آفتابنیوز : آفتاب- زهرا تالانی(خبرآنلاین): درحالیکه استانداری اعلام کرده است افزایش مجدد کرایه تاکسیها و اتوبوس غیر قانونی است اما حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه عمران شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که اگر استانداری به هر دلیلی نمیخواهد کرایهها افزایش یابد بهتر است که کمک کند چون باید رشد هزینهها به گونهای تامین شود. وی ادامه میدهد که این افزایش باید در سطح همان 15 تا 20 درصد اعلام شده از سوی وزارت کشور باشد.
گویا استانداری اعلام کرده است که کرایه تاکسیها و اتوبوسهای ریالی شهر تهران یکبار در سال گذشته پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها افزایش یافته و هیچگونه افزایش مجددی در این بخش در سالجاری پذیرفته نیست؟
شورای شهر نرخ کرایه تاکسیها و اتوبوس را مطابق دو متغیر افزایش داد که یکی تحمیل هزینههای ناشی ازهدفمندسازی یارانهها و دیگری نرخ تورم سالانه بود. این دو متغیر همچنان وجود دارد بناراین باز هم شاهد رشد کرایهها در سال جدید خواهیم بود. اما اگر استانداری به هر دلیلی نمیخواهد کرایهها افزایش یابد بهتر است که کمک کند چون باید رشد هزینهها به گونهای تامین شود.
شما در حالی از کمبود بودجه شهرداری در حمل و نقل صحبت میکنید که قبلا اعلام کرده بودید 43 درصد بودجه سال 90 متعلق به حمل و نقل عمومی است؟ این بودجه تنها برای اتوبوس و حمل و نقل نیست و بخشی از آن صرف ساخت بزرگراهها و معابر میشود بنابراین با کاهش بودجه روبهرو است.
دولت درباره کمک به این بخش چه نظری دارد؟ شهرداری تهران مهلت کمک دولت را تا پایان فروردین ماه قرار داده و امیدواریم در این مدت کمکهای دولتی پرداخت شود. چون شهرداری تهران و سایر شهرداریها روی کمکهای دولت پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها حساب باز کردهاند. اگر این کمک پرداخت نشود، نه تنها شهرداری تهران، بلکه شهرداریهای سایر شهرها نیز که در حال حاضر با مشکل مالی قابل توجه مواجه هستند، دچار مشکل میشوند.
بنابراین در صورتی که کمک دولت به شهرداریها صورت نگیرد، طبق مصوبه شورای شهر تهران، قیمت انواع خدمات در بخش حمل و نقل عمومی افزایش خواهد یافت؟ بله و این افزایش کاملا طبیعی است. همانطور که میدانید برخی از مجموعههای حمل و نقلی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها افرایش 15 درصدی کرایهها را اعمال کردند اما در مترو و اتوبوسهای بلیتی در راستای کمک به اجرای طرح و فشار کمتر به شهروندان افزایش قیمت نداشتهایم. اما ادامه این روند امکانپذیر نیست.
کرایهها در صورت افزایش چقدر رشد مییابد؟ این افزایش باید در سطح همان 15 تا 20 درصد اعلام شده از سوی وزارت کشور باشد.
اما علاوه بر آنچه که اعلام میشود باز هم شاهد هستیم که رانندگان هم بر نرخ کرایهها میافزایند؟ افزایش نرخی را بیشتر از آنچه در شورا تصویب خواهد شد، شاهد نخواهیم بود و هرگونه افزایش غیرقانونی توسط تاکسیرانها و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی در کمیته انضباطی و نظارت مدیریت شهری پیگیری و با متخلفین برخورد میشود.
در همین حال برای 3 ماه اخیر-بهمن، اسفند و فروردین نیز 15 درصد افزایش نرخ کرایه داشتیم. به دلیل شرایط اقتصادی جامعه ناچار به افزایش کرایهها هستیم. مگر اینکه دولت هر چه زودتر کمکهای خود را برساند.
بلیط مترو چقدر افزایش مییابد؟ مطابق مصوبه شورای شهر یکسوم از هزینههای مترو توسط مسافران و دو سوم دیگر توسط دولت و شهرداری (هر کدام یک سوم هزینه) پرداخت میشود، و به این ترتیب رقم 975 تومان تعیین شده تنها مربوط به بلیتهای تکسفره است، سهم مسافران مترو از این رقم تنها مبلغ 325 تومان است ضمن اینکه این رقم به دلیل تحقق دولت الکترونیک و کاهش عملیات پرهزینه تهیه بلیتهای تکسفره تعیین شده است. در صورت استفاده مسافران از بلیتهای اعتباری سهم پرداختی آنان به رقمی در حدود 120 تومان کاهش مییابد.