آفتابنیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: سید محمد خاتمی در دیدار با جمعی از قرآنپژوهان استان یزد با اظهار خوشوقتی از این دیدار، اهتمام این جمع به قرآن کریم و تلاش برای آشنایی با پیام حق و جریان یافتن آن در متن ذهن و زندگی را ستوده و تصریح کرد: انقلاب ما با دین نسبت استوار دارد و در همه عرصهها به ویژه در راه بردن جامعه به سوی اهداف والای انقلاب باید از قرآن هدایت و مدد خواست. قرآن کتاب هدایت است و هدایت یعنی راهنمایی انسان به سوی کمال.
به گزارش آفتاب، رئیس بنیاد گفتوگوی تمدنها قرآن کریم را فراخواننده به زندگی حقیقی خواند و افزود:
يا أيها الذين آمنوا استجيبوا لله و للرسول إذا دعاكم لما يحييكم
خدا و پیامبر مردم را دعوت به زندگی میکنند و کسی که طعم زندگی را در این جهان نچشد از نعمتهای زندگی حقیقی در آن جهان نیز محروم خواهد بود. زندگی اختصاص به افراد ندارد و جوامع هم زندگی و مرگ دارند.
رئیسجمهوری سابق ایران، انقلاب اسلامی را انقلاب احیاء خواند و گفت: انقلاب در هنگامی رخ داد که فساد، وابستگی، فشار، استبداد و بیداد، زندگی را بر همه تنگ کرده بود. انقلاب آمد تا مردم را به زندگی برگرداند و زندگی موردنظر عبارت بود از استقرار نظامی که از یک سو ارزشهای والای الهی بر آن حاکم باشد و از سوی دیگر مردم بر سرنوشت خود حاکم باشند.
انقلاب، نفی استبداد و سرکوب و فراخواننده به رهایی از وابستگی بود و میخواست تا عامل حیات بخش عدالت را در همه جا و برای همه کس حاکم کند و به همین جهت جمهوری اسلامی را مطرح کرد و مردم هم به آن رأی دادند.
سید محمد خاتمی سپس با اشاره به اهمیت رأی مردم و انتخابات تأکید کرد: جمهوری اسلامی برآمده از اراده مردم و متکی به آنان است و از این رو انتخابات و رأی مردم از اهمیت ویژهای برخوردار است و انتخابات آزاد و فراگیر نشانه زندگی جامعه است. همانگونه که در جمهوری مسئولیتشناسی و انتقادپذیری حاکمان بسیار مهم است که اگر اینها نبود یا ضعیف بود جمهوریت و اسلامیت نظام و زندگی جامعه آسیب میبیند.
رئیسجمهوری سابق ایران با توجه به پیشرو بودن انتخابات، اظهار امیدواری کرد که شاهد انتخاباتی سالم و آزاد و پرشور باشیم، بخصوص در مورد مجلس که در نظام مردمسالار جایگاه والایی دارد. مجلسی مورد نیاز است که همه سلیقهها و گرایشهای ملت را نمایندگی کند و با اتکاء به مردم، چه در قانونگذاری و چه در نظارت بر همه امور و پاسخگو کردن مسئولان شجاعانه و مدبرانه عمل کند.
سید محمد خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود نام گرفتن سال جهاد اقتصادی را بسیار مهم و به جا خواند و افزود: وقتی جهاد اقتصادی مطرح میشود معنایش این است که وضعیت اقتصادی فعلی چندان مناسب نیست و نیاز به جهاد همه جانبه برای پیشرفت و بهبود دارد و الحق که با درآمدهای شگفتانگیز نفتی در سالهای گذشته و با داشتن سند چشمانداز که نقشه راه جامعه است میبایست شاهد جهشهای عظیم در عرصه تولید، سرمایهگذاری، اشتغال، حضور در بازارهای جهانی و بالارفتن سطح زندگی و معیشت مردم بخصوص برای بخشهای کمدرآمدتر جامعه باشیم که متأسفانه نیستیم.
رئیس بنیاد گفتوگوی تمدنها جهاد اقتصادی را مستلزم دستیابی به سیاستهای عالمانه و کارشناسانه و مردمدارانه و اعمال آنها دانست و افزود: جهاد اقتصادی، در جامعه با نشاط و امیدوار میسر است و یکی از شرایط آن حضور همه نیروها و بخشها و بخصوص سرمایههای کاردان انسانی جامعه در صحنه است. و برای این کار لازم است که فضای سیاسی جامعه باز و امن باشد. وقتی فضا امنیتی باشد و با بدبینی به همهکس و همه چیز نگاه شود و برخوردهای ناورا صورت گیرد نشاط نخواهد بود. و مخصوصاً در سال انتخابات اگر مصلحت کشور و نظام را میخواهیم نیازمند فضای با نشاط سیاسی هستیم.
رئیس جمهوری سابق ایران با ابراز تأسف از وقایع سال گذشته تأکید کرد: در سالی که گذشت انتظار فراهم آمدن چنین فضایی را داشتیم تا پس از قریب 2 سال تنش و وضع فوقالعاده، بهار را با امید و دلگرمی و نزدیکتر شدن دلها به یکدیگر و رفع عواملی که باعث نارضایتی است آغاز کنیم و بارها نیز از سوی خیرخواهان که در دلبستگی آنان به نظام و انقلاب و کشور تردیدی نیست در این باب تذکر داده شده، ولی متأسفانه در حالی به سال جدید وارد شدیم که نشانی از رفتن به سوی این فضا ندیدیم بلکه سختگیریها و برخوردهای خشن بیشتر شد.
سید محمد خاتمی سپس با اشاره به انتقاد به حق رهبری در روزهای پایانی سال گذشته از برخوردهای بداخلاقانه و خلاف شرع و قانون و بهتان و ناسزاگویی و اقدامهای ناپسند جریانهای افراطی و اشاراتی و هشدارهایی که پیشتر هم درباره تهمتزنیهای رایج داده بودند این نکته را مطرح کرد که: نمیدانم لزوم برخورد با چنین رفتارها و اعمالی عطف به ماسبق هم میشود؟ و بدترین بداخلاقیها و تهمتزنیها و فحاشیها و کوبیدنهای یکطرفه در بسیاری از رسانهها و منابر و تریبونها و محافل نیز مورد بررسی و برخورد قرار خواهد گرفت؟
به هر حال سال گذشته را در حالی پشت سر گذاشتیم که نه تنها زندانیان آزاد نشدند، بلکه کسانی که آزاد بودند نیز فراخوانده یا دستگیر شدند و نسبت به بسیاری از کسانی که در زنداناند و نسبت به بستگان آنان سختگیریهایی بیشتر به عمل آمد و حصرها و محدودیتها نیز بر آنها افزوده شد.
رئیس بنیاد گفتوگوی تمدنها با تأکید بر اهمیت انتخابات پیشرو خطاب به دستاندرکاران عرصه سیاست گفت: در سالی که بیش از همیشه نیاز به نشاط و حضور ملت داریم باز هم پیشنهاد ما این است که حصرها برداشته شود و زندانیان آزاد شوند، فضای سیاسی و رسانهای جامعه طبق موازین و قانون باز شود، حضور و فعالیت احزاب و تشکلها ممکن و امن گردد و به سوی انتخابات آزاد و سالم حرکن کنیم و انتخابات مطلوب گرچه ناشناخته نیست ولی اجمالاً در صورتی خواهد بود که حذفهای ناروا نباشد و همه بتوانند با امنیت در معرض انتخاب کردن و انتخاب شدن قرار گیرند. البته در این باب باز هم نیاز به بحث بیشتر داریم.
رئیسجمهوری سابق ایران بخش پایانی سخنان خود را به تحولات منطقه اختصاص داده و افزود: در این باب نیز کموبیش بحث شده است و ان شاء الله در آینده هم سخن گفته خواهد شد. به هر حال این موج مبارک برای مردم منطقه گرچه هزینه فراوان داشته و دارد، ولی به نظر میرسد که افق بسیار روشن و امیدوار کننده است و نشانههای تحول بنیادی در ذهن و زندگی مردم آشکار شده است و این نکته را ناگفته نگذارم که متأسفانه برخوردهای دوگانه سیاستها و جوامع بینالمللی در مورد حرکتهای منطقه باعث تأسف است. از جمله شاید مظلومترین ملت در این میانه ملت شریف بحرین باشد که امیدوارم شاهد پیروزی همه ملتها باشیم.
در ابتدای این دیدار حاضرین توضیحاتی درباره فعالیت قرآنی جمعیت، شناخت قرآن و اهداف عالیه آن و اهتمام به عقل در فهم و تفسیر قرآن کریم و تلاش برای رسیدن به حقایق قرآنی و چاره جویی از آن در حل مشکلات فردی و اجتماعی داده و یکی از آفاتی که از دیرباز تاکنون در جامعه اسلامی و جوامع دینی وجود داشته است را ظاهرگرایی و اخباری گری و خرافه زدگی و غفلت از حقیقت دین بوده است و افراطیگری و رادیکالیسم نیز ناشی از این آفت و بینش و منش خود حق پنداری ظاهرپرستان بوده است.
اهمیت انقلاب اسلامی و نقش آن در زنده کردن پیام قرآن و دعوت مردم به خردگرایی و عدالت گستری و آزادگی از دیگر مباحث حاضرین در این نشست بود.
همچنین سؤالاتی در درباب اصلاحات و آینده اصلاحطلبی و جریانهایی که با تمامیتخواهی درصدد حذف و طرد هرگونه اندیشه و عمل وفادار به انقلاب و یک دست کردن جامعه و جلوگیری از حضور و فعالیت هر آنچه نمیپسندند هستند مطرح شد و از محدودیتها و تنگناهای موجود در عرصههای مختلف و از اینکه تحت عناوین مقدس خدای ناخواسته جمهوریت نظام اسلامی به خطر بیفتد اظهار نگرانی شد.
که البته شما هم جزیی از آن بودید بدون رای گیری رییس مجلس میکنید
سید بزرگوار بدان اگر اجازه دهی جانمان را فدایت می کنیم .
رهبری که به ازادی از مجرای عقلانیت , واقع بینی و ارمانگرایی دینی می نگرد.
این نظر منو خیلیای دیگس که بیاید ترو خدا این مملکتو از این فلاکت نجات بدید