کد خبر: ۱۲۵۸۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۷

جنجال نمایش لحظه‌ به لحظه مرگ در تلویزیون

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انتشار خبر پخش تلویزیونی لحظات آخر عمر مردی 84 ساله از برنامه علمی «درون بدن انسان» از شبکه بی‌بی‌سی جنجال آفرید. 

بی‌بی‌سی وقتی از آخرین لحظات عمر مردی مبتلا به بیماری لاعلاج فیلم می‌گرفت جنجال را به جان خرید. این شبکه در حالی از این مرد فیلمبرداری کرد که خانواده او موافق بودند.

«درون بدن انسان» قرار است آخرین نفس‌های جرالد 84 ساله را در حالی که در خانه خود در کنار اعضای فامیل فوت کرد، پخش کند. تهیه‌کنندگان این برنامه می‌دانند پخش لحظه مرگ یک انسان از تلویزیون ممکن است برخی از بینندگان را عصبانی کند، اما اعلام کردند دوست دارند با این کار دشوار دست و پنجه نرم کنند.

مایکل مولی، مجری این برنامه به «رادیو تایمز» گفت: «این اقدام برنامه منطقی است. خیلی مهم است از سخن گفتن درمورد مرگ پرهیز نکنیم. وقتی وقوع مرگ مسلم است باید آن را نشان داد!»

او گفت: «برخی فکر می‌کنند نمایش مرگ یک انسان از تلویزیون درست نیست، حالا در هر شرایطی که می‌خواهد باشد. با اینکه به این نظر احترام می‌گذارم، اما به نظرم بد نیست یک مرگ آرام و طبیعی را به تصویر بکشیم، خیلی‌ها با این نظر موافق هستند.»

این اولین بار نیست که بی‌بی‌سی با نشان دادن مرگ واقعی در تلویزیون به باد انتقاد گرفته شده است. اوایل آوریل این شبکه متهم شد «مدافع اتانازی» است، دلیل این اتهام نمایش آخرین لحظات زندگی مردی مبتلا به بیماری لاعلاج در سوییس بود که دست به اتانازی می‌زد و تصویر مرگ او در مستند تری پراتچت پخش شد.

قرار است این اپیزود از «درون بدن انسان» تابستان امسال از شبکه بی‌بی‌سی2 پخش شود. این برنامه علمی تمامی لحظات زندگی از تولد تا مرگ را دربرمی‌گیرد، در این برنامه اولین نفس‌های یک نوزاد، رشد بدن و نحوه عملکرد سیستم دفاعی بدن به نمایش گذاشته شده‌اند.

قرار است در اپیزود دوم علاوه بر نمایش مرگ جرالد، به زندگی زنی که 10 سال است فقط با خوردن بیسکویت تغذیه می‌کند، مردی که می‌تواند 9 دقیقه نفسش را حبس کند و مردی که در آب یخ شنا می‌کند و آسیبی نمی‌بیند نیز نگاهی انداخته شود.

جرالد که سرطان داشت پیش از مرگ درمورد این برنامه گفت: «نمی‌خواهم بمیرم، اما به همین زودی می‌میرم مگر آن‌که معجزه‌ای رخ دهد، کمی دیگر در این دنیا هستم و اصلا نمی‌ترسم.» او در ادامه ابراز امیدواری کرد نمایش مرگ او به دیگر بیماران مبتلا به سرطان کمک کند. این مرد قول داده بود طلوع سال 2011 را ببیند و به قولش عمل کرد و روز اول ژانویه در کنار اعضای خانواده‌اش فوت کرد.

گاردین / 26 آوریل / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین