کد خبر: ۱۲۵۳۹۶
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۴
آیت‌الله جوادی آملی:

نباید مساجد محل تبلیغات انتخاباتی شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله جوادی آملی با هشدار نسبت به اینکه مساجد به جای حل اختلاف، خود منشأ اختلاف شوند، تصریح کرد: نباید مسجد را به سمتی هدایت کرد که آسیب ببیند. کار مسجد این است که مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کند اما این که به چه کسی رای بدهیم، کار مسجد نیست. اگر در مسجد گفته شود که به فلان شخص رای دهید، جایگاه واقعی مسجد دچار آسیب می‌شود. آن وقت مسجدی که برای حل اختلاف نقش موثری دارد، زمینه‌ای برای بروز اختلاف می‌شود.

به گزارش بنیاد علوم وحیانی اسراء، این استاد حوزه علمیه در دیدار دست‌اندرکاران، مشاوران و پیمانکاران سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، محراب را چشم مسجد عنوان کرد و گفت: به این دلیل برای مسجد، رو به روی کعبه، محراب درست می‌کنند زیرا این محراب به منزله چشم آن بناست و بر اساس آن، چشم نمازگزاران هم متوجه کعبه است.

وی اولین دشمن انسان را خودخواهی دانست و با ذکر مثالی در این زمینه افزود: سالانه حدود هشت میلیون پرونده در مراجع قضایی تشکیل می‌شود که هفت میلیون آن مربوط به خودخواهی و غرور و رعایت نکردن آداب و حقوق است.

جوادی آملی محراب مسجد را مکانی برای جنگ با دشمن درون و بیرون دانست و تصریح کرد: اولین دشمن ما، درون ماست و اگر از شر خودمان نجات یافتیم، از دشمن بیرونی در امان هستیم.

این استاد حوزه تاکید کرد: وقتی خودمان را ساختیم، اگر بیگانه خواست به مرز و بوم ما حمله کند، دفع او آسان است و هیچ راهی برای نفوذ بیگانه وجود نخواهد داشت.

وی گفت: جامعه باید به سمتی حرکت کند که وقتی انسان وارد مرکزی می‌شود که محراب دارد، هم با دشمن درون خود بجنگد و هم با دشمن بیرون.

جوادی آملی با طرح این سوال که چرا محراب که چشم مسجد است به طرف کعبه بنا می‌شود؟ اظهار کرد: خدای سبحان کعبه را بیت عتیق معرفی کرد و فرمود «وَلْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیق». معنای عتیق هم «آزاد» است؛ یعنی مسجد مکان آزادی است.

این مفسر قرآن کریم یادآور شد: وقف در اسلام دو قسم است؛ یک قسم آن این است که اصل ملکیت محفوظ است و اگر ضرورتی رخ داد می توان این ملک را فروخت و جای دیگر خرید اما مسجد از قسم دوم وقف است که تحریر رقبه است و کسی که زمین را برای مسجد وقف می‌کند، این زمین را آزاد کرده است. برای اینکه چشم این مسجد به کعبه است و کعبه هم آزاد است.

وی تاکید کرد: کسی که در عمره یا حج دور این بیت عتیق می‌چرخد، درس آزادی یاد می‌گیرد وگرنه به مکه نرفته است.

جوادی آملی ادامه داد: محور اصلی مسجد آن است که چشمش به سمت بیت عتیق است و خود مسجد هم ملک کسی نیست و آزاد است؛ کسی که آزاد باشد، مسجدی است و کسی که مسجد می‌سازد، در حقیقت بیت آزادی می‌سازد.

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به یک جریان تاریخی از دوران حکومت مغول بر ایران، بر ناکارآمدی مکتب ایرانی تاکید کرد و افزود: ما در ایران دوران فراز و فرود را پشت سر گذاشته‌ایم. هیچ دوره‌ای بدتر از دوره مغول نبوده است. در همان دوران مرد بزرگی همچون خواجه نصیر در ایران بود. او توانست در مراغه رصدخانه بسازد و دانشمندان علوم عقلی را شناسایی کند که در کنارایشان گروه دوم شکل گرفت و جناب خواجه آنها را در رصدخانه مراغه مستقر کردند. گروه سومی هم وجود داشتند؛ بردگانی بودند که برای مختصر مطامع دنیا، خودشان را به حکومت آدم‌کش مغول نزدیک کردند.

وی تصریح کرد: این همان دوران مکتب ایرانی بود که چیزی برای مردم نداشت اما این اسلام بود که شرف و عظمت و جلال و شکوه به ایران داده است.

جوادی آملی گفت: برای این که اگر لااقل نظیر خواجه طوسی نشدیم، نظیر گروه دوم شویم و به چاه گروه سوم نیفتیم، به یک پایگاهی نیاز داریم. مسجد همان پایگاه است و باید این گوهر اصیل را حفظ کنیم و آن را به راحتی از دست ندهیم.

این استاد حوزه با توصیه‌هایی به دست‌اندرکاران امور مساجد برای حفظ جایگاه واقعی مسجد، تاکید کرد: نباید مسجد را به سمتی هدایت کرد که آسیب ببیند. کار مسجد این است که مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کند اما این که به چه کسی رای بدهیم، کار مسجد نیست.

وی افزود: برای این که خصوصیت مسجد باقی بماند، باید حرف‌هایی که در مسجد بیان می‌شود، در رابطه با حفظ نظام و مملکت و اسلام باشد ولی اگر در مسجد گفته شود که به فلان شخص رای دهید، جایگاه واقعی مسجد دچار آسیب می‌شود. آن وقت مسجدی که برای حل اختلاف نقش موثری دارد، زمینه‌ای برای بروز اختلاف می‌شود.

جوادی آملی یادآور شد: مسجد برای تامین اخلاق و عقاید مردم است و نباید کاری کرد که این عقیده و اخلاق را اگر ارتقا نمی‌دهد، تنزل دهد.

این استاد حوزه گفت: کعبه با اینکه چهاردیواری ساده است ولی با بهترین نیت ساخته شده و دو پیغمبر کارگری آن را به عهده گرفتند و تک‌تک سنگ‌ها و گل‌ها را با این جمله قرآنی «وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَإِسْمَاعِیلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا» روی هم گذاشتند؛ لذا مساجدی که چشمشان به طرف کعبه است باید با زمزمه «رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا» ایجاد شود تا ثمربخش باشد.

وی با یادآوری این نکته که انسان باید جایی نماز بخواند که او را از زر و زیور باز دارد، افزود: مسجد جایی است که به انسان درس آزادگی و شرف و کرم و تقوا عطا می‌کند و وسیله حرب با دشمن درون و بیرون است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین