کد خبر: ۱۲۲۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۷

شکار ستاره فراری در ترافیک فضا!+ عکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ستاره‌ها مانند خودروها از سرعت خاصی برخوردارند و در این بین ممکن است برخی از آنها این محدودیت را شکسته و با سرعت بالاتری حرکت کنند که تلسکوپ وایز ناسا توانسته تصویری از یکی از آنها ثبت کند. 

ستاره آلفا زرافه که ناسا موفق به شکار آن شده مانند موتورسواری سریع در ترافیک آسمان حرکت می‌کند. در تصویر ناسا، ستاره آلفا زرافه همان ستاره براق در وسط تصویر است که از سویی با یک ابر گاز و غبار کمانی‌ شکل احاطه شده و در نور مادون‌قرمز به رنگ قرمز درآمده است. 

به این ستاره‌های سریع ستاره‌های فراری می‌گویند. فاصله و سرعت این ستاره تا حدودی نامعلوم است. آلفا زرافه احتمالا در فاصله‌ای بین 1600 تا 6900 سال نوری قرار داشته و با سرعت شگفت‌انگیزی بین 680 تا 4200 کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند. 

ستاره‌شناسان بر این باورند که ستاره‌های فراری به دلیل انفجار ابرنواختر‌ ستاره همراهشان یا در اثر فعل و انفعالات گرانشی با سایر ستارگان در میان یک خوشه به این سرعت دست‌پیدا کرده‌اند. 

از آنجایی که آلفا زرافه یک ابرستاره است از خود باد بسیار نیرومندی تولید می‌کند. 

سرعت این باد در جلوی مسیری که ستاره حرکت می‌کند افزایش پیدا می‌کند. با برخورد این باد با مواد بین‌ستاره‌ای کندتر، یک شوک کمانی مانند امواج ایجاد شده در جلوی کشتی بوجود می‌آید. 

این باد ستاره‌ای گاز و غبار بین‌ستاره‌ای را فشرده و داغ می‌کند، به طوری که آنها در نور مادون قرمز می‌درخشند. 

شوک کمانی آلفا زرافه در نور مرئی قابل مشاهده نیست اما تلسکوپ وایز ناسا برای شکار این صحنه از نور مادون‌قرمز استفاده کرده است. {$old_album_122939}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین