کد خبر: ۱۲۶۵۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۸

آزادی مدیر انتشاراتی كه مقابل بیت رهبری تحصن كرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر نشر تیمورزاده كه به دلیل اعتراض‌هایش این روزها در راس اخبار نمایشگاه كتاب قرار گرفته، ممانعت مسئولان از ارایه خدمات به بازدیدكنندگان و مراجعان غرفه خود را به نوعی خلاف مقررات جاری جمهوری اسلامی ایران می‌داند. 

دوشنبه 12 اردیبهشت و دو روز مانده به افتتاح عمومی نمایشگاه كتاب تهران، فرهاد تیمورزاده مدیر انتشارات تیموزاده كه هم در حوزه ادبیات كودک و نوجوان فعالیت می‌كند و هم در بخش كتاب‌های آموزشی جزو ناشران مطرح است، نسبت به متراژ غرفه‌اش اعتراض كرد.

ساعاتی بعد موارد مطرح شده در این اعتراض از سوی مدیر اجرایی بخش دانشگاهی اینگونه پاسخ داده شد كه بزرگ‌ترین غرفه بخش دانشگاهی در اختیار تیمورزاده است و بیشتریت ارفاق و همكاری نیز با همین ناشر شده است.

اما این ماجرا بدین جا ختم نشد و این ناشر دنباله اعتراض خود را در قالب تحصن مقابل یكی از نهادهای رسمی كشور دنبال كرد كه همین امر باعث شد ماموران كلانتری 129 جامی به اتهام اخلال در رفت و آمد و نظم عمومی، وی را بازداشت و روانه كلانتری كنند و پس از حدود 2 ساعت اعلام كردند كه فردای آن روز (13 اردیبهشت) به یك شعبه قضایی مراجعه كند تا به پرونده‌ا‌ش رسیدگی شود.

تیمورزاده همچنین اعلا كرد كه مدیر سالن ناشران دانشگاهی نمایشگاه با حضور در غرفه او و بدون هیچ اعلام كتبی و تنها با نقل قولی از آقای دری (رئیس نمایشگاه) به مسئولان غرفه كه در حال چینش كتاب‌ها بوده‌اند، اعلام كرده تا زمان تعیین تكلیف نهایی درباره انتشارات تیمورزاده، آنجا را ترک كنند.

این ناشر كه امكان آماده‌سازی غرفه‌اش در بخش دانشگاهی را نداشته است به تازگی نامه‌ای خطاب به مسئولان نمایشگاه كتاب تهران نوشته و دو رونوشت آن را به دفتر مقام معظم رهبری و همچنین دفتر ریاست جمهوری ارسال كرده و نسخه‌ای از آن را هم در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.

متن نامه مدیر انتشارات تیمورزاده از این قرار است:

"مسئولان محترم برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران

از آنجایی‌ كه انتشارات تیمورزاده تمامی مراحل ثبت نام و تحویل غرفه را در موعد مقرر انجام داده است و وجه مربوط به آن را نیز حسب اعلام انجمن ناشران دانشگاهی به موقع پرداخت و فیش آن را نیز تحویل داده، ضمن محفوظ دانستن حق خود به بی‌توجهی و كج‌سلیقگی در تعیین متراژ غرفه این انتشارات، اما ممانعت مسئولان از ارایه خدمات به بازدیدكنندگان و مراجعان غرفه خود را به نوعی خلاف مقررات جاریه جمهوری اسلامی ایران و ممانعت از حق می‌داند.

ضمن محفوظ دانستن حق خود در شكایت به مراجع رسمی و قضایی بابت ممانعت از فعالیت در روز 13/2/90 در آماده‌سازی غرفه‌، انتظار دارد از امروز بتواند با تمام قوا به فعالیت خود ادامه داده و در راستای تاكیدات رهبر نظام در عرصه فرهنگی به ارایه خدمات عرضه محصولات فرهنگی خود بپردازد.

ضمناً از آنجایی كه درخواست رسمی انتشارات در موعد مقرر و در برگه‌های فرم ثبت نام، پیش از این با متراژ 300 متر مربع برای انتشارات تیمورزاده و 200 متر مربع برای انتشارات طبیب ارایه شده است، لزومی در درخواست مجدد نمی‌بینم.

از آنجایی كه تمامی تلاش‌های من در عرصه رشد فرهنگ این مرز و بوم بوده است و اجازه نمی‌دهم به خاطر رفتارهای فراقانونی مسئولان ارشاد به من و همكارانم "انگ" تحریم و مسایل سیاسی چسبانده شود، اعلام می‌كنم كه مادامی كه از فعالیت‌ غرفه‌های كودك این انتشارات و نشر طبیب و غرفه عمومی ممانعت به عمل نیاید به فعالیت خود ادامه خواهیم داد.

رونوشت:
دفتر مقام معظم رهبری
دفتر ریاست محترم جمهوری"

همچنین به گزارش خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا)، محمد اللهیاری فومنی، ادامه داد: محل مناسب و بالاترین متراژ به ایشان اختصاص یافته است؛ ولی ایشان خواسته‌های نامعقولی دارند.

از سوی، دیگر تورانیان، مدیر سالن ناشران دانشگاهی نیز در این‌باره گفت: با وجود اینكه بزرگ‌ترین ناشر بخش دانشگاهی، انتشارات دانشگاه تهران است، اما نشر تیمورزاده از این ناشر نیز متراژ بیشتری دارد.

وی افزود: آقای تیمورزاده خواسته‌های نامعقولی دارد كه با توجه به افزایش 25 درصدی ناشران در این دوره و محدودیت فضای نمایشگاه امكان‌پذیر نیست.

به گفته تورانیان، تیمورزاده خود در زمان تقسیم غرفه‌ها حضور داشته است و با این محل و متراژ موافقت كرده است.

در همین حال تیمورزاده نیز در گفت‌وگو با ایبنا در زمان تحصن خود در مقابل معاونت ارتباطات مردمی بیت مقام معظم رهبری با تكذیب برخی اطلاعات در مصاحبه خود با یكی از خبرگزاری‌ها گفت: آمار صحیح این است كه ما قصد داشتیم 1200 عنوان كتاب 6 سال اخیر را از میان 2600 عنوان كتاب منتشر شده از ابتدای فعالیت خود به نمایشگاه بیاوریم كه البته برای این 1200 عنوان، فضای راه رفتن هم نداریم.

وی ادامه داد: من به آیین‌نامه نمایشگاه اعتراض دارم و آن را درست نمی‌دانم. آوردن كتاب‌هایی قبل از 3 سال گذشته من به نمایشگاه مخل قانون اساسی نیست و می‌توانم با شكایت به دیوان عدالت اداری درخواست ابطال آیین‌نامه را بدهم. وی تاكید كرد كه در زمان تقسیم غرفه‌ها حضور نداشته است.

حال باید دید با انتشار این نامه، پاسخ رسمی مسئولان نمایشگاه چگونه خواهد آمد و این حاشیه‌ها در نهایت به بهتر شدن شرایط غرفه تیمورزاده منجر خواهد شد و یا حذف آن از نمایشگاه.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین