کد خبر: ۱۲۶۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۶

دارایی‌های بن لادن: 30 یا 300 میلیون دلار؟

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- زهرا خدایی(خبرآنلاین): یک سازمان چندملیتی، بنگاه‌های محلی و کمک‌های متفرقه در مجموع منابع درآمد بن لادن را تشکیل می‌دادند.
از آنجایی که هنوز منابع درآمد اسامه بن لادن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، تخمین میزان دارایی‌های بن لادن کار آسانی نیست.

به گزارش فیگارو، قبل از حملات 11 سپتامبر تا زمان مرگ بن لادن رییس سازمان القاعده میزان دارایی وی از 30 تا 300 میلیون دلار تخمین زده شده است. تنها مسأله‌ای که می‌توان به آن مطمئن بود اینست که او پولی زیادی را از پدرش به ارث برده بود.

محمد بن لادن، پدر اسامه ثروت خود را در ساخت‌و‌ساز و همچنین مشاغل عمومی به دست آورده بود. پس از مرگ پدر، اسامه دارایی پدرش را بین 54 برادر و خواهرش تقسیم کرد. در مجموع به گفته "اسلام" یکی از برادران ناتنی اسامه، وی بین سال‌های 1974 تا 1994 در حدود 12 تا 15 میلیون دلار دارایی در اختیار داشت.

پول بن لادن کجا رفت؟

بخش مهمی از پول و منابع مالی اسامه در بسیاری از شرکت‌ها در عربستان سعودی و یا سودان سرمایه‌گذاری شد و بدین ترتیب وی توانست سود خوبی را از این سرمایه‌گذاری به دست آورد.

اسامه یک شرکت مادر به نام "وادی العقیض"در رأس تعداد زیادی از شرکت‌های قانونی در 35 کشور ایجاد کرده بود.

شرکت بین‌المللی لادن(در زمینه واردات و صادرات) و شرکت ساخت و سرمایه‌گذاری طابا و هجرا (در زمینه ساختمان‌سازی) از اصلی‌ترین و مهمترین شرکت‌های اسامه بن لادن بود. گفتنی است که درآمد این شرکت‌ها برای حمایت از اعضای القاعده در اقصی نقاط جهان نیز صرف می‌شد.

بخشی از درآمد اسامه برای ایجاد کمپ به منظور آموزش اعضای القاعده و خرید سلاح صرف می‌شد که البته در این بین برخی از بانک‌های اسلامی نیز به وی کمک می‌کردند.

بعد از جنگ اول خلیج فارس(حمله آمریکا به کویت برای بیرون راندن صدام از این کشور در سال 1991) و استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در سودان، بن لادن که در این زمان وضعیت مالی خوبی پیدا کرده بود، اولین نبرد خود را با آمریکایی‌ها آغاز کرد. بن لادن طی سال‌های 1994 تا 1996 به سودان پناهنده شد و در آنجا اقدام به خرید زمین و سرمایه‌گذاری در بخش‌ها و شرکت‌های کوچک کرد. یکی از مزارع کاکائو بن لادن در این کشور به آموزش نیروهای القاعده اختصاص داده شده بود.

بعد از سال 1996 وضعیت مالی بن لادن تا حدی ضعیف شد و او مجبور شد بخشی از شعبات شرکت‌های خود را بفروشد.

بازگشت به افغانستان

با فشار نیروهای آمریکایی در سودان، بن لادن به افغانستان بازگشت و طبق گزارش کمیته تحقیق و تفحص درباره حملات 11 سپتامبر دولت سودان دارایی بن لادن را مصادره کرد. در افغانستان نیز بن لادن با مشکلات مالی زیادی روبرو بود. حتی شعبه القاعده در لندن با بی‌پولی دست به گریبان بود و حتی برای پرداخت قبوض تلفن و عوارض پولی در صندوق نداشت.

طبق یکی از گزارشات منتشر شده از سوی سایت ویکی‌لیکس آمریکایی‌ها در خصوص برخی از شرکت‌های خصوصی عربستان سعودی، کویت و قطر مشکوک بوده و تا حدی می‌دانستند که برخی از آنها از تروریسم و القاعده حمایت مالی می‌کند.

ویلایی که بن لادن آخرین روزهای عمر خود را در اسلام آباد در آن سپری کرد ارزشی بیش از یک میلیون دلار دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین