آفتابنیوز : آفتاب: مراسم نکوداشت 4دهه همکاری احمد پژمان و بهمن فرمان آرا 14 اردیبهشت در تالار سیفالله داد خانه سینما توسط انجمن آهنگسازان سینمای ایران برگزار شد
بهمن فرمانآرا با اشاره به ویژگیهای پژمان گفت: وی استعداد بسیار خوبی دارد و به غیر از موسیقی فیلم آهنگهای بسیاری ساخته است هرچند موسقیهای فیلم وی نیز در خدمت فیلم بوده است از نظر من به موسیقی فیلم در ایران ظلم شده است و این ظلم به اندازهای است که بعضیهای آن را در حد ساند افکت میدانند.
وی ادامه داد: سینما یک کار گروهی است و موسیقی نیز یکی از اجزای آن است و باید همراه فیلم باشد زیرا معتقدم یک موسیقی خوب میتواند اثر یک سکانس را حتی 15 برابر بیشتر کند.
فرمانآرا با اشاره به مشکلات سینمای ایران گفت: متاسفانه در سینمای ایران دو موضوع، حقوق نویسنده داستان و فیلمنامه یک فیلم و همیچنین اهمیت موسیقی در فیلم جدی تلقی نمیشود و بسیار دیده میشود که در پایان ساخت یک فیلم تازه کارگردان و سازندگان فیلم به یاد ساخت موسیقی میافتند.
وی ادامه داد: معتقدم در فیلم موسیقی باید همراه باشد و اینگونه نباشد که فیلم به راه خود برود و موسیقی آن نیز به راه دیگری برود از این رو بارها به پژمان گفتهام که دوست ندارم تماشاگران بعد از دیدن فیلم موسیقی آن را با سوت بزنند.
فرمانآرا با اشاره به علاقه خود به ایران و مردم آن گفت: رابطه من و ایران مانند رابطه یک پدر و فرزندی است که 40 درجه تب دارد من علاقه زیادی به ایران دارم و نمیتوانم جای دیگری زندگی کنم هرچند هروز از بعضی سیاستهای غلط در حوزه سینما عصبانی نیز میشوم.
احمد پژمان موسیقدان و سازنده موسیقی متن بسیاری از فیلمهای فرمانآرا درباره وضعیت موسیقی ایران و همکاری با فرمانآرا گفت: در موسیقی ایرانی آنچه که مهم است روح موسیقی است و بزرگترین اصل این است که یک موسیقدان موسیقی خود را بنویسد و تکنیک را به موقع استفاده کند زیرا موسیقی جای عقدهگشایی نیست.
وی ادامه داد: فرمانآرا قبل از شروع فیلمبرداری به موسیقی فیلم توجه میکند و سفارش ساخت آن را میدهد و حتی ساز آن را هم معرفی میکند.
پژمان با اشاره به علاقمندی خود به ایران گفت: من مدتها در خارج از کشور بودم اما زمانی رسید که فقط با شنیدن اسم ایران بغض میکردم و حالم دگرگون میشد تمام دلبستگی من به این آب و خاک است و نمیتوانم از آن جدا شوم و میدانم که فرمان آرا نیز اینگونه است.
وی با انتقاد از روند روبه افزون استفاده از دستگاههای الکترونیک به جای سازهای اصیل ایرانی گفت: موسیقی را باید نوازنده بنوازد و با احساس خود را ساز را به صدا در آرود نه اینکه از دستگاههای الکترونیک استفاده کند.
محمد سریر رئیس انجمن آهنگسازان نیز با اشاره به وضعیت موسیقی در سینمای ایران گفت: شرایط و نوع موسیقی فیلم توسط کارگردانان کمتر مورد توجه بوده است زیرا جایگاه موسیقی برای تصمیمگیران شناخته شده نیست.
وی با اشاره به همکاری خوب فرمانآرا و پژمان در 4 دهه، ثمره این همکاری را تولید آثاری خوب دانست و افزود: پژمان به موسیقی ملی مسلط است و این امر در ساخت آثار وی نیز مشهود و تاثیرگذار است از طرف دیگر فرمانآرا نیز همیشه نگاه خاصی به سینما دارد و همیشه بدنبال آن بوده است که فیلمهای با کیفیت بسازد و در ساخت فیلمها نیز همیشه به موسیقی اولیت اول را داده است و برای وی بسیار با اهمیت است.
در این مراسم بخشهای از صحنهای فیلمهای مختلفی که توسط فرمانآرا ساخته شده و احمدپژمان موسیقی آن را ساخته است به نمایش در آمد.