کد خبر: ۱۲۴۵۶۶
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۵

میترا حجار: تصمیم نداشتم در هالیوود بازی کنم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: میترا حجار بازیگر سینمای ایران پیش از برگزاری جشنواره فیلم فجر به بهانه اکران فیلم «آناهیتا»، ساخته عزیزالله حمیدنژاد، گفت وگویی با سعید قطبی‌زاده در ماهنامه فیلم انجام داده و در بخش‌هایی از آن به ماجراهای سفر به آمریکا و دلایل این سفر پرداخته است.

سفر به آمریکا برای تحصیل 

میترا حجار در ابتدای این مصاحبه به این نکته اشاره کرده که از سال‌های قبل به این نتیجه رسیده که اگر قرار است بازیگری را ادامه دهد، در ادامه تجربه اندوزی‌هایش، این‌بار باید در فضای آکادمیک چیزهای تازه‌ای یاد بگیرد.

وی در ادامه گفته است: «وقتی پرس‌وجو کردم دیدم کالج‌های آمریکا بهترین جا برای تحصیل است، بنابراین رفتم و برای پر کردن همان کمبودهای زندگی شخصی، چند سال ماندم. هیچ‌وقت به کسی نگفتم به ایران باز نمی‌گردم. کما این‌که الان هم که این‌جا هستم از آینده‌ام خبر ندارم. ممکن است هوس یادگیری زبان اسپانیایی به سرم بزند و این بار راه بیافتم و بروم آمریکای لاتین. فرق ما با درخت‌ها همین است دیگر و...ریشه‌ای نداریم که ثابت و ساکن نگه‌مان دارد.»

تصمیم نداشتم بروم درهالیوود 

میترا حجار در بخش‌های دیگری از این مصاحبه گفته است: «من 3 سال در فرانسه زندگی می‌کردم، اما دائما به ایران رفت و آمد داشتم و ارتباطم با سینما قطع نبود. همان سال‌ها در فیلم‌های قاسم جعفری، رفیع پیتز، رحمان رضایی و.... بازی کردم، اما در مدت 3 سال و نیمی که در آمریکا بودم هیچ ارتباطی با سینمای ایران نداشتم. اصلا هم تصمیمی نداشتم بروم هالیوود بازی کنم. جالب است آن‌جا اتفاقی امیر نادری را دیدم، اولین‌بار که همدیگر را دیدیم به من گفت امیدوارم نیامده باشی آمریکا که شهره آغداشلو بشوی! و من کلی خندیدم و گفتم واقعا برای بازیگری نیامده‌ام.»

میترا حجار در ادامه گفته است: «به هر حال گاهی فکر می‌کنم دغدغه من با دغدغه خیلی از بازیگران خوب و بزرگ جهان فرق دارد (درباره همکاران در ایران حرف نمی‌زنم چون نمی‌خواهم سوءتفاهمی ایجاد شود). در هالیوود بازیگران برای تصاحب یک نقش حاضرند همدیگر را ترور کنند و نسبت به همدیگر خیلی بی‌رحمند. من هیچ‌وقت این‌جور آدمی نبوده‌ام. وقتی می‌بینم یکی از همکارانم از نقشی که قرار است من بازی کنم خوشش آمده با اشتیاق حاضرم از پروژه کناره‌گیری و میدان را برای او خالی کنم. من به قضا و قدر اعتقاد دارم و با این اعتقاد بزرگ شده‌ام.»

سطح فیلم‌ها خیلی نزول پیدا کرده است 

میترا حجار در بخش دیگری از مصاحبه خود با ماهنامه فیلم گفته است: «چیزی که من در این مدت متوجهش شده‌ام این است که سطح فیلم‌ها نسبت به زمانی که من از این جا رفتم خیلی نزول پیدا کرده است. 6 ،7  سال پیش نقش‌های خیلی بهتری به من پیشنهاد می‌شد، اما در این یکی دوسال اخیر یک خروار فیلمنامه بد و نقشه‌ای الکی خوانده‌ام.»

آشنایی با ایموتو در مترو سان فرانسیسکو 

میترا حجار درباره بازی در فیلم «آناهیتا» گفته است: «من قبلا با افکار پرفسور ایموتو که فیلم «آناهیتا» براساس نظریات او ساخته شده آشنا بودم. یک روز در متروی سان فرانسیسکو چشمم به یک نمایشگاه عکس افتاد و کنجکاو شدم. عکس‌ها مربوط به تحقیقات پرفسور ایموتو دانشمند ژاپنی بود. دانشمندی که 17 سال است مشغول عکس‌برداری از مولکول‌های آب است و به این نتیجه رسیده که فکر و احساسات انسانی می‌تواند شکل مولکول‌ها را تغییر دهد.

وقتی آقای حمیدنژاد سوژه «آناهیتا» را پیشنهاد کرد، خیلی خوشحال شدم چون هم با این سوژه آشنا بودم و هم فیلم قبلی او «اشک سرما» را دوست داشتم. دوست داشتم با فیلم «آناهیتا» ایده پرفسور ایموتو به جامعه ایران معرفی شود. رویای این دانشمند و هدفش از این تحقیقات برقراری صلح در کره زمین است. استدلالش این است که شباهت کره زمین به بدن انسان در این است که چهار پنجم حجم هر دو را آب (یا همان مایعات)تشکیل می‌دهد و وقتی افکار انسان می‌تواند با مولکول آب چنین کاری بکند با بدن خود انسان چه می‌کند؟ دلم می‌خواست تماشاگری که آناهیتا را می‌بیند برود کنجکاو شود و در این باره کتاب بخواند و پیگیر باشد.»

حمیدنژاد بدون مصلحت‌اندیشی از من حمایت کرد 

میترا حجار در پایان مصاحبه گفته است: «در پایان لازم است از آقای حمیدنژاد واقعا تشکر کنم که از زمان بازگشت من به ایران و درگیری‌ام در پروژه «آناهیتا» همواره مرا یاری کرد که نمونه اخیرش در برنامه «هفت» اتفاق افتاد که به دور از مصلحت‌اندیشی حرف‌هایی را زد که کمتر کارگردانی ممکن است در حمایت از بازیگرش به زبان بیاورد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین