کد خبر: ۱۲۴۱۴۰
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۹
مردم جواب می​خواهند

قیمت‌ حامل‌های انرژی فشار فزاینده‌ای به مردم وارد کرده است

قبوض گاز، داد نمایندگان را هم درآورد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرآنلاین نوشت: انتقاد به نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها از گپ​وگفت​های کوچه و برزن مردم، به هرم سبز بهارستان و مکالمات آنها هم رسید.

«حمایت همه​جانبه مجلس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها» اگرچه خواسته رئیس​جمهور و مورد تایید رئیس مجلس بود اما موجب نشد که نمایندگان چشم‌های‌شان به مشکلات اجرایی این قانون را ببندند. انتقاداتی که از یک ماه پس از اجرای این قانون تا پایان سال 89 نسبت به بی توجه به تعرفه حامل​های انرژی در حوزه کشاورزی و صنعت مطرح می​شد، در نخستین روز کاری مجلس در سال 90 به اعتراض به قبوض گاز صادره و بالاتر از آن به تذکر و اخطار به رئیس‌جمهور رسید.

اگرچه انتقادات نمایندگان جمعی نبود، اما آنقدر در میان نطق​ها و تذکرات تکرار شد که مبین دغدغه​های نمایندگان مردم در مجلس در این زمینه بود. انتقاداتی که از نطق حمیدرضا کاتوزیان رئیس​ کمیسیون انرژی آغاز شد که رسما اصلاح رویکرد اجرایی دولت را مطالبه می​کرد. وی با بیان اینکه ‌اجرای صحیح ‌قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌توانست مانع از به وجود آمدن بخشی از مشکلات موجود شود، گفت که ‌دولت نسبت به اصلاح روش اجرایی خود اقدام کند تا ‌‌شرایط ‌به نحوه بهتری تنظیم شود.

این نماینده تهران با اشاره به اینکه ‌موضوع اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها، آزاد‌سازی قیمت‌ها و حامل‌های انرژی که از مدتی پیش آغاز شده، همچنان به عنوان یکی از پر چالش‌ترین مسائل کشور مطرح است، ادامه داد: افزایش جهشی قیمت حامل​های انرژی فشار فزاینده​ای به مردم بویژه کشاورزان و صنعت​گران وارد آورده است. نمی​توان قیمت حامل​های انرژی را بالا برد، مالیات بر ارزش افزوده را نیز افزایش داد و حقوق و دستمزدها را ثابت نگه داشت و باز هم توقع افزایش تولید با کیفیت داشت.

لحن کلام کاتوزیان اگرچه آمرانه بود اما متوجه هیچ یک از مسئولان اجرایی نبود. این در حالی است که علی محمد بزرگواری دیگر نماینده اصول‌گرای مجلس، مستقیما شخص رئیس​جمهور را هدف سخنان خود قرار داد و در تذکری گفت: اخطار من به رئیس‌جمهور این است که چون هدفمندی یارانه‌ها فشار زیادی به کارمندان دولت و سایر دستگاه‌ها وارد آورده است، باید هر چه زودتر قانون مدیریت خدمات کشوری را به صورت کامل عملیاتی کند تا دغدغه اقتصادی کارمندان برطرف شود.

انتقادها به دولت در این زمینه همچنان از سوی نمایندگان اصولگرای مجلس ادامه یافت و تا آنجا پیش رفت که یکی از نمایندگان دیگر گفت: چرا نمایندگان مجلس باید توجیه​گر اقدامات غیرکارشناسانه دولت باشند؟ عیسی جعفری عضو کمیسیون کشاورزی با انتقاد از اجرای غیرکاشناسی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خواستار توضیح وزارت نفت به مردم درخصوص بالا بودن قبوض گاز شد.

نماینده بهار و کبودرآهنگ در تذکری شفاهی به وزارت نفت خواستار توجیه مردم درباره مبالغ بالای قبوض گاز شد و افزود: وزارت نفت باید مردم را در مساجد و نماز جمعه‌ها درباره علت بالا بودن مبلغ قبوض گاز توجیه می‌کرد. نه اینکه از نمایندگان و امامان جمعه بخواهند تا به مردم توضیح دهند؛ آیا این وظیفه نمایندگان است یا وزارت نفت؟ این وظیفه ما است که کارهای غیرکارشناسی دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها را توجیه کنیم؟ مردم از بالا بودن بهای قبوض گاز گله‌مند هستند و جواب می​خواهند.

موید حسینی‌صدر عضو کمیسیون انرژی نیز با انتقاد از بی‌دقتی در اجرای هدفمندی یارانه‌ها، بهای گاز در قبوض وصولی به مردم را قانونی ندانست و افزود: محاسبه قیمت قبوض گاز به طور اشتباه و خلاف قانون صورت می‌گیرد، مصوبه مجلس در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها این بود که اولا دولت با گذشت پنج سال با شیبی ملایم افزایش قیمت‌ها را اعمال کند؛ دوم این که اگر بهای قبوض بخواهد به صورت تصاعدی محاسبه شود، نباید از قیمت 90 درصدی گاز صادراتی بیشتر باشد.

وی با اشاره به افزایش 40 برابری قیمت حامل​های انرژی که گلایه​های شدید مردم را به همراه داشته؛ از وزارت نفت خواست تا با فرستادن بازرس ویژه وضعیت را از نزدیک مشاهده کند.

در تذکرات کتبی نمایندگان هم تذکراتی به وزرای صنایع و نیرو دیده می​شد که خواستار توجه بیشتر به ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی و صنعت بودند. سید محمدرضا حاجی اصغری نماینده میانه و قدرت‌الله علیخانی نماینده قزوین این تذکرات را داده بودند.

مجموعه آنچه که نمایندگان در جلسه امروز مجلس مطرح کردند، در آخرین مصاحبه احمدتوکلی در سال 89 آمده بود. او حتی از برخی برخوردهای امنیتی در اجرای این قانون خبر داده و گفته بود: در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها به شکل کاملا امنیتی به تولیدکنندگان فشار وارد آمد تا تولیدکنندگان قیمت‌ها را بالا نبرند. در حالی‌که سابقه نداشته که به عوامل اقتصادی از این حرف‌ها بزنند و با تهدید زندان به همکاری وادارشان کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
0
0
پول گاز در ايران بعد از هدفمندي با نرخ يورو محاسبه مي شود .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین