کد خبر: ۱۲۳۴۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۳:۱۱
مقام معظم رهبری، با تذکر و هشدار جدی به مسئولان 3 قوه؛

مسئولان باید گله‌ها را میان خودشان حل کنند نه در سطح افکار عمومی

آنچه می‌خواهم، شنیدن و دنبال کردن شعار سال است نه تابلو زدن
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همزمان با نخستین روز از سال 1390، مقام معظم رهبری، در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علی بن موسی‌الرضا علیه السلام در شبستان امام خمینی(ره) و دیگر صحن‌ها و رواق‌های رضوی در مشهد مقدس، در سخنان مهمی ضمن ارزیابی حرکت کلی کشور در سال 89 به ویژه در زمینه تحقق شعار همت مضاعف و کار مضاعف در عرصه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، هدفمندسازی یارانه‌ها و برخورد هوشمندانه و قوی با تحریم‌های غرب، به تبیین شعار جهاد اقتصادی برای سال 1390 و شاخص و الزامات این حرکت عظیم اقتصادی پرداختند و در پایان نیز با بیان موضع جمهوری اسلامی در قبال حرکت‌های مردمی اخیر در منطقه، اقدامات مزورانه آمریکا و غرب را تشریح کردند. 

به گزارش آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مقام مظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک مجدد عید سعید نوروز به ملت ایران و همه ملت‌هایی که این عید را گرامی می‌دارند، به ارزیابی حرکت کلی کشور در سال 89، به ویژه در زمینه تحقق شعار همت مضاعف، کار مضاعف پرداختند و خاطرنشان کردند: ملت و مسئولان در سال گذشته حقیقتاً، از خود یک همت والا و بلندن‌شان دادند و توانستند کار مضاعف انجام دهند که البته نتایج آن در بلندمدت شناخته خواهد شد ولی درهمین ماه‌های اخیر و کوتاه‌مدت نیز آثار آن در بخش‌های مختلف مشهود است. 

ایشان عرصه علم و فناوری را یکی از نمونه‌های بارز تحقق همت مضاعف و کار مضاعف برشمردند و افزودند: حرکت علمی برجسته‌ای که از چند سال پیش در کشور آغاز شده، اکنون شتاب بیشتری گرفته است و این حرکت فزاینده علمی نیز در جهت به دست آوردن دانش و فناوری‌های نو و برتر دنیاست. 

مقام معظم رهبری، بخش‌های زیست‌فناوری، هوا – فضا، نانوفناوری، سلول‌های بنیادی، تولید رادیوداروهای بسیار مهم، تولید داروهای ضدسرطان، تولید موتورهای توربین‌های بادی، تولید ابررایانه‌ها و انرژی‌های نو را از جمله دانش‌های نو و برتر دنیا دانستند و تاکید کردند، دانشمندان جوان ایرانی با حرکتی شتابنده در حال پیشروی در این عرصه‌ها هستند و بر اساس گزارش مراکز معتبر بین‌المللی شتاب حرکت علمی ایران، بیشتر از شتاب جهانی است. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان ویژگی‌های حرکت پرشتاب علمی کشور، افزودند: حضور دانشمندان جوان با متوسط سن 35 سال، روحیه خودباوری و اعتمادبه‌نفس بالا، و شکل‌گیری زنجیره تجاری سازی تولید علم و تولید ثروت ملی از نکات برجسته این حرکت علمی است. ایشان درخصوص تجاری‌سازی تولید علم خاطرنشان کردند، اگر زنجیره تولید دانش، تبدیل دانش به فناوری، تولید محصول و در نهایت تجاری‌سازی علم تکمیل شود، مسیر تولید علم به تولید ثروت ملی کشور و پاسخ‌گویی به نیازهای ملت منتهی خواهد شد. 

مقام معظم رهبری، هدفمندسازی یارانه‌ها را یکی دیگر از نمونه‌های تحقق همت مضاعف و کار مضاعف خواندندو افزودند: اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها که همه صاحب‌نظران اقتصادی بر آن متفق‌القول هستن ، یکی از آرزوهای سال‌های متمادی بود که به لطف خداوند در سال 89 آغاز شد و همکاری دولت و ملت هم در اجرای آن عالی بود. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه آثار اجرای هدفمندی یارانه‌ها در بلندمدت آشکار خواهد شد، خاطرنشان کردند: در همین مدت‌ کوتاه نیز برخی نتایج اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها مشهود است. 

ایشان از جمله اهداف هدفمندسازی یارانه‌ها را، توزیع عادلانه یارانه‌ها و گام بلند برای تحقق عدالت اجتماعی بر شمردند و افزودند: از دیگر اهداف این موضوع، مدیریت مصرف انرژی و اصلاح واقعی الگوی مصرف و اصلاح ساختار اقتصادی کشور است. 

مقام معظم رهبری، افزایش صادرات غیرنفتی و نزدیک شدن به هدف مهم قطع وابستگی بودجه کشور به نفت را از دیگر نمونه‌های تحقق شعار همت مضاعف و کار مضاعف در سال 89 دانستند و خاطر نشان کردند، نمونه دیگر، برخورد هوشمندانه و مقتدرانه مردم و مسئولان با تحریم‌های غرب به سردمداری آمریکا بود که خوشبختانه با تلاش زیاد و کار متراکم مسئولان در بخش‌های مختلف، دشمن خلع سلاح شد و اکنون خود غربی‌ها اذعان دارند که تحریم‌ها دیگر اثری ندارند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقدامات انجام گرفته در زمینه اشتغال‌زائی، ساخت مسکن شهری و روستایی، احداث بزرگراه‌ها و راه‌ها و ارتباطات الکترونیک را از دیگر نمونه‌های تحقق همت مضاعف و کار مضاعف در عرصه اقتصادی برشمردند و در جمع‌بندی حرکت کشور در سال گذشته، تاکید کردند، سال 89 به معنای واقعی کلمه، سال همت مضاعف و کار مضاعف بود که البته این موضوع فقط به سال 89 اختصاص ندارد و امسال و سال‌های بعد نیز باید این موضوع ادامه یابد تا ملت ایران به جایگاه شایسته خود برسد. 

بخش دوم سخنان مقام معظم رهبری، به تبیین نا‌مگذاری امسال یعنی سال جهاد اقتصادی اختصاص داشت. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این بخش از سخنان خود ابتدا دلیل انتخاب نام «جهاد اقتصادی» برای سال 90 را بیان کردند و افزودند: اگر چه در کشور کارهای اساسی و ضروری باید انجام شود اما صاحب‌نظران معتقدند یکی از مسائل دارای فوریت و اهمیت بیشتر دراین برهه از زمان، مسائل اقتصادی و حرکت جهادگونه در این عرصه است زیر اگر نظام اسلامی توانایی خود را در حل مشکلات اقتصادی به دنیا و همه ملت‌ها نشان دهد، این موضوع در پیشرفت کشور و عزت ملت ایران تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. 

ایشان شاخص اصلی در حرکت اقتصادی را رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه دانستند وافزودند: در برنامه پنجم، حداقل رشد اقتصادی، 8 درصد پیش‌بینی شده است که بهره‌وری نقش زیادی در تحقق این رشد خواهد داشت. 

مقام معظم رهبری، با تاکید براینکه مسئولان باید اهمیت ارتقای سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی کشور را برای مردم تبیین کنند، خاطر نشان کردند: از جمله اقدامات دیگری که باید در عرصه اقتصادی کشور انجام شود عبارتند از: کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال، افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توانمندسازی بخش خصوصی با ایجاد تعاونی‌ها، آماده‌سازی زیرساخت‌های حقوقی و قانونی، حمایت از شکوفایی کار، ایجاد زمینه‌های لازم برای صرفه‌جویی در مواد اساسی به ویژه آب مصرفی در بخش کشاورزی و مشارکت مستقیم مردم در اقتصاد. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر لزوم دادن اطلاعات به مردم در زمینه اقتصادی و توانمندسازی آنان برای مشارکت مستقیم در اقتصاد افزودند: رسانه‌ها و به ویژه رادیو و تلویزیون نقش مهمی در این زمینه دارند و باید مردم را درخصوص موضوعات و اطلاعات اقتصادی آگاه کنند، ضمن آنکه دولت هم باید بر خورد فعال‌تری داشته باشد.
 
ایشان در ادامه به بیان الزامات حرکت عظیم اقتصادی در سال 1390 پرداختند و تاکید کردند: انجام جهاد اقتصادی نیازمند روحیه جهادی، استحکام معنویت و تدین در جامعه به‌ویژه در میان جوانان، پرهیز از مسائل حاشیه‌ا‌ی و حاشیه‌سازی‌ها در کشور، و حفظ اتحاد و انسجام ملی در میان مردم، مردم و مسئولان و در میان مسئولان است. 

مقام معظم رهبری، با تذکر و هشدار جدی به مسئولان 3 قوه درخصوص طرح گله‌ها از یکدیگر در سطح افکار عمومی، خاطرنشان کردند گله‌مندی‌ میان مسئولان از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته و طبیعت کار هم همین است اما این گله‌ها را نباید میان مردم کشاند و آنها را ناراحت و مایوس کرد بلکه مسئولان باید گله‌ها را میان خود شان حل کنند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک تذکر دیگر هم درخصوص نحوه برخورد با نام‌گذاری‌های هر سال داشتند و افزودند: در برخی مواقع نام‌گذاری‌ها و شعارهای سال به صورت انبوه و باهزینه زیاد در تهران و شهرهای دیگر برروی تابلوها و در خیابان‌ها نصب می‌شوند درحالیکه این کار بی‌فایده و دارای اشکال و خلاف هدف اصلی از نام‌گذاری هر سال است.

ایشان تاکید کردند: هدف از نا‌م‌گذاری برای هر سال انجام اقدامات عملی است، و نه نصب آن شعار و یا عکس‌های مربوط به آن بر روی تابلوها. 

غافل نشدن از عرصه‌های غیر اقتصادی در سال 1390، به ویژه عرصه علم و فناوری سومین و آخرین تذکر مقام معظم رهبری در این بخش بود. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس وارد بخش سوم سخنان خود یعنی تحلیل حوادث اخیر منطقه و حرکت‌های مردمی در تونس، مصر، بحرین، یمن و لیبی شدند. 

ایشان این حرکت‌ها را بسیار مهم و نشان‌دهنده یک تحول بنیادی در منطقه عربی ـ اسلامی و بیداری امت اسلامی دانستند و افزودند: دو عنصر مهم این حرکت‌ها، حضور مردم در صحنه، و جهت‌گیری دینی آن است. 

مقام معظم رهبری، علت اصلی حرکت‌های اخیر در منطقه را جریحه‌دار شدن غرور و عزت انسانی مردم منطقه به دلیل عملکرد نادرست حاکمان ظالم آنان دانستند و خاطرنشان کردند، به عنوان مثال عملکرد حسنی مبارک در مصر و انجام جنایت‌آمیز‌ترین کارها به نیابت از رژیم صهیونیستی به ویژه در موضوع غزه و همچنین عملکرد قذافی در لیبی و تحویل امکانات هسته‌ای این کشور به آمریکا در مقابل تهدیدهای توخالی و وعده‌های ناچیز غرب، از جمله اقداماتی بودند که غرور مردم را جریحه‌دار کرد. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین خصوص افزودند: تهدیدها و فشارهای غرب به سردمداری آمریکا در مورد ایران هم وجود داشت و همچنان نیز ادامه دارد اما مسئولان جمهوری اسلامی در مقابل این تهدیدها نه تنها عقب‌نشینی نکردند بلکه امکانات هسته‌ای خود را هر سال بیشتر کردند. 

ایشان به تشریح عملکرد و موضع‌گیری آمریکایی‌ها در قبال حوادث منطقه پرداختند و افزودند: آمریکائی‌ها ابتدا درمقابل این حوادث متحیر و بی‌تحلیل بودند و برهمین اساس، مواضع متناقضی اتخاذ کردند. 

مقام معظم رهبری، تاکید کردند: حمایت از دیکتاتورها، رویه ثابت آمریکایی‌ها است و از حسنی مبارک هم تا آخرین لحظه دفاع کردند اما هنگامی که متوجه شدند ادامه حضور مبارک امکان‌پذیر نیست او را همچون دستمالی به دور انداختند که این موضوع باید درس عبرتی برای سردمداران وابسته به آمریکا باشد. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سقوط دیکتاتور مصر را ضربه بزرگی به سیاست‌های خاور‌میانه‌ای آمریکا دانستند و افزودند: آمریکا هنگامی که از حفظ بن علی و حسنی مبارک مایوس شد، تلاش موذیانه و خباثت‌آلود و البته سطحی را آغاز کرد تا بتواند شاکله نظام‌های دیکتاتوری آنها را در تونس و مصر حفظ کند اما با ادامه قیام مردم این ترفند شکست خورد. 

ایشان خاطرنشان کردند آمریکایی‌ها بعد از شکست در این ترفند 2 ترفند فرصت‌طلبی و شبیه‌سازی را در دستور کار خود قرار دادند که فرصت‌طلبی و مصادره انقلاب‌ها نیز با شکست مواجه شد. 

مقام معظم رهبری، با اشاره به تلاش آمریکا برای شبیه‌سازی حوادث منطقه درایرانِ مردم‌سالاری دینی و ایرانِ ملت، افزودند: آنها تلاش کردند تا با استفاده از عوامل فرومایه و گرفتار هواهای نفسانی، کاریکاتور مضحکی در ایران به وجود آورند که ملت ایران به دهان آنها زد و این ترفند هم شکست خورد. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عملکرد آمریکا در قبال حرکت‌های مردمی در منطقه و ادعای دفاع از ملت‌ها را منافقانه خواندند و با اشاره به سخنان اخیر ریس‌جمهور آمریکا درخصوص حمایت از ملت ایران خاطر نشان کردند، ما نمی‌دانیم که آیا رئیس‌جمهور کنونی آمریکا می‌فهمد که چه می‌گوید یا اینکه غافل و گیج است. او می‌گوید مردم در میدان آزادی تهران همان مردم مصر در میدان‌التحریر هستند در حالیکه مردم هر سال در 22 بهمن در میدان آزادی تهران جمع می‌شوند و شعار اصلی آنها هم (مرگ بر آمریکا) است. 

ایشان تاکید کردند ادعاهای آمریکایی‌ها مبنی بر حمایت از ملت‌ها همواره دروغ است و آنها نه تنها به ملت‌های منطقه رحم نمی‌کنند بلکه در قبال ملت خود هم ترحمی ندارند زیرا رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی این کشور هزارها میلیارد دلار از پول مردم آمریکا را به کیسه کمپانی‌های اسلحه‌سازی و نفتی می‌ریزد. 

مقام معظم رهبری، در ادامه تحلیل حرکت‌های مردمی اخیر منطقه به قضایای لیبی اشاره کردند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران در قضایای لیبی، هم رفتار دولت این کشور در کشتارمردم را محکوم می‌کند و هم حملات آمریکا و غرب را صددرصد محکوم می‌داند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادعای آمریکا و غرب مبنی بر اقدام نظامی برای حمایت از مردم لیبی را کاملاً غیرقابل قبول خواندند و تاکید کردند: اگر آنها واقعاً طرفدار مردم لیبی هستند، چرای‌کماه نظاره‌گر کشتار مردم بودند و کاری انجام نداند. 

ایشان خاطر نشان کردند، آمریکا و غرب فقط به دنبال نفت لیبی و ایجاد جای پا در این کشور است تا بتواند دولت‌های آینده تونس و مصر را زیر نظر داشته باشند. 

مقام معظم رهبری، عملکرد سازمان ملل متحد در قضایای لیبی را نیز ننگی برای این سازمان بین‌المللی خواندند و افزودند: سازمان ملل متحد بجای آنکه در خدمت ملت‌ها باشد، به آلت دست آمریکا و غرب تبدیل شده است. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه با اشاره به قضایای اخیر بحرین تاکید کردند: ماهیت قیام ملت بحرین هیچ تفاوتی با قیام مردم در مصر، تونس، لیبی و یمن ندارد زیرا مردم بحرین هم خواستار حق رای در انتخاباتی آزاد هستند که توقع زیادی نیست. 

ایشان طرح موضوع شیعه و سنی در قضایای بحرین از جانب آمریکا و غرب را بهانه‌ای برای دخالت در مسائل منطقه دانستند و افزودند: آمریکای‌یها تلاش دارند تا با طرح موضوع شیعه و سنی در بحرین، مانع از کمک‌ها و حمایت‌های مردمی از قیام مردم بحرین شوند. 

مقام معظم رهبری، با اظهار تاسف از گرفتار شدن برخی افراد در این دام آمریکایی‌ها تاکید کردند، طرح موضوع شیعه و سنی در قضایای بحرین بزرگ‌ترین خدمت به آمریکا و دشمنان امت اسلامی است. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت فلسطین به ویژه در جنگ 22 روزه غزه خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران در حالی ا زملت فلسطین و همچنین حرکت‌های اخیر منطقه در تونس، مصر، لیبی و یمن حمایت کرده که آنان شیعه نیستند زیرا در این قضایا بحث شیعه و سنی مطرح نیست بنابراین نباید در قبال قضایای بحرین به بهانه شیعه بودن مردم سکوت کرد. 

ایشان با اشاره به دخالت حکومت سعودی در قضایای بحرین افزودند: اوج وقاحت آمریکایی‌ها و اذناب آنها در منطقه، آنجایی است که حضور تانک‌های سعودی در بحرین را دخالت نمی‌خوانند اما اعتراض مراجع تقلید، علما و خیرخواهان به کشتار مردم بحرین را دخالت ایران می‌نامند. 

مقام معظم رهبری، دخالت نظامی دولت سعودی در بحرین را اشتباه خواندند و تاکید کردند، این اقدام موجب منفور شدن حکومت سعودی در منطقه خواهد شد و قطعاً خسارات سنگینی برای عربستان در پی خواهد داشت. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی تحولات اخیر منطقه خاطر نشان کردند: حرکت جدیدی که در منطقه آغاز شده است، حرکت امت اسلامی و با سمت و سوی اهداف اسلامی است و این حرکت طبق وعده الهی قطعاً به پیروزی خواهد رسید و سلسله شکست‌های آمریکا در منطقه ادامه پیدا خواهد کرد. 

ایشان تاکید کردند: موضع نظام جمهوری اسلامی در قضایای منطقه را دفاع از ملت‌ها و حقوق ملت‌ها و مخالفت با دیکاتورها و مستکبران است. 

مقام معظم رهبری، همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، عید نوروز را فرصت مغتنمی برای اجرای دستورات و احکام اسلام دانستند و افزودند: مردم ایران در طول سال‌های متمادی به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از عید نوروز برای معنویت، معرفت و نزدیکی به خدا استفاده کرده‌اند که نمونه بارز آن دعا و توسل جمع زیادی از مردم به هنگام تحویل سال در بارگاه‌ها و زیارتگاه‌ها و مراکز دینی است. 

حضرت آیت‌الله خامنه ای تاکید کردند: ملت ایران همواره از این سنت و آیین برای دین و معنویت و اخلاق اسلامی بهره‌برداری کرده است. 

در ابتدای این دیدار آیت الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی ضمن تبریک سال نو، به مقام معظم رهبری، خیرمقدم گفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین