کد خبر: ۱۲۵۹۰۹
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۳:۲۶
مدیرعامل بانک ملی ایران:

بانک ملی 90 هزار میلیارد ریال معوقه دارد/ ضرب سکه ثامن و صاحب‌الزمان

سوء‌استفاده‌کنندگان منابع بانکی ممنوع‌الخروج می‌شوند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: مطالبات معوقه بانک ملی ایران 90 هزار میلیارد ریال است و افزود: در حال حاضر با تشکیل کارگروه‌هایی مرکز و استان‌ها در حال پیگیری پرداخت مطالبات هستیم. 

محمود رضا خاوری در مصاحبه‌ای مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار داشت: با آن دسته از بدهکارانی که وجوه بانک را بلوکه کرده و در حال سوء استفاده از آن هستند برخورد قانونی می شود. 

وی با اشاره به اینکه بدهکاران بانک ملی ایران طبقه بندی شده اند، گفت: در مرحله اول از محل وثایق و دارایی‌های این افراد و با به‌کار‌گیری ابزار قانونی وارد عمل می شویم و در مرحله بعد گر افراد قصد استفاده ناروا از وجوه بانک را داشته باشند تعقیب کیفری خواهند شد. 

خاوری گفت: در حال حاضر بیش از 60 هزار میلیارد ریال از معوقات بانک را وصول کرده‌ایم که نزدیک به 50 هزار میلیارد ریال آن نقدی بوده است. 

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: 46 هزار میلیارد ریال از این معوقات مربوط به افرادی بوده که حسن نیت داشتند و بانک برای تداوم وضعیت تولید و سایر فعالیت‌های اقتصادی با آنها توافق ‌کرد که در حال حاضر تعیین تکلیف شده و این افراد مشغول پرداخت بدهی خود هستند. 

سوء‌استفاده‌کنندگان منابع بانکی ممنوع‌الخروج می‌شوند 

مدیرعامل بانک ملی ایران در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر چرایی ممنوع‌الخروج کردن بدهکاران این بانک، اظهار داشت: بانک ملی به هیچ‌‌وجه به تسهیلات و مطالبات معوق به عنوان پدیده مجرمانه نگاه نمی‌کند مگر اینکه شخصی از تسهیلات بانک سوءاستفاده کند یا بانک را فریب دهد. 

خاوری گفت: فعال اقتصادی، خدمت‌گزار جامعه است و تا جایی که ممکن باشد فعالان اقتصادی مفید حال جامعه را ممنوع‌الخروج نکرده‌ایم مگر اینکه عمل‌شان بوی فریب دهد و مجرمانه باشد. 

وی در خصوص کاهش سود تسهیلات بانکی در سال جاری نیز با تأکید بر اینکه باید به واقعیت جامعه توجه کرد، گفت: آنچه در بسته سیاست نظارتی به تصویب رسیده اجرا می‌کنیم. 

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: این امر صرف‌نظر از عوارض آن در جامعه مدیریت منابع و حفظ و تجهیز آن را مورد تأکید قرار می‌دهد که پرسنل بانک ها باید تلاش خود را افزایش دهند تا مدیریت نرخ سود انجام شود. 

وی در ادامه با بیان اینکه نسبت منابع به مصارف بانک ملی ایران در پایان سال گذشته به 94 و 44 صدم درصد رسیده است، گفت: این رقم نشان دهنده آن است که ذخایر بانک افزایش یافته و از امانات مردم که سپرده‌های آنها هستند حراست می‌شود. 

محمودرضا خاوری با بیان اینکه این رقم در دو سال گذشته بالا بود، گفت: کاهش این رقم از 97 به 94.5 درصد نشان دهنده استقلال مالی بانک ملی است. 

5 هزار میلیارد ریال برای تنظیم بازار درنظر گرفته شد 

مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان اینکه در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بانک ملی ایران سه هدف اصلی را پیگیری کرد، گفت: تأمین کالاهای اساسی و اجرای پروژه ذخیره‌سازی کالا برای حفظ تعادل در بازار از جمله این اهداف بود که در این راستا پنج هزار میلیارد ریال برای تنظیم بازار تأمین منابع شد. 

وی گفت: در کمک به صنایع و تأمین مابه‌تفاوت هزینه انرژی آناه نیز سه هزار و 102 واحد تحت پوشش قرار گرفت که در این راستا چهار هزار و 500 میلیارد ریال در اختیار این واحدها قرار گرفت. 

خاوری اظهار داشت: در کمک به حمل و نقل نیز 73 هزار و 464 وسیله نقلیه تحت پوشش قرار گرفت و در زمینه بنگاه‌های زودبازده نیز 68 هزار و 700 میلیارد ریال برای طرح‌ها تأمین منابع شد که نتیجه آن ایجاد 447 هزار شغل بود. 

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به نوسانات قیمت سکه در بازار اظهار داشت: بی‌اعتمادی به پول‌های جهانی باعث شده که تقاضا برای خرید طلا بالا رود و به عنوان ذخیره و پس‌انداز مطرح شود که این امر خود به خود باعث بالا رفتن قیمت سکه در بازار می‌شود. 

محمود رضا خاوری افزود: در حال حاضر کشورا با کمبود طلا مواجه نیست و ذخایر کافی طلا در کشور وجود دارد و بانک کارگشایی طبق قانون مشغول عرضه طلا به صورت عمده است. 

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به عنوان مسئول کنترل بازار طلا وارد عمل شده است، گفت: در حال حاضر در تمامی روزهای هفته به جز ایام تعطیل، فروش و حراج سکه انجام می شود. 

300 شعبه بانکی در کشور سکه عرضه می‌کنند 

خاوری خاطرنشان کرد: از هفته جاری 150 شعبه منتخب بانک ملی ایران به عرضه سکه با موافقت بانک مرکزی پرداختند که طبق اعلام بانک مرکزی، این تعداد را باید به 300 شعبه افزایش دهیم که این امر محقق شده است. 

وی قیمت حبابی سکه را ناشی از عامل روانی در بازار دانست و گفت: تقاضای سکه در بازار واقعی نیست، چرا که ذخیره‌کنندگان از این موقعیت روانی در جامعه استفاده نامطلوب کرده و یقیناً هر چه در این امر بیشتر ادامه دهند، بانک مرکزی ابزار و میزان کافی طلا را برای کنترل بازار ارائه می‌دهد. 

مدیرعامل بانک ملی ایران تأکید کرد: ظرف هفته آینده حبابی بودن قیمت سکه حل خواهد شد و دولت به هیچ وجه به دنبال افزایش قیمت نیست. 

خاوری از ضرب سکه‌های یادبود بانک ملی ایران و عرضه این سکه‌ها خبر داد و گفت: این سکه ها به لحاظ بهره مندی از شناسنامه دارای ارزشی خاص است و شناسنامه همراه این سکه‌ها نشان از خلوص و وزن و عیار طلا را دارد. 

ضرب سکه ثامن و صاحب‌الزمان به زودی آغاز می‌شود 

وی اضافه کرد: بانک ملی ضرب دو طرح سکه ثامن و سکه صاحب‌الزمان را در دست اقدام دارد که در حال حاضر مشغول مذاکره با بانک مرکزی است. 

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به نامگذاری امسال به سال جهاد اقتصادی خاطرنشان کرد: به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری امسال از تمام ظرفیت‌های موجود باید حداکثر استفاده را کرده و در این راستا طرح‌های نیمه تمام توسط بانک ملی تأمین منابع خواهد شد و در طرح‌های جدید اولویت با پروژه‌هایی است که مشاغل پایدار و باثباتی را ایجاد کند. 

وی با بیان اینکه ربا در عملیات بانکی ایران از سال 63 وجود ندارد، اظهار داشت: علیرغم این موضوع به روش‌های بانکداری انتقاداتی وارد است که باید برای رفع آن‌ها تلاش کرد. 

طرح تحول بانکی بزودی اجرا می‌شود 

خاوری ادامه داد: طرح تحول بانکی یکی از طرح‌های سه‌گانه‌ای است که در کنار تحول گمرکی و مالیاتی قرار می‌گیرد و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی هر دو مشغول مطالعات و برنامه‌ریزی در این زمینه هستند. 

خاوری در این خصوص خاطرنشان کرد: در سال گذشته شورای هماهنگی بانک‌ها، کارگروهی را سال برای این موضوع مأمور کرد که نتایج تحقیقات آن حاصل شده و در صدد بررسی آن هستند. 

مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان اینکه نگاه جامعه به بانک در کشور باید تغییر یابد، افزود: بانک را باید مطابق الزامات و ضروریات بانکداری اداره کرد. 

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها باید از حمایت قضایی برخوردار باشند، گفت: روش‌ها باید تغییر یابد و نظارت‌ها تخصصی‌تر شود. 

خاوری در ادامه با اشاره به اجرای طرح آتیه نوزادان در سال گذشته اظهار داشت: بانک ملی ایران کارگزار این خدمت است و طرح آتیه نوزادان امید به زندگی را در جامعه افزایش می‌دهد. 

وی با بیان اینکه در این طرح قسمتی از ثروت های موجود به عنوان پس انداز برای نسل های بعد باقی می ماند، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ثبت‌احوال کشور باید فایل متولدین در اختیار بانک ملی قرار گیرد تا بر اساس این فایل، حساب برای نوازدان افتتاح گردد. 

حساب آتیه نوزادان متولد 89، هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار می خواهد
خاوری با تاکید بر اینکه فعال شدن این حساب‌ها منوط به تأمین بودجه است، گفت: به محض اینکه یک هزار و 400 میلیارد تومان بودجه برای نوازدان سال 89 تأمین شود بانک ملی بلافاصله حساب‌ها را فعال می‌کند و اسناد و حساب‌ها در اختیار ذینفعان قرار می‌گیرد. 

وی افزود: تا کنون 500 میلیارد تومان از محل واگذاری سهام تعیین تکلیف شده و سازمان مدیریت در حال مذاکره برای تامین مابقی این اعتبار است. 

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به برنامه کاهش صفرها اظهار داشت: اجرای این پروژه در کاهش و یا افزایش ارزش دارایی‌های افراد تأثیری ندارد. 

وی افزود: حذف صفرها ربطی به افزایش ثیمت طلا ندارد و این ادعا بی‌پایه و اساس است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین