کد خبر: ۱۲۵۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۶:۳۰
مشرف :

شارون ؛ مرد عمل!

آفتاب‌‌نیوز :  پرويز مشرف، رييس جمهور 62 ساله‌ي پاكستان كه هفته‌ي گذشته اولين تماس عالي‌رتبه‌ي ميان كشورش و رژيم صهيونيستي انجام شد، اعلام كرد: عقب نشيني از شهرك‌هاي يهودي نشين از نوار غزه توانمندي آريل شارون، نخست وزير اسراييل را براي انجام تصميمات سخت نشان مي‌دهد.

مشرف اظهار داشت: من فكر مي‌كنم، چنين اقداماتي نيازمند شجاعت و جسارت است؛ آنچه كه ما در تلويزيون مشاهده مي‌كرديم، اين بود كه اسراييلي‌ها نمي‌خواستند، اين منطقه را ترك كنند و با زور از آن خارج شدند و اين يك اقدام شجاعانه است. ما اميدواريم او در نهايت براي تشكيل يك كشور فلسطيني از خود شجاعت نشان دهد.

مشرف بيان داشت، وي هيچ سرنخ جديدي از محل اختفاي اسامه بن لادن و ايمان الظواهري، معاونش، ندارد. رهبران عالي‌رتبه‌ي القاعده احتمالا در طرف ديگر مرز پاكستان با افغانستان مخفي شده‌اند؛ اما اين منطقه متروك است و آنها قدرت انجام حملات تروريستي را ندارند.

وي خاطر نشان كرد، اين شبكه‌ي تروريستي و رهبرانش هم‌چنان عاملان انگيزه دهنده سمبليك باقي مانده‌اند.

رييس جمهور پاكستان ادامه داد: من شخصا فكر مي‌كنم، اين سازمان‌ها ارتباطات جهاني زيرزميني با يكديگر دارند و مهمترين خطر كمك‌هاي مالي زير زميني است كه اين ارتباط بايد قطع شود.

رييس جمهور پاكستان در بخش ديگري از مصاحبه با آسوشيتدپرس، افزود: من احساس خيلي راحتي دارم، فشارهايي از سوي گروه‌هاي مخالف وجود دارد؛ اما آنها اصلا حمايت اكثريتي را در اختيار ندارند.

به رغم اعتماد به نفس مشرف، قدرت وي هنوز تحت‌الشعاع سمتش به عنوان رييس ارتش پاكستان است. باقي‌ ماندن مشرف در پست رياست ارتش سوال‌هاي فزاينده‌يي را در خصوص تعهد وي به دموكراسي مطرح كرده است.

اما مشرف به دليل اتخاذ تصميمات سخت و حل برخي مسايل تحريم شده در اين كشور اسلامي مورد تحسين غربيان قرار گرفته است.

وي پس از واقعه‌ي 11 سپتامبر سال 2001 ، حمايت پاكستان را از رژيم طالبان در افغانستان قطع كرد. وي پس از آن عمليات نظامي را عليه شبه نظاميان القاعده در مناطق قبيله‌يي پاكستان آغاز كرد و مذاكرات صلحي را با هند انجام داد.

آخرين در باغ سبز مشرف حسن نيتش به اسراييل با برگزاري نشست وزراي امور خارجه‌ي دو طرف در تركيه بود.

مشرف خاطر نشان كرد: در صورتيكه اسراييل اقدامات جدي را در جهت تشكيل يك كشور مستقل فلسطيني به انجام رساند، وي برقراري روابط با آنها را مورد بررسي قرار مي‌دهد و اين در حالي است كه پاكستان پيش از اين موضع سختتري عليه اسراييل نسبت به كشورهاي عربي داشت.

رييس جمهور پاكستان درباره‌ي زمان برقراري روابط رسمي با اسراييل گفت: من در واقع نمي‌توانم زمان قطعي را اعلام كنم؛ اما من هميشه معتقدم، بايد وقايع را در نظر داشت و مطابق با آنها عمل كرد. من به عكس‌العمل معتقد نيستم؛ بلكه به عمل اعتقاد دارم.

اما وي ترديدها در خصوص ديدار وي با شارون در حاشيه‌ي نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك را رد كرده و اعلام كرد، اين ديدار خيلي زود است.

مشرف ادامه داد، حل مناقشات در فلسطين و كشمير عامل مهمي در ريشه‌كني تروريسم است.

وي افزود، پاكستان و هند نسبت به حل مناقشات 57 ساله‌ي كشمير خوشبين هستند و ابراز اميدواري كرد تا زمانيكه وي و مانموهان سينگ، نخست وزير هند در قدرت هستند، اين مساله حل شود.

رهبر پاكستان نسبت به موفقيت‌هاي نظامي‌اش در جنگ عليه تروريسم خوشبين بوده و اعلام كرد: اين عمليات‌هاي نظامي مخفي گاه‌هاي القاعده را در كوه‌هاي پاكستان در نزديكي اين مرز طي دو سال گذشته تخريب كرد.

مشرف با اشاره به اينكه آنهايي كه ادعا مي‌كند از القاعده هستند، بعيد است از اسامه بن لادن دستور بگيرند، گفت: من فكر نمي‌كنم يك فرماندهي مركزي براي سازماندهي، مديريت و رهبري اقدامات تروريستي در سراسر جهان وجود داشته باشد.

وي ادامه داد، القاعده توانمندي‌هاي مختلفي را براي تروريست‌ها از جمله امور مالي، لجستيكي، آموزش و فناوري براي ساخت بمب‌هاي پيچيده و تله‌هاي انفجاري تامين كرده است.

رييس جمهور پاكستان با اشاره به اينكه رهبران القاعده دسترسي آساني به بانك‌ها ندارند، گفت: تمام اين توانمندي‌ها فلج شده است. آنها هم اكنون خيلي محدودند. من فكر مي‌كنم، آنها به دنبال تامين مالي خودشان هستند.

وي اظهار داشت، ابو فرج الليبي، آخرين شخصيت اصلي القاعده كه در پاكستان دستگير شد، از طريق نفوذ در يك شبكه نامه‌رساني دستگير شد.

مشرف هم چنين تاكيد كرد، مظنون بمبگذاري‌هاي تروريستي در ماه ژوييه در لندن از مدرسه‌اي در پاكستان كه با شبه نظاميان ارتباط دارد، ديدار كرده است.

اما مشرف پيشنهادات مبني بر اينكه اين سفر بر عقايد و انگيزه‌هاي شهزاد تنوير، مظنون بمبگذاري‌هاي تروريستي در لندن تاثير گذاشته را رد كرد.

وي افزود، تنوير به مدت خيلي كمي در اين مدرسه ماند و عامل تحريك وي براي انجام اين كار احتمالا فقدان جذب وي در جامعه‌ي انگليس بوده است.

تنوير 22 ساله به همراه سه تن ديگر در 7 ژوييه با بمبگذاري در لندن 52 تن و خودشان را به كشتن دادند.

پس از وقوع اين حمله پاكستان از سوي رهبران و كارشناسان عربي به دليل آنكه دولت آنها اقدامات كافي را در سركوبي افراطيون در مدارس انجام نداده، مورد انتقاد قرار گرفت.

مشرف افزود، وي نمي‌تواند، انزواي تنوير كه يك شهروند انگليسي بوده، به دليل اشتباهات خودش بوده يا در نتيجه‌ي شرايط سخت اجتماعي و اقتصادي و كشتار مسلمانان در سراسر جهان به وجود آمده بود.

رييس جمهور پاكستان ادامه داد: كاملا روشن است كه دولت انگليس بايد درباره‌ي اين حادثه تحقيق كند كه چرا تنوير در جامعه‌ي انگليس حضور نداشته است. تحقيقات در خصوص فعاليت‌هاي تنوير در پاكستان ادامه دارد و هر گونه اطلاعات به دست آمده با واشنگتن و انگليس در ميان گذاشته مي‌شود.

مشرف به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: ما دوست داريم عليه هر سازماني كه به او در راهش كمك كرده اقداماتي را انجام دهيم.






بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین