کد خبر: ۱۲۶۵۵۱
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۰

لس‌آنجلس تایمز: این مرد جای بن‌لادن را لو داد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اسامه بن لادن با سر‌نخ‌‌هایی که یک زندانی سیا داده بود‌، رد‌یابی شد. 

روزنامه لوس آنجلس‌تایمز با درج مطلب فوق در پایگاه اینترنتی خود نوشت، مقامات امریکایی می‌گویند که یکی از مظنونان ترور تحت بازجویی‌های سخت در زندان سیا در اوایل سال 2004 سرنخی از یک قاصد داد که در نهایت به پیدا شدن بن لادن کمک زیادی کرد.

سیا استفاده از تکنیک‌های شکنجه را مانند محرومیت از خواب، سیلی زدن‌، برهنه کردن زندانی و دیگر تکنیک‌های خشن در زندان خود در لهستان، جایی که حسن گل مظنون ‌پاکستان‌الاصل نگهداری می‌شد، تایید کرده است. مقامات امریکایی اعتراف کردند که برخی از این شیوه‌های ممنوع در مورد حسن گل استفاده شده است.

دو زندانی دیگر سیا یعنی خالد شیخ محمد و ابوفرج لیبی تحت شکنجه‌های سیا مانند زیر آب بردن سر، اطلاعات درست درباره این قاصد اسرا‌رآمیز نداده بودند. 
دروغ‌های این دو باعث شد شکار بن لادن تقریبا یک دهه‌ای شود. اما در نهایت‌، بازجویان با اطلاعاتی که از بازجویی از زندانیان متعدد و استراق سمع‌ها و دیگر شبکه‌های تجسسی به دست آوردند، به قاصدی رسیدند که نقش کلیدی در پنهان شدن بن لادن داشته است.

این روزنامه افزود، مرگ بن لادن بحث‌هایی را درباره کارآمد بودن بازجویی‌ها ایجاد کرده است.
 
لئون پانتا رئیس سیا گفته است، معلوم نیست که آیا رسیدن به این اطلاعات در زمان اوباما که تکنیک‌های بحث‌برانگیز بازجویی ممنوع شده است، امکان‌پذیر بود یا نه.
 
در ژانویه 2004 نیروهای نظامی کرد در شمال عراق حسن گل پیک القاعده را که نامه‌ای از ابومصعب زرقاوی رهبر تروریست‌های عراق برای بن لادن می‌برد، دستگیر کردند. او در بازجویی‌ها مقاومت می‌کرد اما ماموران سیا با تکنیک‌های خاص توانستند مقاومت او را درهم شکنند و اطلاعاتی درباره یک قاصد اسرارآمیز که رابط بن لادن بود، بدست آورند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین