کد خبر: ۱۲۶۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۶

چرا شهید مطهری عبارت مشهور "إنَّ الحَیاةَ عَقیدَةٌ و جِهادٌ " را قبول نداشت؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله شهید دكتر محمد مفتح در سخنرانی خود كه بعد از شهادت استاد مطهری در دانشكده الهیات دانشگاه تهران ایراد كرد خاطراتی را بیان داشت. 

در بخشی از این سخنان كه در كتاب "سرگذشت‌های ویژه از زندگی شهید مطهری" منتشر شده، آمده است:

در زمینه مبارزات عقیدتی عجیب مجاهد بود، مجاهد به تمام معنا. ایشان وقتی كه ما در مسجد جاوید بودیم، تقاضا كرده بودیم كه بیایند صحبت كنند.

ایشان آمد آنجا و صحبت می‌كرد. یادم است درباره این جمله معروف: «ان الحیوه عقیده و جهاد» فرمودند: این حرف و این جمله از معصوم نیست، سند ندارد و محتوی آن هم درست نیست. 

اما سند ندارد برای اینكه ما زیاد گشته‌ایم و این را معروف است كه از امام حسین است و دیدیم كه نه از امام حسین است و نه از هیچ معصوم دیگر. و اما محتوای آن هم با مبانی اسلامی تطبیق نمی‌كند، به این دلیل كه «ان الحیوه عقیده و جهاد»، زندگی عقیده و هر عقیده و تلاش در راه آن عقیده است. یعنی اینكه انسان باید در زندگی دارای یك عقیده باشد. یک اصل، یک مبنا،‌ یک مكتب، یک فكر.

می‌فرمود: این جور نیست. ما نمی‌خواهیم بگوییم زندگی هر عقیده‌ای و تلاش در راه هر عقیده‌ای. خیر!‌ عقیده توحید و تلاش در راه عقیده توحید. این جا است كه مكتب اسلام با مكتب‌های دیگر تفاوت پیدا می‌كند و گرنه همه مكتب‌ها عقیده و جهاد است. آنها هم یک عقیده دارند، یک ایده دارند، یک مكتب و فكر دارند و در راه عقیده خودشان تلاش می‌كنند. اما این از نظر اسلام مقدس نیست. عقیده نیست و هر عقیده‌ای خیر.

بعداً صحبت شد كه ممكن است این مطلب برای جمعی شنیدنش گران باشد. فرمود: گران باشد، باید این مطلب بیان بشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین