کد خبر: ۱۲۵۴۷۸
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۸

بدهی 1800 میلیارد تومانی دولت به بانک سپه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل بانک سپه از تامین منابع قراردادهای 50 هزار میلیارد تومانی این بانک از محل فاینانس خارجی خبر داد و درباره واگذاری شرکت سرمایه‌گذاری امید گفت: ما در یک برنامه پنج‌ساله این شرکت را واگذار می‌کنیم و اگر مشتری وجود داشته باشد این کار را انجام می‌دهیم. او همچنین بدهی دولت به این بانک را 1800 میلیارد تومان عنوان کرد. 

رامین پاشایی‌فام در یک نشست خبری با تشریح گزارش عملکرد یک‌ساله این بانک گفت: بانک سپه با وجود تحریم‌های ناعادلانه، توانسته است تعهدات خود را ادا کند.

وی به ذخیره‌سازی 900 هزار تن کالا در زمان اجرای قانون هدفمند‌ی یارانه‌ها گفت: بانک سپه همچنین عاملیت خرید تضمینی گندم و برنج را به عهده گرفته است.

قراردادهای بانک سپه

به گفته وی این بانک همچنین قرارداد‌هایی برای توسعه معادن و همچنین بخش صنایع انعقاد کرده است.

وی گفت: انعقاد قراردادی برای ذخیره‌سازی 20 میلیون متر مکعب نفت در جزیره قشم و همچنین قراردادهایی با وزارت نیرو برای نیروگاه‌ها منعقد شده است.

مدیرعامل بانک سپه از عملیاتی شدن پروژه پل خلیج فارس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با اجرای این قرارداد قشم، به سرزمین اصلی وصل خواهد شد. این پروژه آرزوی 50 ساله‌ کشور و طرحی استراتژیک است و با تاسیس دو هزار متر جزیره قشم به سرزمین اصلی متصل می‌شود.

به گفته وی سرمایه این قرارداد 10 میلیارد دلار است.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به تعهدات حدود 50 هزار میلیارد تومانی که برای بانک ایجاد شده منابع آن از کجا تامین خواهد شد گفت:‌ این درست است که چنین منابعی در بانک وجود ندارد اما ما اعتقاد داریم که پتانسیل انجام این کار در کشور وجود دارد. چون به این امر اعتقاد داریم موظفیم این تامین منابع را انجام دهیم و از ابزارهای مختلفی در این راستا استفاده خواهیم کرد. همچنین بخش قابل توجهی از آن در قالب اعتبارات درون شبکه بانکی به صورت کنسرسیوم تامین خواهد شد.

وی گفت: در خیلی از کشورها ترازنامه بانک‌ها نسبت به تولید ناخالص داخلی بالاتر است اما در کشور ما این رقم حداکثر به 70 تا 80 درصد می‌رسد و در کشورهای دیگر تا پنج برابر است. حجم بازار به سرمایه تولید ناخالص داخلی به طور میانگین 82 درصد است در کشور ما نهایتا 30 درصد. بنابراین می‌توان از فضای بین‌المللی برای تامین فاینانس هم استفاده کرد. 

کاهش معوقات

پاشایی‌فام به آمارهای منابع و مصارف اشاره کرد و گفت: در بخش قرض‌الحسنه رشد 62.3 درصد، قرض‌الحسنه جاری 37.9 درصد، سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت 16 درصد، سپرده موثر 24.1 درصد و سایر سپرده‌ها 25 درصد توانسته رتبه مطلوبی را بین سایر بانک‌ها کسب کند.

مدیرعامل بانک سپه همچنین از رشد 29.3 درصدی ال‌.سی و اعتبارات اسنادی طی سال گذشته خبر داد.

وی به کاهش شش هزار میلیارد تومانی مطالبات معوق در پایان سال 89 اشاره کرد و گفت: بانک سپه در انتهای سال 88 حدود 34 هزار میلیارد ریال مطالبات معوق داشته که این رقم در شهریورماه 89 به 36 هزار میلیارد ریال و پایان سال گذشته 29 هزار میلیارد ریال کاهش یافته است. با این حال بیشترین آمار بدهکاران ممنوع‌الخروجی متعلق به بانک سپه است. 

بانک حکمت

وی درباره تاسیس تاثیر بانک حکمت ایرانیان بر عملکرد بانک سپه گفت: بانک حکمت ایرانیان برای بانک سپه تهدید نیست و ما همکاری لازم را با این بانک انجام خواهیم داد.

پاشایی‌فام درباره بسته سیاستی ـ نظارتی سال جاری گفت: قیمت تمام‌شده پول در بخش پرداختی به سپرده‌گذاران کاهش خواهد یافت ولی هزینه‌های سرمایه‌ای منوط به سیاست‌های بانک‌ها است.

وی درباره اینکه با کاهش نرخ سود سپرده‌ها امکان سپرده‌گذاری مردم در بانک‌ها کاهش خواهد یافت گفت: من موافق نیستم که سپرده‌های مردم از بانک‌ها خارج ‌شود چون در نهایت به شبکه بانکی برخواهد گشت البته ممکن است در این میان فاصله زمانی بیفتد که باید در این زمینه مدیریت مناسبی انجام شود.

مدیرعامل بانک سپه در مورد ممنوعیت بانک‌ها در مورد بازخرید اوراق مشارکت در بسته سال 90 گفت: این امر بسیار مطلوب است و اگر سیاست‌های پولی به طور هماهنگ از سوی بانک‌ها اجرا شود، نتایج مفیدی را به همراه خواهد داشت.

بدهی 1800 میلیارد تومانی دولت

وی بدهی دولت به بانک سپه هزار و 800 میلیارد تومان عنوان کرد که هزار و 300 میلیارد تومان آن حسابرسی شده و مورد تایید دولت است.

وی کل سپرده‌های بانک در سال 89 را 198 هزار میلیارد ریال عنوان کرد که از بین پنج بانک تجاری ملی، تجارت، ملت، صادرات و سپه سهم 10.5 درصدی دارد همچنین مصارف بانک در پایان سال 89 به 170 هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی سرمایه‌ بانک سپه از نظر شکلی را پایین دانست و گفت: امیدواریم با افزایش سرمایه بانک‌ها از طریق اجازه مجلس سرمایه 700 میلیارد تومانی بانک به 10 برابر افزایش یابد. 

واگذاری شرکت سرمایه‌گذاری امید

وی درباره واگذاری شرکت‌ها سرمایه‌گذاری بانک‌ها اظهار کرد: از نظر کارشناسی کار بانک‌ها شرکت‌داری نیست و ما برنامه پنج ساله تدوین کردیم تا شرکت‌های‌مان را واگذار کنیم. بسته بانک مرکزی هم تاکید کرده طی شش ماه ابتدای امسال باید در این زمینه تعیین تکلیف شود.

وی گفت: در 1000 میلیارد تومان افزایش سرمایه شرکت امید، بانک سپه مشارکت نمی‌کند و به تدریج سهام خود را واگذار می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین