کد خبر: ۱۲۴۴۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۴

مرگ و میر مرموز هزاران قطعه ماهی در دریاچه زریبار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برای چندمین سال پی درپی، در روزهای ابتدایی بهار، اهالی و گردشگران شهر مریوان در استان کردستان شاهد مرگ و میر مرموز هزاران قطعه ماهی درآب‌های دریاچه بی‌نظیر زریبار بودند. 

ایرج قادری از فعالان انجمن سبز چیا در مورد مرگ مرموز ماهیان دریاچه زریبار گفت: در روزهای آغازین سال 1390، شاهد هزاران قطعه ماهی تلف شده در اطراف دریاچه زریبار بودیم. 

او ادامه داد:این ماهی‌های تلف‌شده در اطراف رودخانه فصلی زریبار، اطراف اسکله قایقرانی شماره 3 و همچنین اطراف بازرسی سابق نیروی انتظامی واقع در ظلع غربی دریاچه به وفور یافت می‌شوند. 

قادری تصریح کرد: البته سال گذشته نیز تلف شدن ماهی‌ها در اطراف اسکله‌های قایقرانی صورت گرفت که عامل آن نیز به درستی مشخص نشد. 

معروف قادری سرپرست اداره محیط زیست شهرستان مریوان هم ضمن تایید مرگ هزاران قطعه ماهی گفت: طی نامه‌ای مراتب این واقعه به مسئولین استانی گزارش شده و رسیدگی سریع و بررسی علت این تلف شدن ماهی‌ها در دستور کار قرار دارد. 

او با بیان اینکه ماهیان تلف شده همگی نوعی ماهی به نام «کاراس» هستند و حداکثر اندازه‌های آن به 10سانتی‌متر می‌رسد، افزود: هرساله با شروع فصل بهار و سرازیر شدن آب رودخانه‌های فصلی به دریاچه زریوار، به میزان زیادی گل و لای وارد دریاچه می‌شود که موجب کدورت شدید آب دریاچه و به دنبال آن کمبود اکسیژن و تغییرات ph را درپی دارد. 

قادری تاکید کرد: نمونه‌هایی از آب دریاچه و ماهیان مرده را به اداره کل محیط زیست و اداره کل دامپزشکی برای تشخیص عامل دقیق مرگ و میر فرستاده شده است. 

او ادامه داد:اداره کل محیط زیست هنوز نتیجه آزمایش‌ها را به ما نداده اما اداره کل دامپزشکی اعلام کرده که علت مرگ دسته‌جمعی ماهیان کاراس، کمبود اکسیژن، تغییرات ph و تغییرات محیطی است. 

تالاب زریبار از مهمترین جاذبه‌های توریستی استان کردستان بوده و حفاظت از آن نیازمند جدیت و کار مداوم مسئولین و همکاری مردم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین