کد خبر: ۱۲۴۵۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۰:۳۷

روز پرستار، در سایه‌ی وعده‌های خاک‌خورده و محقق‌نشده‌

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی‌رغم تدوین و تصویب لوایح گوناگون برای سهولت کار پرستاران و ترغیب و تشویق آنها به ادامه فعالیت، همواره مشکلات این شغل، پرستاران کشورمان را دچار تردید در، ماندن و یا رفتن از این کار کرده است، که در نهایت بسیاری از پرستاران ایرانی عشق بدین کار را انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت کرده‌اند؛ نه تسهیلاتش را.

به گزارش خانه ملت، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیش از این در راستای بهبود وضعیت کارپرستاران اقدام به مطرح کردن لایحه ای با عنوان طرح افزایش بهره وری پرسنل بالینی نظام پزشکی کرد تا براساس تلاش اعضاء کمیسیون بهداشت بتوان پرستاران را دروضعیت شغلی بهتری قرارداد، این اقدام می تواند تضمینی برای بهبود بیماران نیز باشد.

پرستاران با شرایط نامناسبی حین خدمت روبه‌رو هستند و در بسیاری از مواقع این نابه‌سامانی‌ها به بیماری خود آنها می‌انجامد. اما با وجود مصوبات کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وزارت بهداشت و درمان برای پیشبرد اهداف کمیسیون بهداشت در مجلس تلاشی نکرد؛ موضوعی که می‌توان یکی از مدعیان آن را رییس کمیسیون بهداشت و درمان عنوان کرد.

حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در روز پرستار اظهار می‌کند: تلاش‌های اعضاء کمیسیون بهداشت و درمان در دوره هشتم برای سهولت کار پرستاران زحمتکش جامعه کاملا محسوس است این را می‌توان از قوانین مصوب مجلس در سال‌های گذشته دریافت، که متاسفانه در اجرای قوانین آن از سوی دولت تعلل شده است.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه تصریح کرد: به هرحال توجه به پرستاران یعنی توجه به بیماران و در این راه می‌توان از بروز بیماری در پرستاران هم جلوگیری کرد، پرستاری شغلی بسیار سخت و پرزحمت است از همه مهم‌تر مدارا و تحمل برخورد گاه تند و پرخاشگرانه همراهان بیماران است که در بسیاری از مواقع غیرقابل تحمل می‌شود. اما باز هم شاهد هستیم که پرستاران برای حفظ آرامش در محیط بیمارستان چگونه با همه این مشکلات کنار می‌آیند و با آرامش به کار خود ادامه می‌دهند؛ و این یعنی درون‌گرایی که منجر به بیماری خود این پرستاران می‌شود.

شهریاری افزود: دغدغه امروز جامعه پرستاری ایران در مجلس هفتم و مجلس هشتم نادیده گرفته نشد و انتظار می‌رفت دولت هم در این سال‌ها انعطاف بیشتری در اجرای قوانین از خود نشان دهد که این اتفاق رخ نداد.

کاهش دستمزدها

کاهش شیفت کاری پرستاران در بیمارستان‌ها و تک‌گزینه‌ای شدن محل کار این قشر از جامعه به مذاق بسیاری از پرستاران خوش نیامد و این مطلب پیامدی چون کاهش دستمزد را برای پرستاران به همراه داشت.

بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده خلخال در مجلس شورای اسلامی، در این باره گفت: در مصوبه‌ای که در سال ۸۹ ارائه شد، به چند دلیل خواستیم تا ساعت کار این قشر از جامعه تقلیل پیدا کند، بسیاری از پرستاران براثر کار و فعالیت زیاد در بیمارستان‌ها خود دچار بیماری می‌شود و ضعف جسمانی نیز از دیگر مواردی است که آنها را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: طرح افزایش بهره‌وری پرسنل بالینی نظام سلامت را پیش از این با همکاری و هم فکری مسئولان مرتبط دروزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری تدوین کرده‌ایم، این طرح بعد از اعلام به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان فرستاده شد و شورا ی نگهبان هم به آن بدون مطرح کردن ایرادی رای مثبت داد.

در این طرح یک ماه مرخصی اضافه برای پرستارانی که در بخش روانی و سوختگی مشغول هستند در نظر گرفته شده است این شغل از جمله مشاغل سخت است اما کار در چنین فضاهایی سخت‌‌تر است و پرستاران در هر سال نیاز به مرخصی بیشتری برای تمدد انرژی و اعصاب دارند.

یکی دیگر از امکاناتی که در این طرح برای پرستاران در نظر گرفته شده است آن است که در ساعات عصر و شب پرستاران یک و نیم برابر حقوق و مزایا دریافت می‌دارند و اقداماتی از این قبیل.

واقعیت‌های کار پرستاری

شاهرخ رامین، عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده دماوند هم با تاکید بر اضافه شدن تسهیلات بیشتر برای پرستاران، اظهار کرد: پرستاران همواره در معرض بیماری‌های گوناگون هستند، بیماری‌های عفونی و ایدز و بیماری‌های دیگر از جمله بیماری‌های روانی که در آنها تاثیرگذار است؛ معمولا پرستاران به دلیل خستگی‌های زیاد و نداشتن محیطی مناسب و شاد برای کار خود به مرور زمان دچار افسردگی می‌شوند و بعد از مدت‌ها جدال با اضطراب و افسردگی خود میهمان تخت‌های بیمارستان‌ها می‌شوند، اینها واقعیت کار پرستاران است.

رامین ادامه داد: بخشی از موارد گفته شده تحقیقات شخصی من است و برای ارائه آن طرح در مجلس به آمارهای موثقی دست یافتم؛ باید به جرأت اظهار کرد که بالاترین آمار بیماران افسرده در پرستاران ایرانی مشاهده شده است؛ این بیماری حاصل کشیک‌های شبانه و اضطراب و… است؛ بسیاری از پرستاران بعد از کشیک شب به منزل نمی‌روند تا استراحت کنند؛ بلکه به کار دوم می‌پردازند؛ بسیاری از پرستاران از بیماری‌های عضلانی رنج می‌برند و بعد از ۱۰ سال خود را از کار بر کنارمی‌کنند؛ البته باید عنوان کنم که این وضعیت برای پرستاران خوب نیست و در ادامه بسیاری از بیماران هم از این ضعف و خستگی خدمات غیرمفید دریافت می‌کنند.

مددکاران و راون‌شناسان ادعا می‌کنند که بیماری که به بیمارستان مراجعه می‌کند به طورناخود آگاه بخشی از سلامتی خود را در ارتباط خود با پرستارش جستجو می‌کند و احساس خشم و شادمانی که در چهره پرستار مشاهده می‌شود تاثیر مستقیم در دریافت انرژی ار سوی بیماران دارد با این نگاه تاچندی پیش بسیاری از بیماران شاید تنها خستگی مفرد را در چهره پرستاران می‌یافتند.

کاهش بازدهی درارائه خدمات از سوی پرستاران در بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستان‌های دولتی اثبات کننده این ادعاست. که با تاسیس پی‌درپی بیمارستان‌های خصوصی و ۲ شیفت شدن ساعت کار پرستاران به وجود آمد.

شاهرخ رامین در این رابطه گفت: هم اکنون بسیاری از این قوانین در حوزه سلامت برای ارتقاء کیفی کار پرستاران و حفظ سلامت آنها وجود دارد اما انتظار می‌رود قوانین موبه‌مو اجرایی شود نه آنکه به دست فراموشی سپرده شود.

وی افزود: ما قانون‌گذار هستیم و به وظیفه خود عمل کردیم و دیگر مراحل را از دولت انتظار داریم.

انوشیروان محسنی بندپی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در حالی که از عدم اجرایی شدن قانون مصوب مجلس برای سهولت کار پرستاران از سوی دولت گلایه‌مند است اظهار کرد: همانطور که می‌دانید پرستاران در زنجیره ارائه خدمات درمانی به بیماران نقش بسزایی دارند که قابل تامل است.

وی افزود: آنها ناجیان بیماران به شمار می‌روند و می‌بایست فرشته‌گونه بربالین بیمار حاضر شوند اما چگونه می‌توان با داشتن کوهی از مشکلات و خستگی‌های مفرط اینگونه بود؛ خوشبختانه نمایندگان در مجلس هفتم و هشتم این موضوع را مورد بررسی قراردادند و در نتیجه شاهد قانونی کامل و مدون در این رابطه بودیم که متاسفانه خبری از اجرای صحیح آن نیست.

محسنی بندپی گفت: یکی از مواردی که می‌توان به جرأت بدان اشاره کرد حق تعرفه‌گذاری برای پرستاران است که هنوز اجرایی نشده است.

نماینده چالوس در ادامه یادآور شد که احمدی‌نژاد سال گذشته و در چنین روزی یعنی روز پرستار اعلام کرد که باید ۲۳ هزار پرستاراستخدام کنیم اما به گفته وی، "تا آنجایی که بنده اطلاع دارم این مقوله دقیق اجرایی و عملیاتی نشد."

وی افزود: به گفته وزارت بهداشت در ایران ۷۰ هزار نفر پزشک مشغول درمان هستند، باید ۲۱۰ هزار نفر پرستار هم وجود داشته باشند؛ به ازای هر تخت در بخش ICU حداقل چهار کادر پرستاری مورد نیاز است، اما معدل کشوری تعداد پرستاران در ایران به ازای هر تخت در بخش‌های عادی ۸/۰ و ۲ پرستار به ازای هر تخت در بخش‌های ویژه است؛ این در حالی است که این تعداد به هیچ وجه جوابگوی مراقبت از بیماران نیست.

محسنی بندپی در پایان اظهار داشت: پر واضح است که این کمبودها و نقصان‎ها اولین و مشهودترین تأثیرش را روی بیمار خواهد گذاشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین