کد خبر: ۱۲۵۶۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۱
براساس اعلام بانک مرکزی در هفته سوم فروردین امسال

قیمت موادغذایی در تهران ۲۵ درصد افزایش یافت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: براساس آخرین آمار رسمی اداره آمار بانک مرکزی ایران، متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در فروردین امسال، 46/ 24 درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشد داشته است. 

گروه تخم‌مرغ با بیش از ۶/ ۹۷ درصد، بیشترین افزایش و گروه لبنیات با ۵ درصد، کمترین افزایش را در بین گروه‌های ۱۱ گانه سبد کالای بانک مرکزی داشته‌اند.
در بین اقلام موجود نیز سیب سرخ با بیش از ۱۱۱ درصد، کالایی است که بیشترین رشد قیمت را داشته و پیاز با بیش از ۳۱ درصد کاهش، تنها کالایی است که در فروردین امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش قیمت داشته است. 

در این گزارش، قیمت اقلام مشخصی در هفته منتهی به ۲۶ فروردین ۱۳۹۰، با همان قیمت‌ها در ۲۷ اسفند ۱۳۸۹، مقایسه شدند و تفاوت آنها در نظر گرفته شده است. 

همچنین در یک نگاه کلی، قیمت‌های هفته سوم فروردین امسال، با قیمت همان اقلام در هفته سوم فروردین ۱۳۸۹، مقایسه شده است و درصد رشد آنها به دست آمده است. 

در گروه‌های ۱۱ گانه، در هفته سوم فروردین سال‌جاری نسبت به هفته سوم فروردین ۸۹، به ترتیب گروه‌های تخم‌مرغ ۶/ ۹۷ درصد، میوه‌ها ۵/ ۴۳ درصد، حبوبات ۵/ ۲۸ درصد، روغن ۵/ ۲۵ درصد، سبزی‌ها ۳/ ۲۰ درصد، برنج ۴/ ۱۳ درصد، گوشت مرغ ۶/ ۱۲ درصد، قند و شکر ۶/ ۹ درصد، گوشت قرمز ۴/ ۷ درصد، چای ۷/ ۵ درصد و لبنیات ۵ درصد رشد داشته‌اند. 

همچنین درصد افزایش قیمت‌ها در گروه‌های ۱۱ گانه در هفته سوم فروردین ۹۰ در مقایسه با هفته سوم اسفند ۸۹ به این ترتیب است: 

در گروه لبنیات، کره با ۳۱ درصد افزایش بیشترین افزایش قیمت را در هفته سوم فروردین امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است. در همین زمان، پنیر پاستوریزه و شیر استرلیزه تغییر قیمت نداشتند و پنیر باز با ۵/ ۹ درصد، ماست باز با ۱/ ۶ درصد و ماست پاستروریزه با ۵/ ۳ افزایش، صاحب رتبه‌های بعدی افزایش قیمت هستند. 

در هفته سوم فروردین امسال، برنج ایرانی درجه یک با ۴/ ۱۴ درصد، برنج خارجی با ۹/ ۱۰ درصد و برنج ایرانی درجه دو با ۱/ ۹ نسبت به هفته مشابه در سال ۸۹ افزایش قیمت داشتند. 

در گروه حبوبات، بیشترین رشد قیمت را نخود با ۹/ ۴۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است و پس از آن به ترتیب لوبیاچیتی با ۲/ ۳۰، لوبیا چشم بلبلی با ۷/ ۲۳ و لپه نخود با ۲۶ درصد بیشترین افزایش قیمت‌ها را داشتند. 

در گروه میوه‌ها، سیب‌های قرمز و سفید به ترتیب با ۴/ ۱۱۱ و ۸/ ۱۰۶ درصد افزایش صاحب بالاترین افزایش قیمت هم در گروه میوه‌ها و هم در کل گروه‌های ۱۱ گانه هستند. 

پس از سیب، لیمو شیرین، نارنگی پرتقال و هندوانه بیشترین افزایش قیمت‌ها در هفته سوم فروردین امسال، نسبت به مدت مشابه سال ۸۹ داشته‌اند. 

در گروه سبزیجات، یک قلم کالا هست که هم در این گروه و هم در کل اقلام مورد ذکر کاهش قیمت داشته و آن هم پیاز است. پیاز در هفته سوم فروردین امسال بیش از ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. 

در مقابل، اقلام لوبیا سبز، سیب‌زمینی، خیار، سبزی‌های برگی، کدو، بادنجان و گوجه فرنگی، صاحب رتبه‌های افزایش قیمت در این گروه هستند. 

در هفته سوم فروردین امسال به‌طور کلی گوشت قرمز، اعم از گوشت گوسفند و گوساله و گاو، نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵/ ۷ درصد افزایش داشتند. گوشت گوساله و گاو افزایش بیشتری نسبت به گوشت گوسفند داشته است. گوشت مرغ نیز بیش از ۵/ ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. 

قند و شکر امسال بیش از ۵/ ۹ درصد افزایش داشتند. چای نیز بیش از ۵/۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این دو گروه، قند با بیش از ۱۱ درصد، شکر با بیش از ۵/ ۶ درصد و چای خارجی با بیش از ۵/۵ درصد صاحب رتبه‌های اول تا سوم افزایش قیمت هستند. 

در گروه روغن نیز به‌طور کلی افزایش ۵/ ۲۵ درصدی را در هفته سوم فروردین امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد هستیم. روغن‌نباتی جامد با ۸/ ۲۷ درصد بیشترین و روغن‌نباتی مایع با ۱۱ درصد افزایش، کمترین افزایش قیمت‌ها را در این گروه داشته‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
0
0
ریس جمهور محترم و مردمی گفتند در فروردین همه چیز ارزان می‌شود لطفا دروغ نگویید این آمار دروغ است و ... همه چیز در فروردین ارزان می‌شود و شده است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین