کد خبر: ۱۲۳۵۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۰
سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه:

سرنوشت لیبی ممکن است در انتظار کشورهای عربی باشد

معترضان نباید با خشونت سرکوب شوند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی که با واکنش منفی آلمان روبه‌رو شد، هشدار داد که اگر سران دیگر کشورها، به‌ویژه کشورهای عربی به سرکوب اعتراض‌ها مسالمت‌آمیز دست بزنند، سرنوشت لیبی در انتظار آنها خواهد بود.
 
سارکوزی روز پنجشنبه پس از جلسه سران اتحادیه اروپا در بروکسل، در یک کنفرانس خبری با اشاره به قطعنامه شورای امنیت و زمینه اقدام حقوقی عملیات نظامی در لیبی و واکنش در مورد درگیری‌های معترضان در سوریه، گفت: «تمامی رهبران جهان، به‌ویژه رهبران کشورهای عربی باید بدانند که واکنش جامعه جهانی و اتحادیه اروپا همواره این‌طور (مانند واکنش به لیبی) خواهد بود. ما در کنار معترضان مسالمت‌جو خواهیم بود؛ معترضانی که نباید با خشونت سرکوب شوند.» 

رئیس‌جمهور فرانسه گفت که درصدی از خشونت را می‌توان مورد مدارا قرار داد ولی اگر هر کشوری به نیروهای نظامی دستور دهد به مردم شلیک کنند، از خط قرمز گذشته است.
 
این اظهارات با واکنش منفی آلمان روبه‌رو شده و وزیر خارجه آلمان آن را «خطرناک» توصیف کرده است.
 
گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی آلمان گفت: «این بحث خیلی خطرناک است که ممکن است عواقب سخت در منطقه و به‌ویژه کشورهای عربی داشته باشد.» 

رسانه‌های اروپایی اروپایی نیز با انتقاد از گفته «تند» نیکلا سارکوزی، نوشته‌اند این سخنان در حالی است که انتقادها از عملکرد دوگانه اروپا به‌طوری جدی مطرح شده و اینکه چرا اروپا همین موضع را در قبال سوریه یا یمن ندارد. همچنین دیپلمات‌های فلسطینی گفته‌اند که «چرا اتحادیه اروپا زمانی که جنگنده‌های اسراییلی در سال ۲۰۰۹ شهروندان غزه را هدف قرار داندند، هیچ واکنشی نشان نداد.»
 
سارکوزی در سخنرانی خود گفت: «در هر جامعه دموکراسی این احتمال هست که تظاهرات و اعتراض‌ها به خشونت گرایش پیدا کند ولی هیچ دموکراسی اجازه نمی‌دهد نیروهای نظامی به مردم شلیک کنند. این موضع فرانسه است و ربطی به این که درباره چه کشوری بحث می‌کنیم ندارد. این موضع فرانسه ثابت است.» 

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنان خود البته تفاوت موقعیت‌ها در مورد مصر، تونس و حتی یمن را شرح داده ولی وضعیت در لیبی را جدای این‌ها خوانده و گفت: «سرهنگ قذافی به هواپیماها و نیروهای نظامی دستور داده به شهروندان لیبی حمله کنند.»
 
سارکوزی همچنین هشدار داده است که ساحل عاج که نیروهای حامی رئیس‌جمهور در قدرتش با شلیک توپ به یکی از میادین اصلی تحمع معترضان حمله کرده‌اند، احتمالاً گزینه بعدی برای مداخله سازمان ملل خواهد بود.
 
رئیس‌جمهور فرانسه در عین حال به حساسیت کشورهای عربی به هرگونه مداخله و اقدام نظامی اشاره کرده و گفت که در شرایط پس از قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت، «حاکمیت جهانی در صورتی کارآمد خواهد بود که نیروهای ائتلاف به‌طور دقیق، بی‌محابا و طبق برنامه این قطعنامه را اجرا کرده و از شهروندان غیرنظامی لیبی حمایت کنند.»
 
سارکوزی با اشاره به لحظه‌های «بسیار تکان‌دهنده» از خوشحالی مردم بنغازی پس از دیدن جنگنده‌های نظامی فرانسوی و یا حضور قطر و امارات متحده عربی در میان نیروهای ائتلاف، این لحظات را «بختی برای کشورهای جهان در جهت همسویی و همکاری میان کشورهای عربی و اروپایی» خواند.
 
بر اساس قطعنامه شورای امنیت، هرگونه اقدام برای حمایت از شهروندان غیرنظامی در لیبی مجاز شناخته شده و نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، طرح پرواز ممنوع بر فراز لیبی را اجرا می‌کنند. 

روز جمعه ناتو، سازمان آتلانتیک شمالی اعلام کرد رهبری عملیات را برعهده می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین