چه دولت بنزین بخرد و چه مردم، اینها سرمایه‌های ملی است که دود می‌شود و به آسمان می‌رود.

وی یادآور شد: باید با تدبیر و برنامه‌های درست برای سال آینده تعداد وسایل نقلیه عمومی را افزایش دهیم تا مشکلی در این بخش برای مردم ایجاد نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین