کد خبر: ۱۲۶۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۳

چه کسانی کشتن بن لادن را محکوم کردند؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبر کشته شدن بن لادن توسط نیروهای امریکایی خبری نبود که به این زودی‌ها حواشی آن کم رنگ شود. در حالی که بسیاری در امریکا بخاطر کشته شدن بن لادن جشن گرفته‌اند اما سیاستمداران و گروه‌هایی نیز هستند که این اقدام را محکوم کرده‌اند.

به گزارش رویترز، هرچند مرگ بن لادن و نحوه کیفیت آن هنور در نظر بسیاری مشکوک است اما اصل این خبر موجب نشده که اظهارات تائیدآمیز و یا انتقادات به آن صورت نگیرد.

حماس: بن لادن مجاهد بود... خدا رحمتش کند 

در همین رابطه اسماعیل هنیه، رئیس دولت غزه، با توصیف اسامه بن لادن به عنوان «مجاهد عرب» از کشته شدن او در عملیات نظامی آمریکاییان ابراز تاثر کرده و این اقدام را «ادامه سیاست آمریکا در سرکوب و ریختن خون اعراب و مسلمانان» دانسته است.

به گزارش بی‌بی سی، اسماعیل هنیه دیدگاه‌های حماس و القاعده را متفاوت دانسته اما گفته است «ما ترور و قتل یک مجاهد عرب را محکوم می‌دانیم و دعا می‌کنیم رحمت خداوند شامل حال او و تمامی مومنان و شهیدان باشد.»

پیش‌تر، تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در کرانه باختری رود اردن کشته شدن اسامه بن لادن را اقدامی موثر در تقویت صلح دانسته بود.

سودان ...همه حکام کشورهای عرب بن لادن باشند 

روز چهارشنبه نیز هزاران سودانی در خرطوم پایتخت سودان برای روح بن لادن نماز خواندند. آن‌ها با محکومیت اقدام امریکا در کشتن بن لادن این اقدام را محکوم کرده و شعار مرگ بر امریکا سر دادند.

حزب اسلامی که از مردم برای این مراسم دعوت به عمل آورده بود پس از نماز از رهبران عرب خواستار جنگ با امریکا شدند.

در این تجمع که جوانان؛ پیران و زنان در شرکت کرده بودند شیخ ابو زید محمد حمزه گفت ما آرزو می‌کنیم تمام حکام کشورهای مسلمان اسامه بن لادن باشند.

الازهر... به دریا انداختن جنازه بن لادن صحیح نبود

همچنین احمد الطیب شیخ الازهر هر چند نسبت به اصل کشتن بن لادن موضع گیری نکرده است اما انداختن جنازه اسامه بن لادن رهبر سازمان القاعده را به دریا محکوم کرد.

شیخ الازهر روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد انداختن جنازه بن لادن به دریا با همه ارزش‌های دینی و عرفهای بشری مغایرت دارد.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از قاهره، وی افزود: در شریعت اسلام اجازه داده نشده است با مرده‌ها از هر ملت و با هر اندیشه و گرایشی که باشند این چنین برخورد شود. مرده باید دفن شود. 

چین و پاکستان...اعتراض به نقض حاکمیت ملی 

اما در شهر ابیت‌آباد، جایی که نیروهای امریکایی مدعی هستند که اسامه بن لادن را طی یک عملیات نظامی به قتل رساند ده‌ها تن از وکلای پاکستانی روز چهارشنبه (۱۴ اردیبهشت) با برگزاری تظاهرات، این اقدام امریکا را محکوم کردند.
به گزارش خبرنگار پرس تی‌وی، معترضان اعلام کردند تروریسم را محکوم می‌کنند، اما نقض حاکمیت ملی پاکستان به هیچ عنوان قابل‌پذیرش نیست.

در همین راستا چین با انتقاد از عملیات نظامی امریکا در پاکستان مبنی بر کشتار سرکرده شبکه تروریستی القاعده، این اقدام را نقض حاکمیت اسلام‌آباد خوانده ‌است.

ژیانگ یو سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه (۱۵ اردیبهشت) در نشست خبری هفتگی این وزارت‌خانه در پکن اعلام کرد چین احترام به استقلال، حق حاکمیت و تمامیت ارضی تمامی کشور‌ها را خواستار است.

آلمان و اسپانیا...کشتن فرد بی‌دفاع هرگز 

پس از آنکه مشخص شد بن لادن هنگام کشته شدن مسلح نبوده و از ناحیه سر مورد هدف قرار گرفته بوده است از شادمانی مردم اروپا در این رابطه کاسته شد

در آلمان و اسپانیا نیز نمایندگان مجلس انگلا مرکل صدر اعظم آلمان و خوسه لوبیس رودریگز زاپاته رو نخست‌وزیر اسپانیا را بخاطر ابراز خوشحالی کردن به مناسبت اعلام کشته شدن بن لادن مورد سئوال قراردادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین