کد خبر: ۱۲۴۷۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۹

2 زن روبنده‌ای در فرانسه بازداشت شدند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: فرانسه از روز دوشنبه قانون ممنوعیت پوشش هرگونه روبنده (نقاب و برقع) برای زنان را به مرحله اجرا گذاشته است و گزارش شده 2 نفر نیز که نسبت به این قانون اعتراض داشتند، از سوی پلیس بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شماری از معترضان در مقابل کلیسای نوتردام در پاریس دست به تجمع زده‌اند که پلیس 2 نفر از آن‌ها را دستگیر کرده است. 

پلیس فرانسه می‌گوید این افراد نه به خاطر پوشش ظاهری، که به خاطر تجمع غیرقانونی دستگیر شده‌اند.
 
منتقدان این طرح می‌گویند پلیس فرانسه فقط بهانه‌ای به دست آورده تا با توجه به آن، زنان مسلمانی که صورت خود را می‌پوشانند جریمه کند.
 
فرانسه میزبان بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان در فرانسه است.
 
«آلکسی مارسان» سخنگوی پلیس فرانسه گفت: «ما امروز به کسانی که روبنده دارند کاری نداشتیم و مشکل ما با افرادی بود که به مراحل برگزاری تظاهرات، بی‌احترامی کردند.»
 
این در حالی است که «رشید نکاض» یک بازرگان و فعال در پاریس به خبرگزاری فرانسه گفته است: یک زن که روبنده به صورت داشته، توسط پلیس در مقابل الیزه، کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه، بازداشت شده است.
 
نکاظ گفته است: «ما می‌خواستیم پلیس برای برچهره داشتن روبنده ما را جریمه کند ولی پلیس این کار را نکرد.» 

وی وعده داد که در یک مراسم، ملکی را به ارزش 2 میلیون یورو به حراج بگذارد و درآمد آن را برای پرداخت مبلغ جریمه برای زنان روبنده‌دار، هزینه کند.
 
یکی از دستگیر شدگان در مقابل کلیسای نوتردام، «کنزا دریدا» از آوینیون در جنوب فرانسه است که به یکی از چهره‌های مخالفت با قانون منع پوشش روبنده در فرانسه تبدیل شده است. 

خانم دریدا پیش از سوار شدن به قطار به سمت پاریس به خبرنگاران گفته بود: «این قانون در تضاد با حقوق اروپایی است و از این رو باید از این حقوق دفاع کرد چرا که اصولا آزادی، با آزادی ادیان می‌آید و از آن جدانشدنی است.»
 
پلیس فرانسه از اجرای این قانون نگران است و می‌گوید ممکن است به دلیل کمبود نیرو، توان اجرای این قانون را نداشته باشد.
 
پلیس فرانسه می‌گوید حتی برای اجرای قوانین در مناطق پناهنده و مهاجرنشین هم با مشکل روبه‌رو است. 

«مانوئل رو» قائم مقام نماینده اتحادیه نیروهای پلیس در گفت‌وگو با شبکه رادیویی فرانسه گفت: «مشکل در اجرای قانون است. اگر نیروهای پلیس یک زن را که روبنده دارد در خیابان ببینند، به آن‌ها تذکر می‌دهند که به لحاظ قانونی مجاز به پوشیدن آن نیستند و از آن‌ها می‌خواهند که نقاب یا روبنده را بردارند. مشکل از جایی شروع می‌شود که کسی با اجرای قانون مخالفت کند. چرا که ما ابزاری برای اجرای این قانون را نداریم و نمی‌توانیم در همه نقاط دنبال زنان روبنده‌دار باشیم.»
 
فرانسه میزبان حدود 4 تا 6 میلیون مسلمان است که حدود 2000 نفر از این جمعیت مسلمان، روبنده یا پوشیه بر چهره می‌زنند. 

قانون یاد شده می‌گوید اگر زنی روبنده بر چهره داشته باشد، نیروهای پلیس در مرحله اول تذکر می‌دهند و در صورت مقاومت، تهدید به جریمه مالی خواهند کرد. 

اگر زنی به کرات مورد تذکر قرار گیرد، به پرداخت 150  یورو، حدود 216  دلار و شرکت دوباره در برخی کلاس‌های درسی محکوم می‌شود.
 
به گزارش خبرگزاری‌ها، قوانین به مراتب سنگین‌تری علیه کسانی که زنان را «مجبور به پوشیدن روبنده» کنند تصویب شده که هدف آن، فشار بر مردانی است که به زور این گونه پوشش را به زنان دیکته می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین