کد خبر: ۱۲۳۱۷۷
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۰

ماهی قرمز هفت‌سین هم از چین آمد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سفره هفت‌سین ایرانی سال‌هاست که ماهیان قرمز را در تنگ‌های بلورین به عنوان میهمانی ناخوانده پذیرفته است. ماهیان بخت‌برگشته و کم‌عمری که برای مدتی در این تنگ‌ها زندانی و بعد از زمان کوتاهی از غصه تنهایی می‌میرند.

حسین عبیری گلپایگانی یک فعال محیط زیست موضوع استفاده از ماهیان تزئینی را به دیده اخلاقی نگاه می‌کند و معتقد است حیوانات آفریده‌های خداوند هستند و برای لذت لحظه‌ای ما نباید قربانی شوند.

او می‌گوید: ماهی قرمز از نظرگاه تاریخ جایگاهی در سفره‌های هفت‌سین ایرانی نداشته و تا 100 سال پیش اصلا ماهی قرمز بر سر سفره هفت‌سین ایرانیان جای نداشت. نگاهی به نقاشی سفره هفت‌سین کمال‌الملک یک سند واقعی است که در این اثر هنری از وجود ماهی قرمزرنگ در سر سفره هفت‌سین خبری نیست.

به باور وی، حتی در دوره قاجار نیز مردم در سفره هفت‌سین از ماهی قرمز استفاده نمی‌کردند و این نشان می‌دهد که ماهی قرمز در این چند دهه اخیر بر سر سفره هفت‌سین راه یافته است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد فقط در کشور چین مردم در مراسم عید کشور خود از ماهی قرمز استفاده و در پایان مراسم عید نیز این ماهی‌ها کوچک را در آبه‌ای روان رها می‌کردند.

با توسعه فزاینده واردات محصولات چینی به ایران به نظر می‌رسد ماهی قرمز نیز سر از تنگ‌های بلورین ما ایرانیان درآورده و خودش را به بخشی از سفره هفت‌سین بی‌آنکه سینی از سفره باشد تحمیل کرده است. به عقیده متخصصان از حدود 80 سال پیش همزمان با ورود چای از چین به کشور ایران استفاده از ماهی قرمز در جشن‌های نوروزی که مخصوص ایرانیان است نیز شایع شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین