کد خبر: ۱۲۴۱۷۹
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۲:۵۸

انتقاد به وزارت خارجه بالا گرفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرآنلاین نوشت: تازه دو ماه از حضور علی‌اکبر صالحی در راس وزارت امورخارجه می‌گذرد اما انتقادها به عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور، دامن‌گیر او هم شده است.

این انتقادات متوجه واکنش محدود وزارت امورخارجه به تحولات اخیر منطقه است. برخی نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی بر این باورند که وزارت امورخارجه همپای مواضع روشنگرانه رهبری انقلاب پیش نمی‌رود و اگر چه ایشان به عنوان رهبر شیعیان جهان از ابتدا در مورد انقلاب‌های اسلامی منطقه موضع‌گیری کرده و اعلام حمایت نموده‌اند، اما واکنش‌های وزارت خارجه همواره با تاخیر همراه بوده است.

از نگاه نمایندگان مجلس، حتی مواضع دیپلماتیک مجلس که در اظهارات رئیس قوه مقننه و بیانیه‌های کمیسیون امنیتملی مطرح می‌شود، به مراتب پررنگ‌تر از مواضع وزارت امورخارجه است. مواضعی که از نگاه نمایندگان بیشتر واکنشی بوده و حمایت از مردم منطقه در آن کم‌رنگ است و از این‌رو به آن برچسب «منفعلانه» میزنند. کما اینکه کمیسیون امنیت ملی تا کنون دو بیانیه در حمایت از قیام مردم بحرین و لزوم خروج نیروهای نظامی عربستان و اردن از این کشور صادر کرده است اما بیانیه مشابهی از سوی دستگاه دیپلماسی دیده نشده و حداکثر واکنش این وزارتخانه به اظهارات سخنگوی آن و گاهی شخص وزیر خلاصه شده است.

انتقاد شش وزیر خارجه کشورهای حوزه خلیج فارس به بیانیه کمیسیون امنیت ملی مجلس نشانگر دامنه نفوذ پارلمان ایران در بررسی تحولات منطقه است. وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس یعنی کویت، قطر، بحرین، عربستان سعودی، امارات و عمان در بیانیه نشست اضطراری یک روزه خود در ریاض با ادعای دخالت ایران در امور داخی کشورهای جنوب خلیج فارس، از ادامه این دخالت هاشدیدا ابراز نگرانی کردند.

نمونه انتقادات نمایندگان مجلس به رویکرد منفعلانه وزارت خارجه را در سخنان پرویز سروری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی میتوان دید که گفت: دیپلماسی ما نتوانسته با سرعت تحولات منطقه از خود واکنش نشان دهد و از تحولات عقب است. ایران باید فعال ترین دیپلماسی را بکار برد و نمیتواند صرفا به دیپلماسی رسمی اکتفا کند. وی با طرح این سوال که آیا دیپلماسی تهران به میزان کافی فعال، اثر گذار و موقعیت شناس است؟، ادامه داد: دیپلماسی رسمی ایران از تحولات عقب است و قدرت رصد تحولات را به شکل جدی ندارد.

علی آقازاده دیگر عضو این کمیسیون نیز با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی کشور باید متحول شود، تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی امروز اگر نتواند، اولین تحلیل‌ها و واکنش‌ها را نسبت به وقایع داشته و حرف بزند، باخته است و ترجمه و تکرار تحلیل دیگران از دست دادن نفوذ دستگاه دیپلماسی است.

سید جلال یحیی زاده نماینده تفت و میبد هم در جلسه امروز با تذکری مکتوب به وزیر امور خارجه خواستار اتخاذ سیاست‌های موثر جهت جلوگیری از کشتار مسلمانان بحرینی توسط دولت های آمریکا، عربستان، امارات و بحرین شد. این در حالی است که به شهادت عسگر جلالیان عضو مجمع نمایندگان بوشهر، دیپلماسی ما در این حوزه آنچنان ضعیف است که حتی ماهیگیران بحیرینی و اماراتی هم حق ماهیگیران ما را میخورند!

البته به گفته کاظم جلالی سخنگوی وزارت امور خارجه، انتقادات مجلس به دستگاه دیپلماسی، درون خانوادگی و از سر دلسوزی است. به گفته وی وزارت خارجه باید با یک رویکرد کاملا واقع گرایانه تحولات منطقه را رصد ‌کند.

انتقادات مجلس به جشن نوروز 

اگرچه صالحی در روز بررسی صلاحیتش در مجلس گفته بود که مشکلی با موازی کاری شورای عالی ایرانیان ندارد، اما ابتکارات دیپلماتیک اسفندیار رحیم مشایی و انتقادات وارده به آن، مانع از آن نشد که وزیر امورخارجه از تذکرات نمایندگان در امان باشد.

از نخستین روز سال 90 که موضوع برگزاری جشن نوروزی مطرح بود، انتقادات نمایندگان به این جشن نیز برپا بود. انتقاداتی که تا پیش از سال نو به دعوت از ملک عبدالله پادشاه اردن به این جشن برانگیخته شده بود، در سال 90 بیش از گذشته رنگ و بوی لزوم حمایت از مردم بحرین را به خود گرفت. البته برخی نمایندگانی که معتقد بودند این جشن در راستای حمایت از مردم بحرین و همدردی با جان باختگان در ان باید لغو شود، به‌تدریج موضع خود را منعطف کرده و خواستار محکوم کردن جنایات بحرین در این جشن شدند تا صدای مردم بحرین از طریق آن شنیده شود.

با این حال انتقادات به برگزاری جشن نوروز حتی پس از آن نیز ادامه یافت. کما اینکه حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در نطق روز دوشنبه خود با بیان این که با توجه به اتفاق‌های اخیر در کشورهای منطقه، دعوت از سران کشورها برای برگزاری جشن در ام القرای اسلام موقعیت دیپلماسی کشور را به خطر می‌اندازد، گفت: این دیپلماسی ضعیف در کشور گستاخ‌تر شدن شیوخ منطقه را به همراه دارد. وی با بیان اینکه متاسفانه مفتی‌های مفت خور و خودفروخته در شیپور دشمنان اسلام دمیده‌اند، اظهار کرد: در این مقطع حساس دعوت از سران کشورها به عنوان جشن در ام القرای اسلام نه تنها دیپلماسی ما را در جهان اسلام به خطر می‌اندازد بلکه باعث موضع گیری کشورهای اسلامی نیز می‌شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد ضمن حفظ عزت و مصلحت دیپلماسی خارجی ما باید شفاف تر و روشن تر از همیشه از مسلمانان بخصوص مسلمانان کشور بحرین موضع‌گیری کرده و با تبلیغات سوء دشمنان در موضع انفعال قرار نگیریم. این دیپلماسی ضعیف در کشور گستاخ‌تر شدن شیوخ منطقه را به همراه دارد؛ شیوخی که در برابر حمله صدام به کویت حتی نتوانستند یک ساعت مقاومت کنند و فرار را بر قرار ترجیح دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین