کد خبر: ۱۲۳۹۸۹
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۹
براساس گزارش صلیب سرخ جهانی؛

۸۰۰ نفر قربانی یک روز جنگ قدرت در ساحل عاج

هشدار سازمان عفو بین‌الملل درخصوص خطر فاجعه انسانی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سازمان عفو بین‌الملل در مورد خطر بروز یک فاجعه انسانی در ساحل عاج هشدار داد. صلیب سرخ جهانی روز شنبه (۲ آوریل) گزارش داد در کمتر از ۲۴ ساعت بیش از ۸۰۰ نفر در درگیری‌های غرب این کشور کشته شده‌اند.

از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ساحل عاج (آذرماه ۱۳۸۹، نوامبر ۲۰۱۰ میلادی) درگیری و خشونت میان هواداران رئیس‌جمهور منتخب، آلاسان اوتارا، و رئیس دولت قبلی‌، لوران باگبو که حاضر به پذیرش شکست نیست، همچنان ادامه دارد. در این درگیری‌ها، که در روزهای گذشته شدت گرفته، صدها شهروند ساحل عاج جان خود را از دست داده‌اند.

کشتار جمعی هنگام عقب‌نشینی؟

کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ گزارش می‌دهد در درگیری‌های شدیدی که اخیرا در شهر دوکوئه در غرب ساحل عاج رخ داده بیش از ۸۰۰ نفر طی یک روز کشته شده‌اند. ظاهرا این درگیری‌ها در روز سه‌شنبه‌ی قبل اتفاق افتاده که جنگجویان طرفدار اوتارا در صدد تصرف دوکوئه برآمدند.

برخی از منابع احتمال می‌دهد سربازان باگبو در حین عقب‌نشینی دست به کشتار جمعی غیرنظامیان زده‌اند. هنوز خبرهای موثقی در مورد جزییات این وقایع منتشر نشده است. یکی از سخنگویان صلیب سرخ می‌گوید اطلاعات در مورد قربانیان را همکاران این تشکل طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه از دوکوئه تهیه کرده‌اند. بنابراین گزارش همکاران صلیب سرخ خود "تعداد زیادی جسد" را دیده‌اند.

خشونت در ابعاد شگفت‌آور

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ساحل عاج در بیانیه‌ای که روز شنبه (۱۳ فروردین) در ژنو منتشر شد اظهار داشته از "ابعاد و خشونتی" که در این منطقه اعمال شده شوکه شده است. این کمیته هرگونه حمله‌ی مستقیم به غیرنظامیان را محکوم کرده و مسئولیت حفظ جان شهروندان در مناطق تحت کنترل طرفین را به آنها گوشزد می‌کند.

هنوز از شمار دقیق قربانیان درگیری‌های ماه‌های گذشته در ساحل عاج اطلاع قابل اطمینانی در دست نیست. برخی از منابع خبری‌ از جمله خبرگزاری رویترز معتقدند آمار واقعی از آنچه تاکنون مورد تایید محافل بین‌المللی قرار گرفته بسیار بیشتر است. گمان می‌رود حامیان باگبو در مورد تلفات نیروهای خودی و غیرنظامیانی که در طی درگیری‌ها کشته شده‌اند اطلاعات درستی منتشر نمی‌کند.

ناظران معتقدند از زمان اعلام نتایج مورد مشاجره‌ی انتخابات تاکنون دست‌کم ۱۳۰۰ نفر در ساحل عاج جان خود را از دست داده‌اند. با توجه به گزارش تازه‌ی صلیب سرخ که با اتکا به مستندات جمع آوری شده توسط همکاران این سازمان تنظیم شده شمار واقعی قربانیان می‌تواند بسیار بالاتر از ارقام تایید شده‌ی کنونی باشد.

فشار بین‌المللی بر بازنده‌ی انتخابات

پس از انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ساحل عاج کمیته‌ی مستقلی که وظیفه‌ی نظارت بر انتخابات را بر عهده داشت اوتارا را برنده‌ی این رقابت‌ها اعلام کرد. رئیس‌جمهور پیشین ساحل عاج با تکیه بر شورای قانون اساسی این کشور نتایج اعلام شده را بی‌اعتبار می‌داند و خود را پیروز انتخابات معرفی می‌کند.

با شدت گرفتن خشونت در ساحل عاج فشارهای بین‌المللی بر باگبو افزایش می‌یابد. ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا بار دیگر از باگبو خواسته‌اند جلوی فعالیت نظامی حامیان خود را بگیرد و از سمت خود کناره‌گیری کند. سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و بسیاری از کشورهای دیگر جهان دولت باگبو را به رسمیت نمی‌شناسند و رقیب او در انتخابات را نماینده‌ی قانونی ساحل عاج می‌دانند. کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از باگبو خواسته فورا استعفا دهد و خود را تسلیم مقام‌های مسئول دولت جدید کند.

مقاومت در پذیرش شکست

در همین حال گزارش‌های تازه حکایت از پیشروی رزمندگان حامی اوتارا در پایتخت و مناطق حساس کشور دارند. منابع خبری از درگیری‌های سختی میان طرفین در آبیجان، پایتخت ساحل عاج، در روز شنبه گزارش داده‌اند. ظاهرا این درگیری‌ها در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری، مرکز رادیو و تلویزیون دولتی و چند پایگاه مهم نظامی در پایتخت رخ داده است.

همچنین گزارش‌های ضدونقیضی از محل اقامت باگبو منتشر شده است. ناظران اعتقاد دارند خروج او و نزدیکانش از کشور بعید نیست اما با مشکلات جدی روبروست. ظاهرا به دستور اوتارا تمام مرزهای این کشور تحت کنترل حامیان او قرار دارد. برخی از منابع خبری می‌گویند باگبو همچنان همراه اعضای خانواده‌اش در آبیجان به سر می‌برد. از سوی دیگر نیروهای سازمان ملل فرودگاه پایتخت را در کنترل دارند. یکی از نزدیکان باگبو پیشتر گفته بود او مرگ را بر پذیرش شکست در انتخابات ترجیح می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین