آفتاب- سرویس اجتماعی: دکتر احمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در "همایش علمی ترافیک ایمنی و راهکارهای اجرایی ارتقای آن" که امروز 31 فروردین در کرمان برگزار شد، گزارشی تحلیلی از آمار مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در سال های اخیر ارائه کرد.
سال 1384؛ بیشترین آمار مرگ و میر حوادث رانندگی
به گزارش آفتاب به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر شجاعی با اشاره به بالا بودن مرگ ناشی از حوادث رانندگی در سال 84 نسبت به سالهای پس از آن، گفت: بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور در دهه هشتاد، مربوط به سال 1384 بوده است که رقمی برابر با 27 هزارو 759 کشته را به خود اختصاص میدهد.
وی افزود: پس از آن سال های 1385 با تعداد 27 هزار و 567 کشته و 1383 با عدد 26 هزار و 89 کشته به ترتیب بیشترین تعداد کشتههای حوادث رانندگی را در این دوره زمانی داشتهاند.
وی کمترین تعداد کشتههای ناشی از تصادفات را مطابق بررسیهای صورت گرفته در دهه 80، مربوط به سال 1380 دانست که در این سال 19 هزار و 727 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادهاند.
31 درصد تلفات حوادث رانندگی، جوان هستند
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به تفکیک گروه سنی کشته های تصادفات پرداخت و تصریح کرد: بیشترین کشته های ناشی از حوادث رانندگی در فاصله سال های 1385 تا 1389، در گروه سنی 18 تا 29 سال قرار دارند که 31 درصد کل تلفات حوادث رانندگی را در بر میگیرند. همچنین گروه سنی 30 تا 39 سال با 16.1 درصد رتبه بعدی بیشترین گروه سنی کشتههای ناشی از حوادث رانندگی را به خود اختصاص میدهد.
دکتر شجاعی گفت: بر اساس آمارهای موجود کمترین تعداد کشتههای حوادث رانندگی نیز با 6.3 درصد در گروه سنی 11 تا 17 سال قرار دارند.
ضربه به سر مهمترین عامل مرگ در تصادفات
وی علت اصلی فوت افراد کشته شده در حوادث رانندگی سال های 1385 تا 1389 را ضربه به سر عنوان کرد و افزود: ضربه به سر با 55.2 درصد، بیشترین علت فوت های ناشی از این حوادث را داراست. شکستگی های متعدد با 23.7 درصد و تاثیر بیش از چند عامل با 9 درصد در رتبههای بعدی علت فوت افراد در حوادث رانندگی قرار دارند. همچنین کمترین علت فوت افراد در این حوادث نیز با 1.1 درصد مربوط به سوختگی ناشی از وقوع حوادث رانندگی است.
بیشتر مرگها در محل حادثه اتفاق میافتد
دکتر شجاعی با اشاره به محل فوت افراد پس از حوادث رانندگی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در موضوع مرگ ناشی از این حوادث، محل فوت افراد را به چهار بخش محل وقوع حادثه، حین انتقال به مراکز درمانی، مراکز درمانی و منزل تقسیم و خاطرنشان کرد: در سال های 1385 تا 1389 بیش از نیمی از کشته شدگان، در محل حادثه جان خود را از دست دادهاند.
وی افزود: بر اساس این تقسیمبندی بیشترین مرگ افراد در حوادث رانندگی در محل وقوع حادثه اتفاق میافتد و در این گزارش در سال های 1385 تا 1389 بیشترین تعداد کشتهها مربوط به سال 1385 با عدد 14 هزار و 18 نفر بوده که در محل وقوع حادثه فوت کرده اند. پس از آن به ترتیب فوت در بیمارستان با 10 هزار و 506 نفر، فوت حین انتقال به مراکز درمانی با 2 هزار و 590 نفر و فوت در منزل با 241 نفر در رتبههای بعدی قرار داردند.
به گفته وی در سالهای 86 تا 89 نیز همین روند در مرگهای ناشی از حوادث رانندگی وجود داشته به این معنا که بیشترین تعداد کشتههای حوادث رانندگی به ترتیب در محل وقوع حادثه، بیمارستان، حین انتقال به مراکز درمانی و منزل ثبت شده است.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: بر این اساس در سال های 1385 تا 1389، 50.7 درصد فوت های ناشی از حوادث رانندگی در محل وقوع حادثه، 38.9 درصد در بیمارستانها، 8.9 درصد در حین انتقال به مراکز درمانی و 0.8 درصد در منزل اتفاق افتاده است.
استانهایی که بیشترین افراد در محل حادثه کشته شدهاند
وی با تفکیک استانها بر اساس محل فوت افراد کشته شده، گفت: در بخش مرگ افراد در محل وقوع حوادث رانندگی استانهای ایلام، سمنان و سیستان و بلوچستان، در بخش انتقال به مراکز درمانی استانهای کردستان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری و در بخش مرگ در مراکز درمانی استانهای تهران، گلستان و گیلان به ترتیب رتبههای اول تا سوم بالاترین درصد موارد فوت را به خود اختصاص میدهند.
رانندهها؛ بیشترین قربانیان
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به آمار مرگ افراد به تفکیک وضعیت متوفی در حوادث رانندگی سالهای 1385 تا 1389 اظهار داشت: به طور کلی بیشترین افراد متوفی در حوادث رانندگی را به ترتیب رانندگان با 40.7 درصد، سرنشین با 34.2 درصد و عابر با 24.3 درصد تشکیل میدهد که در سال 1389، 9 هزار و 803 نفر از افراد متوفی در حوادث رانندگی، رانندگان بودهاند.
وی با اشاره به استانهایی که رانندگان بیشتری در آنها بر اثر حوادث رانندگی کشته شده اند یادآور شد: بر اساس پراکندگی و نسبت کشتههای تصادفات استانی، درصد رانندگان کشته شده در استان بوشهر بیشترین و استان تهران کمترین درصد را دارا است.
دکتر شجاعی همچنین با اشاره به استان هایی که بیشترین تعداد عابرین کشته شده در سالهای 1385 تا 1389 را داشتهاند گفت: استان تهران بالاترین درصد عابران پیاده کشته شده و استان سمنان پایینترین درصد را در بین سایر استانها به خود اختصاص میدهند.
برخورد خودروها با 50 درصد بیشترین نحوه وقوع حادثه رانندگی بوده است
دکتر شجاعی در ادامه سخنان خود به نحوه وقوع حادثه رانندگی افراد متوفی اشاره کرد و افزود: بر این اساس 49.5 درصد حوادث رانندگی منجر به فوت به دنبال برخورد خودروها، 24.3 درصد برخورد با عابر، 19.9 درصد بر اثر واژگونی خودرو، 4 درصد به دلیل برخورد با اجسام ثابت و 1.2 درصد به دلیل سقوط اتفاق افتاده است.
بیشترین میزان مرگ در وسایل نقلیه، در خودروهای سواری
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، همچنین در خصوص آمار مرگ ناشی از حوادث به تفکیک خودرو مورد استفاده متوفی، مطابق آمارهای پزشکی قانونی گفت: 34.7 درصد موارد خودروی سواری، 25.7 درصد موتورسیکلت، 6.4 درصد وانت بار، 3.7 درصد کامیون و تریلی و 2.5 درصد اتوبوس و مینی بوس بوده، همچنین 24.3 درصد موارد نیز مربوط به عابر پیاده و بدون خودرو بوده است. همچنین استان سمنان بالاترین و استان گلستان پایین ترین درصد تلفات خودروهای سواری را دارا است.