کد خبر: ۱۲۴۴۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۰:۲۴

کشف گور دسته‌جمعی جدید در مکزیک با 59 جسد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با کشف گور دسته جمعی جدیدی در ایالت شمالی تامائولیپاس، انگشت اتهام بار دیگر بسوی قاچاقچیان و کارتل‌های مواد مخدر نشانه رفت. 

رییس‌جمهور مکزیک در دستوری عاجل از نیروهای محلی خواسته تا سریعا مسببین را شناسایی کنند. گور دسته‌جمعی نزدیک محلی است که تابستان سال قبل در آنجا 72 جسد دیگر کشف شده بود.اجساد از 8 حفره بدست آمد و به گفته پلیس تنها در یکی از چاله‌ها 43 جسد پیدا شد. این موضوع باعث شد تا مردم به خیابان‌ها ریخته و علیه خشونتی که در 4 سال اخیر باعث مرگ 34 هزار نفر شده، تظاهرات کنند.

البته معترضین گفتند خشونت بیش از اندازه دولت علیه قاچاقچیان منجر به ترویج خشونت شده است. آلما لیلیان رورا 60 ساله بعنوان تاریخدان در بخش هنر می گوید این جنگی است که دولت شروع کرده و باید آنرا پایان دهد. نه خون بیشتر! حتی یک نفر؛ امروز یک دانش آمور، فردا یک نعش؛ شعارهایی بود که هزاران معترض در جنوب مکزیکو سیتی سر دادند.

این تضاهرات همچنین واکنش خشم آلود مردم مکزیک به کشته شدن پیر شاعر معروف، خاویر سیسیلیا بود که همراه 6 نفر دیگر در کوئرناواکا به قتل رسیدند. ما حیواناتی هستیم که با بخشودگی به قتل می‌رسیم! این جمله خاویر است که بعنوان واکنش نسبت به مرگ پسرش با ناله می‌گوید.

فرماندار ایالت تامائولیپاس درباره کشف جدید گفت اجساد روز 4 شنبه پیدا شده و در این رابطه 11 نفر بازداشت شده‌اند. اما وزیر داخلی ایالت پیشتر گفته بود اولین گور روز شنبه گذشته کشف شد و 5 نفر نیز بازداشت شدند. موره لوس کانسکو سخنگوی وزارت داخله ایالت تامائولیپاس گفت دو تن از قربانیان زن هستند و شواهد نشان می دهد بسیاری از اجساد بین 10 تا 15 روز قبل کشته شده اند و این با زمان وقوع حادثه حمله به چند اتوبوس در ایالت مطابقت دارد.

ظاهرا چندی پیش قاچاقچیان مواد مخدر (حدود 25 مارس) با حمله به چند اتوبوس سعی کرده بودند تا از مسافران به‌عنوان برده‌های مواد مخدر استفاده کنند. چند مورد مشابه دیگر نیز بعد از 25 مارس توسط شاهدان محلی گزارش شده بود. کارتل‌ها برای جابجایی و انتقال مواد مخدر و بخصوص کوکائین به خاک امریکا از کسانی که قصد عبور غیر قانونی از مکزیک را دارند، سوء استفاده کرده و آنها را وادار می کنند تا نقش حامل مواد مخدر را بازی کنند. اگر در برابر این روش کثیف مقاومتی صورت گیرد، قاچاقچیان دست به قتل عام کسانی می زنند که از فرمان انها سرپیچی کرده‌اند.

اجساد پیدا شده در مورد اخیر، به گفته سخنگوی وزارت داخله برای شناسایی و تعیین علت مرگ به اداره پزشک قانونی منتقل شده اند. در بیانیه صادر شده اشاره‌‌ای به اینکه کدام کارتل مواد مخدر در این موضوع ممکن است دست داشته باشد؛ نشده و حتی اشاره نشده که بازداشت شدگان متعلق به کدام باند قاچاق هستند.

فیلیپه کالدرون، رییس جمهور قتل عام مردم بی‌گناه توسط کارتل ها را نامردی خوانده و مسبب آنرا سازمان‌ها و باندهایی که جنایات سازمان یافته انجام می دهند؛ دانسته است. البته کارتل مشخصی بعنوان مسوول نام برده نشده است. گورها در بلندی لاجویا در مزرعه‌ای در منطقه سن فرناندو - جایی که تابستان گذشته 72 جسد پیدا شده بود- کشف شد. اغلب قربانیان اهل امریکای مرکزی بودند که قصد مهاجرت و ورود غیر قانونی را به امریکا از طریق مکزیک داشتند. این منطقه در 80 مایلی شهر مرزی برونسویل امریکا در ایالت تگزاس است. در حادثه تابستان گذشته معلوم شد که مسبب قتل عام، کارتل زتاس بوده که با رقیب سر سختش (کارتل گلف)در حال مبارزه برای کنترل منطقه بوده است.

قربانیان از کشورهایی مانند السالوادور، هندوراس، گواتمالا، اکوآدور و برزیل بودند که به گفته دو اکوادوری و هندوراسی که از این حادثه جان سالم بدر برده بودند، بعد از اینکه این مهاجران غیر قانونی تقاضای همکاری با کارتل‌ها را رد کردند، چنین فاجعه‌ای رخ داد.

کارتل ها برای ارسال مواد مخدر از این راه آسان نهایت استفاده را می‌برند. در مورد حادثه اخیر هنوز معلوم نشده قربانیان، مهاجر بودند یا نه، هر چند مهاجران اغلب با اتوبوس داخل مکزیک سفر می‌کنند. سن فرناندو شاهراه عمده ای است که اغلب از این طریق وارد امریکا می‌شوند و گروه‌های مواد مخدر نیز با سد کردن جاده و حمله به اتوبوس‌ها در بزرگراه‌های تامائولیپاس مسافران را می‌ربایند و از انها سوء استفاده می‌کنند و اگر کسی مقاومت نماید، کشته می‌شود.

کارتل ها همچنین گاهی اوقات اجساد گروه‌های رقیب را بین سایر اجساد در گورهای دسته‌جمعی می‌اندازند تا پلیس و یا رقبا نتواند آنها را ردیابی کند. بهر حال حادثه اخیر باعث شده تا برخی مردم بر دولت فشار بیاورند تا خشونت‌ها و جنگ میان دولت و کارتل‌های مواد مخدر باعث قربانی شدن مردم بی‌گناه نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین