کد خبر: ۱۲۳۹۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۳

اصلاح نظام خزانه‌داری و بودجه کشور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدرضا فرزین گفت: امسال طرح تحول نظام مالی و محاسباتی کشور را به طور جدی پیگیری و اجرا می‌کنیم که تغییرات نظام خزانه‌داری کشور و نظام بودجه‌ریزی از دستاوردهای آن است. 

محمدرضا فرزین دبیر ستاد طرح تحول اقتصادی اظهار داشت: امسال بر اجرای سایر محورهای طرح تحول اقتصادی اعم از بانک، بیمه، مالیات و گمرک متمرکز خواهیم شد و یکی از موضوعات اساسی ما وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بحث «تأمین مالی» خواهد بود. 

وی گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر داریم این است که تولید را به خوبی تأمین مالی نمی‌کنیم، بحث تأمین مالی امسال مهمترین موضوع وزارت امور اقتصادی و دارایی است و قصد داریم اصلاح روند آن در کشور رابه جد پیگیری کنیم. 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تأمین مالی را دربرگیرنده تمام ابعاد اعم از بانک، بیمه، بازار سرمایه، گمرک و مالیات عنوان کرد. 

دبیر ستاد طرح تحول اقتصادی خبر داد: یکی از موضوعاتی که قریب به یک سال است بر روی آن کار می‌کنیم، تغییر در نظام مالی و محاسباتی کشور است. 

وی توضیح داد: تغییر نظام خزانه‌داری کشور، اصلاح قانون محاسبات و اساسا تغییر کل نظام مالی و محاسباتی در روند اجرای این طرح دیده شده است.‌ 

جلسات اجرای این طرح هفته‌ای یک بار در معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌شود. 

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه اجرای نظام مالی و محاسباتی کشور در برنامه چهارم توسعه نیز دیده شده بود، گفت: محاسبات دولت در حال حاضر بر اساس قانونی به نام قانون محاسبات انجام می‌شود که ضوابط مالی کشور را تعریف می‌کند و دیوان محاسبات نیز بر اساس آن قانون بر امور مالی دولت نظارت دارد. 

فرزین با بیان اینکه نقدهایی به این قانون وارد است و آن را نیازمند اصلاح می‌دانیم، افزود: سالهاست که می‌گوییم باید به سمت بودجه ریزی عملیاتی حرکت کنیم، حال آنکه تا وقتی نظام مالی و محاسباتی کشور تغییر نکند امکان تغییر نظام بودجه‌ کشور وجود نخواهد داشت. 

اجرای نیمه‌تمام محور اصلاح نظام توزیع 

فرزین در پاسخ به این سوال که سال گذشته مطرح شد اصلاح نظام توزیع به عنوان یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی به اجرا درآمده است، اما تحولی در نظام توزیع کشور احساس نمی‌شود، گفت: طرح اصلاح نظام توزیع شامل 10-12 پروژه بود که تعدادی از پروژه‌ها به اجرا درآمد و پیشرفت خوبی هم داشت، اما در برخی پروژه‌ها پیشرفت خوبی نداشتیم. 

دبیر ستاد طرح تحول اقتصاد این نقد را به کارگروه تحول اقتصادی وارد دانست که در سال گذشته کاملا بر محور هدفمندی یارانه‌ها متمرکز شدند و سایر محورهای طرح تحول اقتصادی مغفول ماند. 

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: در برگیری اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به حدی بود که تمام وقت دولت را مصروف خود کرد، اما امسال سایر محورهای طرح تحول را به جد پیگیری خواهیم کرد. 

اجرای طرح مدیریت اطلاعات اقتصادی در کشور 

فرزین افزود: طرح مدیریت اطلاعات اقتصادی در کشور موضوع مهم دیگری است که امسال با جدیت در وزارت امور اقتصادی و دارایی پیگیری خواهیم کرد، بر اساس این طرح نظام‌های اطلاعات اقتصادی مختلف شبکه وار به یکدیگر متصل شده و نظام شناسایی اقتصادی را در کشور تقویت خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه اصلاح تأمین مالی و مدیریت اطلاعاتی اقتصادی از طرح هایی است که در مجموعه وزارت اقتصاد دنبال می‌شوند، تصریح کرد: در این رابطه با رئیس جمهور نیز مذاکرات لازم صورت گرفته است. 

پاسخ‌گویی به نیازهای خرد مردم در نظام قرض‌الحسنه بانک‌ها 

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه گفته می‌شود در طرح تحول نظام بانکی دولت به سمت تجمیع بانکها و استقرار نظام قرض‌الحسنه پیش خواهد رفت. این موضوعات تا چه حد در طرح تحول نظام بانکی محوریت دارند؟ گفت: در طرح تحول نظام بانکی چند نقد به وضعیت کنونی نظام بانکی مطرح می‌شود و در طرح تحول نظام بانکی باید به سمت اصلاح آنها برویم. 

فرزین افزود: یکی از نقدهای اساسی این است که نظام بانکی علاوه بر تأمین نیازهای سرمایه‌گذاری کشور باید پاسخگوی نیازهای خرد مردم باشد، مثلا اگر کسی برای درمان فرزند خود نیاز به چند میلیون تومان تسهیلات داشت، نظام بانکی پاسخ‌گوی آن باشد. به عبارتی در نظام قرض الحسنه سیستم بانکی به نیازهای خرد مردم پاسخ داده می‌شود. 

وی افزود: موضوع دیگر این است که در نظام بانکی باید به سمت و سویی حرکت کنیم که هزینه تأمین مالی در کشور کاهش پیدا کند. هزینه تأمین مالی در کشور ما بالاست و بار آن هم نه تنها بر دوش بانک ها بلکه بر دوش کل نظام مالی کشور است. 

دبیر ستاد طرح تحول اقتصاد تأکید کرد:‌باید به سمتی برویم که این هزینه‌ها را کاهش دهیم و تمام تمرکز سیستم بانکی صرف دریافت و پرداخت تسهیلات نشود،در سایر کشورهای دنیا هم این‌گونه نیست و 30 تا 40 درصد درآمدها بانکها از محل ارائه خدمات بانکی تامین می‌شود. 

فرزین در پاسخ به اینکه ایا طرح مطالعاتی تحول نظام بانکی برای اجرا آماده است، گفت: بله. بانک مرکزی در این رابطه خیلی خوب کار کرده است، یکی از موضوعاتی که بسیار خوب بر روی آن کار شده نظام‌های شناسایی در سیستم بانکی و استقرار نظام‌های الکترونیک است. 

معاون وزیر اقتصاد وعده داد: امسال در معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و کارگروه تحول اقتصادی بر اجرای سایر محورهای طرح تحول اقتصادی و اطلاع رسانی درباره آنها متمرکز شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین