کد خبر: ۱۲۴۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۷
غفوری‌فرد، عضو کمیسیون انرژی مجلس:

روند کاهش وابستگی کشور به نفت رضایتبخش نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: غفوری‌فرد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش وابستگی 15 درصدی بودجه سال 90 کشور به نفت نسبت به سال گذشته، گفت: متاسفانه کشور روند مثبتی را در کاهش وابستگی به نفت دنبال نمی‌کند. 

حسن غفوری‌فرد با اشاره به اینکه در بودجه سال 90 وابستگی به نفت 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: بررسی مباحث وابستگی کشور به نفت پیچیده است اما به نظر نمی‌رسد که ما روند مثبتی در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه احمدی‌نژاد معتقد است وابستگی به نفت کاهش پیدا کرده است، افزود: رئیس‌جمهور استدلال می‌کنند که صادرات غیرنفتی کشور امسال به مرز 30 میلیارد دلار رسیده است و اگر این موضوع درست باشد ممکن است وابستگی به نفت کاهش پیدا کند.

غفوری‌فرد ادامه داد: اما بر اساس محاسبات پیچیده این موضوع این سئوال پیش می‌آید که آیا صادرات پتروشیمی نیز از دسته وابستگی به نفت محاسبه شده است یا نه؟ دوم اینکه مالیات و عوارضی که از کالاها دریافت می‌شود به عنوان وابستگی به نفت محاسبه شده است یا خیر.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: در مورد مالیات و عوارض کالاهای وارداتی معتقدیم چون این کالاها از طریق پول نفت خریداری می‌شود پس مالیات و عوارض آن نیز وابستگی به نفت است، چرا که اگر پول نفت نباشد وارداتی هم اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب که بارها گفته‌اند آرزو دارم هزینه‌های جاری دولت از محل غیرنفتی تامین شود به نظر می‌رسد که دولت باید توجه جدی در این زمینه داشته باشد.

غفوری‌فرد تاکید کرد: اما متاسفانه دولت روند مثبتی را در این زمینه نداشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین