کد خبر: ۱۲۲۷۷۵
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۸
تشدید تحریم‌های آمریکا علیه رهبر لیبی؛

اوباما: کناره‌گیری سرهنگ قذافی به نفع آمریکا و مردم لیبی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه خانواده و حکومت «معمر قذافی»، رهبر حکومت لیبی در نظر گرفته و اعلام کرده است که با مخالفان رهبر لیبی تماس برقرار می‌کند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که محافظه‌کاران در واشنگتن با ناکافی دانستن تحریم‌های اقتصادی، خواهان کمک نظامی فوری به شورشیان و ایجاد منطقه ممنوعه پروازی بر فراز آسمان لیبی شده‌اند. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا، جمعه 9 تن دیگر از مقام‌های حکومتی و نزدیکان معمر قذافی از جمله «صفیه فرکش»، همسر وی و «محمد»، «هانیبال» و «سیف‌العرب قذافی» از فرزندان او را تحریم کرد. 

«سیف الاسلام»، «معتصم»، «خمیس» (پسران سرهنگ قذافی)، «عایشه»، دختر و خود وی هم روز ۲۶ فوریه توسط آمریکا تحریم شده بودند. 

باراک اوباما جمعه در جمع خبرنگاران در کاخ‌سفید از نحوه عملکرد دولتش در بحران لیبی دفاع کرد و گفت که فشارها بر سرهنگ قذافی را از جهات مختلف تشدید کرده است. 

اوباما گفت: «او (قذافی) به خاطر تحریم‌های مالی و تسلیحاتی بیش از همیشه منزوی شده است.» 

خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد که ۳۲ میلیارد دلار از دارایی‌های دولت لیبی، رهبر این کشور و خانواده وی را مسدود کرده است. 

اوباما در حالی بر کناره‌گیری رهبر لیبی تاکید کرد که بلندپایه‌ترین مقام اطلاعاتی آمریکا احتمال پیروزی شورشیان بر نیروهای سرهنگ قذافی را کم دانسته و از عزم رهبر لیبی برای حفظ قدرت خبر داده است. 

ارتش لیبی از زمین و هوا به مواضع شورشیان در شرق این کشور حمله کرده است. 

«جیمز کلاپر»، رئیس اداره امنیت ملی ایالات متحده پنجشنبه به کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفت: «در دراز مدت، قذافی ایستاده است. خلاف گمانه‌زنی‌هایی که در رسانه‌ها مطرح شده، قذافی قصد کناره‌گیری ندارد.» 

در همین رابطه، «جان مک‌کین»، سناتور جمهوری‌خواه و «جو لیبرمن»، سناتور دموکرات مستقل طی بیانیه‌ای مشترک خواهان اقدام جدی در برابر لیبی شده‌اند. 

آنها از باراک اوباما خواستند که شورای ملی لیبی را به‌عنوان دولت قانونی به رسمیت بشناسد، بر فراز آسمان لیبی منطقه ممنوعه پروازی ایجاد و به مخالفان کمک تسلیحاتی کند. 

اوباما گفت که دولتش قصد دارد برای تماس با مخالفان سرهنگ قذافی یک نماینده ویژه منصوب کند. 

آمریکا خلاف فرانسه هنوز شورای ملی لیبی که توسط مخالفان تشکیل شده را به‌رسمیت نشناخته است. 

باراک اوباما ادامه داد: «اطمینان دارم که کناره‌گیری سرهنگ قذافی به نفع آمریکا و مردم لیبی است و او تمام گزینه‌ها را برای تحقق این هدف در نظر دارد.» 

وی گفت که در مورد گزینه نظامی به دقت با «رابرت گیتس»، وزیر دفاع و مقام‌های نظامی ارشد مشورت خواهد کرد. 

اوباما افزود: «هر زمان که نیروهای ایالات متحده را به منطقه‌ای بالقوه خطرناک می‌فرستم خطراتی وجود دارد و این کار می‌تواند پیامدهایی داشته باشد. به‌عنوان رئیس‌جمهوری وظیفه دارم که ما تمام این خطرات را بررسی کرده باشیم.» 

باراک اوباما گفت که مهم است علاوه بر تغییر موازنه نظامی فعلی بین شورشیان و نیروهای حکومتی، محاسبات اطرافیان رهبر لیبی نیز تغییر کند تا آنها پیامدهای حمایت از معمر قذافی را درک کنند. 

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سه‌شنبه ایجاد منطقه ممنوعه پروازی در لیبی را بررسی خواهد کرد. 

با ادامه عملیات سنگین نیروهای دولتی علیه مخالفان حکومت لیبی، رهبران اتحادیه اروپا خواستار کناره گیری معمر قذافی شده‌اند. 

«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان، در اجلاس جمعه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل با محکوم کردن اقدامات خشونت‌آمیز نیروهای معمر قذافی علیه مخالفان، گفت که حکومت کنونی لیبی مشروعیت خود را به‌عنوان نماینده مردم این کشور از دست داده و دولت آلمان وارد گفت‌وگو با این حکومت نخواهد شد. 

گفته شده که تحریم گسترده‌تر اقتصادی حکومت لیبی از جمله مسدود کردن دارایی‌های شرکت‌های نفتی این کشور از جمله اقداماتی است که اتحادیه اروپا در دست بررسی دارد. 

«نیکلا سارکوزی»، رئیس‌جمهوری فرانسه هم از کشورهای عضو اتحادیه خواست تا به تبعیت از تصمیم دولت او، روابط سیاسی خود را با حکومت معمر قذافی قطع کنند و شورای ملی لیبی را که توسط مخالفان این حکومت تاسیس شده است به‌عنوان نمایندگان واقعی مردم لیبی به‌رسمیت بشناسند. 

دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد که اقدامات لازم را برای مسدود کردن دارایی‌های حکومت معمر قذافی در این کشور به جریان انداخته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین