کد خبر: ۱۲۳۳۵۸
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۳
سرگردانی مردم در مرز باشماق؛

صدها نفر در گرد و خاک منتظر عید

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: اینجا مرز باشماق است در واپسین ساعات سال 1389. نرسیده به مرز همه چیز بوی بهار می‌دهد حتی جنگل‌های مریوان که تاکنون 890 مورد آتش‌‌سوزی پشت سر گذاشته‌اند تلاش برای حفظ بقا را آغاز کرده‌اند اما وارد مرز باشماق که می‌شوی همه چیز بوی خاک می‌دهد. 

اینجا صدها نفر آمده‌اند تا در آخرین روز سال 89 به میهمانی خویشان و دوستان خود در آن سوی مرز در همسایگی ایران در کشور عراق بروند. شمار زیادی از مردم بومی کردستان هستند و اندکی نیز از شهرهای دیگر. کودکان لباس‌های رنگی و شاد بر تن دارند و زنان و مردان لباس‌های سنتی کردستان اما روی همه چیز را خاک گرفته است. تعدادی از مردم از شب گذشته اینجا بوده‌اند و عده‌ای نیز از اولین ساعات صبح امروز.

یک شهروند مریوانی گفت: خواهرم در اربیل زندگی می‌کند و همسرش برای بردن من و خواهر دیگرم به مریوان آمده اما حالا یک دقیقه می‌گویند مرز باز است و دقیقه‌ای دیگر مرز بسته می‌شود.

غیربومی‌ها اجازه خروج از مرز را ندارند

یک هموطن بابلی نیز که همراه خانواده‌اش برای دیدار خانواده برادرش عازم سلیمانیه است، گفت: من تا روز 28 اسفند سر کار بوده‌ام و از غروب دیروز تا صبح امروز با 3 فرزند خردسالم خود را به مریوان رسانده‌ام اما اکنون ماموران نیروی انتظامی می‌گویند به ما دستور رسیده که غیربومی‌ها اجازه عبور از مرز را ندارند.

فروش فیش‌های 10 هزار تومانی خروج از مرز تا 15 هزار تومان

هموطن دیگری گفت: برای خرید فیش عوارض به بانک ملی مستقر در مرز مراجعه کردم اما بانک هنوز باز نبود ولی جالب اینکه من فیش بانکی خریدم.

وی اظهار داشت: چند نفری جلوی بانک فیش‌های 10 هزار تومانی خروج از کشور را از طریق مرز زمینی را به قیمت‌های 12 تا 15 هزار تومان به مردم می‌فروختند و من هم چون چاره‌ای نداشتم خریدم.

یک مامور نیروی انتظامی مستقر در مرز هم گفت: از تهران گفته‌اند که اجازه ندهیم غیربومی‌ها از مرز خارج شوند در حالی‌که پیگیری‌های خبرنگار مهر حاکی است چنین دستوری ابلاغ نشده است. نماینده فرماندار مریوان و سرهنگ عباس نظری که یکی از مسئولان انتظامی مرز باشماق است با حضور در میان مردم از آنان خواستند آرامش خود را حفظ کنند تا مسأله حل شود.

نماینده فرماندار خطاب به مردم تاکید کرد: به زودی مسأله حل خواهد شد و در مورد عبور غیربومی‌ها از مرز نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

هم اکنون صدها نفر از مردم که بخش قابل توجهی از آنان زنان و کودکان هستند بر روی محوطه خاکی مرز باشماق منتظر دستور عاجل مسئولان ارشد در خصوص حل مشک‌لشان هستند.

به هر حال هر علتی که پشت این وضعیت باشد به نظر می‌رسد مسئولان باید به سرعت این مشکل را حل کرده و پیش از بروز آن از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی لازم را در این خصوص انجام می‌دادند تا همه مردم در آستانه سال نو دلخوش و راضی باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین