کد خبر: ۱۲۳۱۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۷

اینترنت؛ مرکز کنترل بحران در فاجعه اخیر ژاپن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شبکه اینترنت ژاپن پس از وقوع سونامی عظیم در سواحل این کشور نه تنها از کار نیفتاد، بلکه به مرکز بحرانی کلیدی برای اطلاع‌رسانی، کمک‌رسانی و پشتیبانی از بازمانده‌ها و مجروحان حادثه تبدیل شد.

با وجود خسارات مهلکی که زمین لرزه ۸٫۹ ریشتری به بیشتر بخش‌های صنعتی و تجاری ژاپن وارد کرده است، این کشور توانسته اینترنت را به عنوان یکی از کلیدی ترین زیرساختارهای ارتباطاتی خود حفظ کند و حتی با وقوع سونامی چنان بزرگ، آن را از آسیب دیدگی و تخریب به دور نگه دارد.

این در حالی جالب توجه خواهد بود که به کشورهایی در جهان توجه شود که با وقوع توفانی کوچک و یا ناآرامی به سرعت اتصال خود را با بقیه جهان از دست داده و دسترسی آنها به اینترنت قطع می‌شود.

به عقیده کارشناسان، در شرایط بحران، اینترنت برای افرادی که در جستجوی اطلاعاتی خاص بوده و به دنبال راه‌کاری برای بیرون آمدن از بحران می‌گردند، ابزاری کلیدی به شمار می‌رود و وقوع سونامی عظیم در ژاپن بار دیگر نشان داد که این ابزار چگونه می‌تواند در شرایط بحرانی کارساز باشد.

ساختار شبکه اینترنت به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند در برابر یک جنگ هسته‌ای نیز مقاومت کند، اما فاجعه ژاپن ثابت کرد میزان مقاومت این ابزار در برابر رویدادهای طبیعی نیز به همان اندازه بالا است. در پی برخورد امواج عظیمی که در پی زمین لرزه ۸٫۹ ریشتری به وجود آمد، با سواحل ژاپن، تصاویر این سونامی با سرعتی بالا سرتاسر شبکه اینترنت را پر کرد. در پی این تصاویر، عکس‌ها و فیلم‌های ویدیویی یکی پس از دیگری بر روی اینترنت قرار می‌گرفتند تا جهان از آنچه در ژاپن در حال وقوع است، آگاهی بیابد.

یک روز پس از وقوع سونامی در حدود پنج میلیون نفر با مراجعه به وب‌سایت یوتیوب تصاویر تدوین نشده و خام وقوع سونامی را مشاهده کردند. صدها نفر درباره این تصاویر دردناک نظرات خود را به ثبت رسانده و تصاویر را در میان وب سایتهای اجتماعی جهانی و محلی به اشتراک گذاشتند.

از سویی دیگر اینترنت با در اختیار داشتن ابزارهایی مانند PersonFinder گوگل که به هزاران نفر در یافتن موقعیت عزیزان‌شان کمک کرد و توصیه‌هایی را برای کمک به حفظ بازمانده‌ها در اختیار کاربرانش قرار داد، به مرکز مجازی بحران تبدیل شد.

تا روز یکشنبه یعنی دو روز پس از وقوع سونامی بیش از ۸۱ هزار نفر بر روی نر‌م‌افزار گوگل برای یافتن موقعیت یا سلامت عزیزان خود پیغام گذاشته اند و این وب سایت هر چند دقیقه یک بار به زبانهای انگلیسی و ژاپنی به روز رسانی می‌شد. جستجوی اتفاقی نام خانوادگی رایج “ساتو” در این وب سایت صدها نتیجه در پی دارد که بسیاری از آنها در “سندای” زندگی می‌کرده‌اند.

وب سایت توئیتر نیز هر چند ثانیه یکبار به واسطه پیامهایی درباره سلامت افراد، تسلیت و یا پیامهای امدادرسانی، به روز رسانی می شود. این وب سایت برنامه ای برای اهدای پول به بازماندگان ژاپنی راه اندازی کرده است تا افراد با اهدای آنلاین پول به صلیب سرخ در روند کمک به بازماندگان این فاجعه طبیعی نقشی داشته باشند.

افراد مشهور و محبوب مانند هنرپیشه ها و هنرمندان بین‌المللی نیز در این فعالیت‌های اینترنتی حضور داشته و با ارسال پیام‌های مختلف از طرفداران خود می‌خواهند برای ژاپن دعا کرده و با اهدای پول به آسیب دیدگان این کشور کمک کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین