کد خبر: ۱۲۴۵۱
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۰:۲۴

هاشمی: در برخورد با آمریکاخوب عمل نکردیم

لزومي نداشت يك بار بگوييم در اين كنفرانس شركت مي‌كنيم و بار ديگر بگوييم شركت نخواهيم كرد
آفتاب‌‌نیوز : وي با بيان اين‌كه در جلسه‌ي خبرگان اين مساله هشدار داده شد، اظهار اميدواري كرد مخاطبان پيام خبرگان را درك كنند؛ چرا كه امروز دنياي اسلام بيش از هر چيز نيازمند پرهيز از تفرقه و همدلي است.

خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران با بيان اين‌كه دشمنان خود مشكل دارند اما مشكلاتشان باعث كاهش تهاجم آن‌ها نمي‌شود و از اين راه مي‌خواهند برون‌فكني كنند، در عين حال مساله‌ي چشم‌انداز 20 ساله كه در جلسه‌ي خبرگان بر آن تاكيد شد را مورد توجه قرار داد و در اين‌باره افزود: كميسيون سياسي اجتماعي خبرگان بر روي اين مساله تاكيد و توصيه‌ي فراواني كرد. اين نوع توصيه‌ها بايد جدي گرفته شود تا مشخص شود الزامات چشم‌انداز چه چيزهايي بايد باشد تا سند را اجرايي كنيم.

هاشمي رفسنجاني با اشاره به آن‌چه درج خرافات و آلوده شدن معارف ناب مكتب تشيع از سوي برخي محافل از جمله سازمان صدا و سيما مي‌ناميد، گفت: در اين راستا به صدا و سيما در جلسه‌ي خبرگان توصيه شد كه از پخش چنين خرافاتي خودداري كند. متاسفانه گاهي راجع به اهل بيت چيزهاي نادرست و مشمئزكننده‌اي را مي‌شنويم. گاهي مقام ائمه را مثل مقام خدا آن‌قدر بالا مي‌برند و به نوعي شرك مي‌گويند و اين خوره‌اي است كه امروز به جان ما افتاده است و گويي براي گفتن چيزهاي بي‌پايه و دروغ و سست، برخي مسابقه گذاشته‌اند و البته گاهي اين مسايل را نيز صدا و سيما منتشر مي‌كند.

رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام تاكيد كرد كه صدا و سيما بايد طبق خواست مقام معظم رهبري از پخش مداحي‌هاي خرافي امتناع و روي مطالب و عقايد صحيح تكيه كند.

وي كشتار جمعي عراق را مورد توجه قرار داد و با زشت دانستن اين نوع فاجعه‌ها اضافه كرد: اين خشونت و شقاوت در تاريخ بسيار زشت و ناپسند است و البته عكس‌العمل نداشتن از سوي قدرت‌هاي مسوول بر اين زشتي مي‌افزايد. همسايه‌هاي عراق نيز بايد در اين زمينه همكاري‌هاي لازم را داشته باشند.

خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران هم‌چنين مساله‌ي فلسطين و خروج اسراييل از غزه را مورد اشاره قرار داد و گفت: اسراييل مي‌توانست قطعا در غزه مي‌ماند اما اين كشور نمي‌توانست غزه را با امنيت اداره كند. لذا هزينه‌هاي گزافي را در آن‌جا صرف مي‌كرد. بنابراين با يك محاسبه آن‌جا را تخليه كرد. شايد امروز نيروهاي راديكال صهيونيسم كه خواب اسراييل بزرگ از نيل تا فرات را مي‌بينند، اين خروج را شكست بدانند كه البته شكست هم بود. اما اين خروج بايد براي فلسطيني‌ها يك پيروزي الهام‌بخش به شمار آيد.

هاشمي رفسنجاني مجددا برخورد مسوولين آمريكا با رييس مجلس شوراي اسلامي كشورمان جهت شركت در كنفرانس بين‌المجالس مورد توجه قرار داد و گفت: آمريكا وظيفه دارد شرايط را براي شركت در اين كنفرانس براي همه فراهم كند اما اين كار را نكرد. البته كشورهاي ديگري كه در آن‌جا حضور داشتند نيز بايد به اين مساله اعتراض مي‌كردند و واكنش نشان مي‌دادند. برخي روساي جمهور يا به دليل تحقيرهايي كه مي‌شوند در اين كنفرانس شركت نمي‌كنند و يا با نگراني در آن‌جا حاضر مي‌شوند اما در هر صورت ما در اين زمينه خوب عمل نكرديم. در دو دوره رياست جمهوري بنده زمينه‌ي لازم براي شركت در اين كنفرانس برايم مساعد بود اما نرفتم. اصلا درست نيست كه آن‌ها بخواهند اين‌طور ما را تحقير كنند. مقام معظم رهبري و آقاي خاتمي نيز در دوره‌ي رياست جمهوري‌شان يك دوره به اين كنفرانس رفتند. امروز نيز ما بايد مستغني‌تر با اين مسايل برخورد كنيم تا جلوي زورگويي‌ها را بگيريم. البته مقاومت براي گرفتن حق مساله‌ي مهمي است.

وي طوفان كاترينا در آمريكا را نيز مورد توجه قرار داد و گفت: حادثه‌ي عجيبي بود كه هنوز دنيا ابعاد اين حادثه را متوجه نشده است. در اين حادثه معلوم شد 88 نفر از زندانيان گوانتانامو يك ماه است كه اعتصاب غذا كرده‌اند اما آن‌ها نمي‌گذاشتند خبرش منتشر شود.

هاشمي رفسنجاني هم‌چنين با اشاره به مساله‌ي هسته‌يي ايران، گفت: همه اعتراف دارند كه بهره‌گيري از صنايع هسته‌يي، حق همه‌ي ملت‌ها از جمله ايران است، اما متاسفانه شاهديم كه بر سر يك اقدام قانوني و حق يك كشور مظلوم مثل ايران اين همه مخالفت و مزاحمت ايجاد مي‌شود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد علت اين مساله توضيح داد: مراكز بين‌المللي تحت تاثير قدرت‌هاي بزرگ هستند و استعمارگران هنوز در فضاي استعمارگري گذشته فكر مي‌كنند. همه‌ي حرف ما اين است كه ايران حق دارد از اين صنعت مهم و تكنولوژي روز برخوردار باشد. اگر هم اطمينان ندارند، بيايند اطمينان پيدا كنند. ما مدت طولاني وقت صرف كرديم كه اعتمادسازي كنيم. البته حقانيتمان را ثابت كرديم اما با اين حال طرف ما حاضر نشد دست از زورگويي بردارد.

خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران ادامه داد: اين دمل چركين كه فشار ناحق بر دولت‌ها وارد مي‌كند بالاخره يك روز سر باز مي‌كند و چرك آن نصيب استعمارگران زورگو خواهد شد.

هاشمي رفسنجاني خطاب به ملت و مسوولين گفت: مطمئنا ناديده گرفتن اين حق بناي هيچ‌يك از مصادر امور نيست و ما تا گرفتن حقمان براي گرفتن آبروي تاريخي خود خواهيم ايستاد.

بر اساس اين گزارش، خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران در ادامه‌ي سخنانش حادثه‌ي 17 شهريور را مورد توجه قرار داد و گفت: اين روز قطعه‌ي تاريخ‌ساز و تحول‌آفرين در دوران مبارزات بود.

وي ياد و خاطره‌ي شهيدان قدوسي، دستگردي و هم‌چنين آيت‌الله طالقاني را گرامي داشت و گفت: صبر و متانت و شخصيت آيت‌الله طالقاني براي همه مي‌تواند الگو باشد.

بنابراين گزارش، هم‌چنين هاشمي رفسنجاني در خطبه‌ي اول نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران ضمن گرامي‌داشت ايام شعبانيه، امام حسين (ع) را از شخصيت‌هاي طراز اول و شگفت‌انگيز تاريخ معرفي كرد و گفت: هرچه فضيلت و عظمت براي يك انسان خوب در منابع ديني و اسلامي و حتي مكاتب بشري سراغ داريم در وجود حضرت اباعبدالله(ع) جمع است.

وي با اشاره به نامگذاري ميلاد حضرت امام حسين(ع) و روز پاسدار خاطرنشان كرد: انتظار داريم وارثات پاسداران و مجاهدين بي‌بديل راه آنان را فراموش نكنند و اجازه ندهند چند تن انسان انحصارطلب، ميراث پاسداران را مصادره كنند.

خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران هم‌چنين ولادت حضرت سجاد (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را تبريك گفت و شجاعت، مردانگي، دفاع از حق و حقيقت و پرهيز از پرخاشگري، ظلم و ستم را مهم‌ترين شاخصه‌هاي امام سجاد (ع) برشمرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین