کد خبر: ۱۲۶۱۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۸

«صد سال تنهایی» با یک میلیون دلار قانونی شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ناشری برای چاپ قانونی «صد سال تنهایی» نوشته گابریل گارسیا مارکز در چین یک میلیون دلار پرداخت کرد. 

ناشری در چین قرار است برای اولین بار نسخه قانونی شاهکار برنده نوبل ادبیات را به چاپ برساند، اما این ناشر برای بردن حق کتاب در یک مزایده شرکت کرد و گفته می‌شود با پرداخت یک میلیون دلار موفق به خرید حق چاپ کتاب شد.

نسخه‌های غیرقانونی «صد سال تنهایی» که به قول ویلیام کندی «تنها کتاب ادبی که تمام نوع بشر باید آن را بخوانند.» چندین دهه بود در چین منتشر می‌شد. این چاپ غیرقانونی سال 1990 چنان مارکز را در حین دیدار از چین عصبانی کرد که قسم خورد حتی تا پس از 150 سال از مرگ او کتاب‌هایش در چین منتشر نشوند.

چین میگ‌جون، دبیر انتشارات «تینکینگ‌دام هاوس» جواب «نه» را نپذیرفت و در سال 2008 نامه‌ای به مارکز نوشت؛ «از آن سوی اقیانوس به شما احترام می‌گذاریم و با تمام وجود فریاد می‌زنیم «استاد بزرگ ادبیات»، همانطور که شما در رثای بت خود، ارنست همینگوی در خیابان‌های پاریس چنین کردید... و مطمئن هستیم شما هم برای ما دستی تکان خواهید داد و مثل همینگوی می‌گویید: سلام دوست من!»

و بالاخره این ناشر در مزایده برای چاپ قانونی «صد سال تنهایی» پیروز شد، این ناشر آثاری از زیدی اسمیت و ای.اس. بیات را نیز منتشر کرده است. قرار است کتاب تابستان امسال منتشر شود و دودمان چاپ‌های غیرقانونی کتاب مارکز نیز پیچیده شود.

جو لاسبی، مدیر برنامه‌ریزی شعبه انتشارات «پنگوئن» در چین که نسخه انگلیسی زبان کتاب را منتشر کرده، گفت: «بهای خرید چاپ همین حالا همه را کنجکاو کرده، درحالی که کتاب به راحتی در چین در دسترس است.»

او افزود: «اگر ناشران بادقت بر کیفیت بد نسخه قاچاق تاکید کنند حتما به موفقیت در فروش کتاب می‌رسند.»

تاکنون 20 میلیون نسخه از «صد سال تنهایی» که سال 1967 منتشر شد و یکی از بزرگترین رمان‌های دنیا شناخته می‌شود در سراسر دنیا به فروش رفته است.

گاردین / 29 آوریل / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین