کد خبر: ۱۲۶۹۹۰
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۹
لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی:

معرفی نشدن وزیر برای وزارتخانه‌های راه‌وترابری و ورزش، تخلف دولت محسوب می‌شود

نمی‌گذاریم صندوق توسعه ملی به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه شب در گفت‌وگو ویژه خبری در مورد ادغام وزارتخانه‌ها گفت: این یک موضوع تعارف‌برانگیز نیست یا یک موضوع اخلاقی که بتوان متواضعانه با آن برخورد کرد، زیرا این حق مردم است. 

علی لاریجانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری از شبکه دو سیما گفت: تغییراتی که در مجلس بر روی لایحه بودجه صورت گرفت به دلیل ایجاد انظباط بیشتر در بودجه بود. 

رئیس مجلس با اشاره اینکه مجلس کار بررسی بودجه را همزمان با ارائه این لایحه از سوی دولت آغاز کرد، گفت: در بودجه هم بحث‌های کلی وجود دارد هم بحث‌هایی که صیانت از حقوق مردم را در خود جای داده است. 

لاریجانی گفت: بودجه کل کشور که در لایحه دولت به مجلس ارائه شده بود، ظاهری انبساطی داشت و تمام تلاش مجلس و کمیسیون تلفیق ایجاد تعادل در آن برای جلوگیری از برخی مشکل‌ها مانند تورم بود. 

لاریجانی ادامه داد: یکی از مسائلی که مورد نظر ما بود، کاهش هزینه‌ها و درآمدها در بودجه بود که به طور کلی از 2 تا 26.5 درصد برحسب موضوع کاهش پیدا کرد. 

به گفته لاریجانی بودجه عمومی کشور از 177 هزار میلیارد ریال به 170 هزار میلیارد ریال و کل بودجه از 522 هزار میلیارد ریال به 508 هزار میلیارد تغییر کرد. همچنین بودجه شرکت‌ها از 382 هزار میلیارد ریال به 355 هزار میلیارد ریال تغییر یافت. 

رئیس مجلس افزود: این تغییرها با هدف ایجاد انضباط بیشتر صورت گرفت. 

نماینده قم در مجلس اظهار کرد: در لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت در برخی از بندها هزینه‌هایی وجود داشت که به صورت دقیق مشخص نشده بود؛ اما مجلس براساس اصول 52 و 53 قانون اساسی بندهایی را به این لایحه افزود تا درآمدها و هزینه‌های دولت به طرز مشخص‌تری لحاظ شود. تکثر بندها با هدف این بود که هر چیزی سر جای خودش باشد. 

لاریجانی با بیان اینکه در بودجه عمرانی کاهش سنگینی از 47 هزار میلیارد ریال به 35 هزار میلیارد ریال داشتیم ، گفت:‌ در بخش‌های دیگر بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم که اگر درآمد نفت از 81.5 دلار در هر بشکه بیشتر شود با توجه به بند 17، بیست(20) درصد از آن به صندوق توسعه ملی و مازاد بر آن به حساب ذخیره ارزی واریز شود که با احتساب همه این ارقام بودجه عمرانی به 43 هزار میلیارد ریال می‌رسد. 

نمی‌گذاریم صندوق توسعه ملی به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود 

رئیس مجلس با بیان اینکه 20 درصد از عواید فروش نفت برای حمایت از بخش خصوصی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، گفت: برداشت از این صندوق سازوکار خاصی دارد که مانع می‌شود این صندوق به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود. 

لاریجانی تاسیس صندوق توسعه ملی را یکی از اساسی‌ترین اقدامات مجلس خواند و گفت:‌ براساس قانون مصوب مجلس، 20 درصد از درآمد فروش نفت و گاز باید به صندوق توسعه ملی واریز شود تا به صورت وام در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. 

رئیس مجلس از ذخیره 15 میلیارد دلار در این صندوق تا امروز خبر داد و گفت: این 15 میلیارد دلار تنها به بخش خصوصی اختصاص پیدا می‌کند و برای حمایت از تولید در اختیار این بخش قرار می‌گیرد. 

لاریجانی در پاسخ به سوال مجری این برنامه که درباره سرنوشت حساب ذخیره ارزی سوال کرده و گفته بود مجلس چه تمهیدی خواهد اندیشید که صندوق توسعه مانند حساب ذخیره ارزی خالی نشود، گفت: انتقاد شما درباره برداشت بی‌رویه از حساب ذخیره ارزی درست است، زیرا فلسفه حساب ذخیره ارزی این بود که 50 درصد آن برای بخش خصوصی هزینه شود که در عمل این اتفاق نیفتاد. 

وی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار نمی‌شود، زیرا سیستم نظارتی جدی و فرآیندی شفاف برای صیانت از صندوق وجود دارد که مانع برداشت دولت از این صندوق می‌شود. 

اختصاص 2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای قطار شهری 

لاریجانی در تشریح چگونگی هزینه شدن منابع صندوق توسعه ملی گفت: از منابع این صندوق، حدود 2 میلیارد دلار برای قطار شهری در نظر گرفته شده چون با گران شدن بنزین باید حمل و نقل شهری تقویت شود. 

رئیس مجلس با بیان اینکه این مبلغ قرار بود سال گذشته از سوی دولت به قطار شهری پرداخت شود، گفت: به دلیل اینکه دولت نیز مبلغ را پرداخت نکرد، آن را در بودجه گنجاندیم تا مطمئناً محقق شود. 

اجازه انتشار 35 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت 

رئیس مجلس از توجه جدی نمایندگان به مشارکت مردم در عمران کشور تاکید کرد و گفت: در بودجه 90 اجازه انتشار 35 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ارزی صادر شد. 

وی افزود:‌ هزار میلیارد از این اوراق برای مهار آبهای مرزی، 7 هزار میلیارد تومان برای شهرداری‌ها و 2 هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های آب کشاورزی است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا درآمدهای مدنظر مجلس از انتشار اوراق مشارکت محقق خواهد شد، گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که مردم از اوراق مشارکت استقبال می‌کنند؛ زیرا هم تضمین درستی دارد و هم محل امنی برای سرمایه‌گذاری است. 

دولت نمی‌تواند قیمت‌ها را بیش از 20 درصد افزایش دهد 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که نمایندگان مردم در مجلس در بودجه 90 از افزایش زیاد قیمت‌ها جلوگیری کرده‌اند، گفت: براساس تصویب نمایندگان، دولت نمی‌تواند در سال جاری بیش از 20 درصد افزایش قیمت داشته باشد. 

علی لاریجانی با بیان این که دولت باید در ارائه لایحه بودجه کشور براساس ماده 216 آئین‌نامه داخلی مجلس حداکثر این لایحه را تا 15 آذر به مجلس ارائه دهد، تصریح کرد: زمان مشخص شده در آئین‌نامه داخلی مجلس زمان مناسبی برای بررسی این لایحه است و امیدواریم دولت در سال‌های آینده این لایحه را براساس قانون و در زمان مقرر به مجلس ارائه دهد. 

وی با بیان این که هدف اصلی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف است، گفت: نمایندگان مردم در مجلس با حساسیت ویژه‌ای بخش یارانه‌ها در لایحه بودجه 90 را بررسی کردند. 

لاریجانی ادامه داد: باتوجه به این که قانون هدفمندی یارانه‌ها باید در 5 سال مراحل خود را طی کند، اظهار کرد: توصیه نمایندگان به دولت شیب ملایم برای اجرای این قانون بوده است. 

این نماینده مردم در مجلس با بیان این که نباید مبلغ پرداختی یارانه‌های نقدی به مردم کاهش پیدا کند تصریح کرد: کاهش روند یارانه‌های نقدی به صلاح کشور نیست. 

وی با بیان این که نمایندگان مردم در مجلس در بودجه 90 از افزایش زیاد قیمت‌ها جلوگیری کرده‌اند، گفت: براساس تصویب نمایندگان دولت نمی‌تواند در سال جاری بیش از 20 درصد افزایش قیمت داشته باشد. 

هر چه مجلس آزادتر باشد می‌تواند بهتر از حقوق مردم دفاع کند 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کلیات طرح نظارت بر عملکرد نمایندگان مردم در مجلس تثبیت شده است، گفت: هر چه مجلس آزادتر باشد می‌تواند بهتر از حقوق مردم دفاع کند. 

علی لاریجانی با بیان اینکه توصیه مجلس در زمینه افزایش قیمت حامل‌های انرژی افزایش اندک قیمت بوده است، اظهار کرد: تصور دولت از افزایش زیاد قیمت حامل‌های انرژی این بود که می‌تواند با این افزایش قیمت، باعث صرفه‌جویی در مصرف آن شود. 

وی با بیان اینکه نمایندگان مردم در مجلس در بودجه 90 توجه ویژه‌ای به دانشگاه‌ها داشته‌اند، تصریح کرد: باید امکانات لازم را برای توسعه پژوهش سازمان‌های مختلف فراهم کنیم. 

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه نظارت مجلس بر همه قوا دلیل بر این نیست که بر عملکرد خود نظارتی نداشته باشد، گفت: نمایندگان مردم در مجلس با ساماندهی قانون نظارت بر عملکرد خود کلیات آن را تصویب کردند. 

وی ادامه داد: نمایندگان براساس قانون اساسی کشور در اظهارنظرها آزاد هستند و فریاد مردم به حساب می‌آیند و نباید با اجرای یک سیستم اشتباه مخل این اظهارنظر نمایندگان شد. 

وی با بیان اینکه سیستم نظارتی بر عملکرد نمایندگان مردم در مجلس نباید به گونه‌ای باشد که شرایط مجلس هم مانند سازمان‌های دیگر شود، افزود: این قانون باید مورد بررسی قرار گیرد و نباید آزادی فکری نمایندگان مخدوش شود. 

مجلس هشتم یک مجلس متین و کارآمد است 

لاریجانی تاکید کرد که بافت مجلس هشتم متشکل از نمایندگان محترم و واقعا اصیل است که هم به لحاظ فکری و هم به لحاظ کاری موجب شده‌اند که مجلس یک مجلس متین و کارآمد باشد. 

وی با بیان اینکه کلیات طرح نظارت بر عملکرد نمایندگان مردم در مجلس تثبیت شده است، گفت: هر چه مجلس آزادتر باشد می‌تواند بهتر از حقوق مردم دفاع کند. 

تا سقف 40 هزار میلیارد ریال از درآمدهای دولت به صورت نقدی به مردم پرداخت می‌شود 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا سقف 40 هزار برای پرداخت نقدی به مردم و 10 هزار میلیارد ریال از آن برای کمک به صنعت، کشاورزی و بهداشت و درمان اختصاص می‌یابد. 

وی با تاکید بر کمک به کشاورزان برای تامین سوخت و دیگر مایحتاجشان گفت: بعضی از کشاورزان از عمق 20 متری آب به دست می‌آورند و بعضی دیگر از عمق 150 متری و اینها در هزینه تولید آنها تفاوت ایجاد می‌کند. 

لاریجانی با بیان این که امیدواریم برخی از موارد تکراری دوباره در مجلس مطرح نشود، گفت: تاکید داریم که برخی از موارد مانند بدهکاری دولتی به پیمانکاران بخش خصوصی دیگر تکرار نشود؛ زیرا آنان نمی‌توانند با هزینه‌هایی که کرده‌اند منتظر دریافت پول باشند. 

رئیس مجلس افزود: برای حمایت از بازنشستگان نیز 15 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که برای ایجاد تعادل در حقوق و دریافتی‌های آنان تخصیص یافته است. 

لاریجانی افزود: یک بخش از کار که حساسیت خاصی دارد، کمک به توسعه نقاط محروم و یا نفتخیز است؛ به طوری که 2 درصد از فروش نفت برای توسعه این مناطق اختصاص داده شده است. 

وی با بیان این که باوجود تکلیف دولت در ارائه یک طرح آمایش سرزمینی متعادل، چنینی طرحی تاکنون در کشور وجود ندارد، گفت: اگرچه بعد از انقلاب مناطق محروم کشور مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ اما باید با توجه بیشتر به کاهش فاصله مناطق محروم و مناطق توسعه یافته پرداخت. 

لاریجانی تاکید کرد: 3 هزار میلیارد ریال از محل بودجه صرفا برای توسعه مناطق محروم در نظر گرفته شده است. 

معرفی نکردن وزارت ورزش تخلف است 

رئیس مجلس با بیان اینکه هدف مجلس از تصویب تشکیل وزارت ورزش و جوانان نظارت‌پذیر شدن این عرصه بود، گفت: با توجه به اینکه مهلت سه‌ماهه دولت برای معرفی وزیر تمام شده است، معرفی نکردن وزیر ورزش تخلف محسوب می‌شود و قوه قضائیه نیز بر این موضوع نظارت دارد. 

علی لاریجانی هدف از تشکیل وزارت ورزش و جوانان را پاسخگویی بیشتر مسئولان دولت خواند و گفت: دستگاه‌های متعددی که خارج از نظارت مجلس هستند نباید وجود داشته باشند. به همین دلیل مجلس برای نظارت‌پذیر شدن حوزه ورزش اقدام به تصویب قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان کرد. 

رئیس مجلس همچنین به موضوع ادغام وزارتخانه‌ها و کاهش تعداد وزارتخانه‌ها از 21 به 17 وزارتخانه اشاره کرد و گفت: مجلس درباره ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه شفاف عمل کرده است و دولت برای ادغام وزارتخانه‌ها، ابتدا باید شرح وظایف آن را در مجلس تصویب کند و بعد با معرفی وزیر برای آن وزارتخانه رای اعتماد بگیرد. 

وی با بیان اینکه با توجه به گذشت بیشتر از 3 ماه از زمان تشکیل وزارت ورزش و جوانان و استیضاح وزیر راه و ترابری هرگونه دخل و تصرف در اموال این نهادها تخلف محسوب می‌شود، گفت: این موضوع به دولت اعلام شده و قوه قضائیه نیز بر آن نظارت دارد. 

لاریجانی در ادامه با اشاره به موضوع معرفی وزیر ورزش و جوانان گفت: معرفی نشدن وزیر تخلف از قانون است و به همین دلیل نمایندگان در بودجه مشخص کرده‌اند که تنها وزارت ورزش و جوانان حق برداشت از بودجه برای امور مربوط به این حوزه را دارد. 

وی با بیان اینکه تمام افراد و مسئولان کشور در برابر دستگاه قضایی به یک اندازه پاسخ‌گو هستند و هیچ تبعیضی میان افراد جامعه در برابر قوه قضائیه وجود ندارد، گفت: معرفی نشدن وزیر برای وزارت راه و ترابری که وزیر آن 3 ماه پیش استیضاح شده و وزارت ورزش و جوانان که بیش از 3 ماه از تکلیف دولت به تشکیل آن گذشته است، تخلف محسوب می‌شود و هر کس با هر مقامی از قانون تخلف کند باید در برابر قوه قضائیه پاسخ‌گو باشد. 

استراتژی ما متکی بر ایستادگی بر دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است
لاریجانی در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت: آنچه در موضوع پرونده هسته‌ای ایران مهم است این است که استراتژی ما که متکی بر ایستادگی بر فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بود، ادامه پیدا کند. 

رئیس مجلس تصریح کرد: کاملا آشکار و مشخص است که غرب به دنبال محروم کردن ایران از دستیابی به انرژی هسته‌ای است و این موضوع به دفعات در نشست‌های خصوصی بیان شده است. 

وی تصریح کرد: این دستاورد بزرگ برای ملت ایران مرهون نقش رهبری معظم انقلاب است که در تمام این سال‌ها با جدیت از موضوع هسته‌ای ایران حمایت کرد. 

لاریجانی همچنین افزود: ما با تاکید بر اینکه به دنبال فناوری هسته‌ای هستیم و آن را حفظ می‌کنیم، همچنان از مذاکره نیز استقبال می‌کنیم هرچند غربی‌ها ثابت کرده‌اند در مذاکره با ایران صادق نیستند. 

چند و چون ادغام وزارتخانه باید به تصویب مجلس برسد 

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد ادغام وزارتخانه‌ها گفت: این یک موضوع تعارف‌برانگیز نیست یا یک موضوع اخلاقی که بتوان متواضعانه با آن برخورد کرد، زیرا این حق مردم است. 

علی لاریجانی تاکید کرد: مجلس به کسی که رای اعتماد داده است، اعتماد دارد؛ اما صرفاً برای یک حجم کاری مشخص. زیرا ممکن است همان فرد برای 6 وزارتخانه به مجلس معرفی شود و مجلس به او رای اعتماد ندهد. بنابراین عقلاً کسی که با رای اعتماد مردم وزیر شده است، از نظر مجلس تا وقتی که استعفا ندهد، یا معزول نشود، قانوناً وزیر است. 

نماینده قم در مجلس افزود: قانون در مورد ارائه شرح وظایف وزارتخانه‌های ادغامی و معرفی وزیر به مجلس صراحت دارد و اگر دولت در این‌باره ابهامی دارد مجلس می‌تواند قانون را برای دولت تفسیر کند. 

وی گفت: اگر چه دولت در تعیین زمان ادغام وزارتخانه‌ها صلاحیت دارد، اما عجله‌ای هم در این کار نیست و نباید شرایط را به طرزی غیرطبیعی تغییر داد. 

لاریجانی تاکید کرد: گفت‌وگوی من با برخی از اعضای شورای نگهبان اثبات‌گر این مدعا است که چند و چون ادغام وزارتخانه باید به تصویب مجلس برسد. 

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در برخی ادغام‌ها مانند ادغام وزارت نفت و نیرو، نمایندگان ملاحظات جدی دارند و قرار هم نیست که صرفاً به خاطر اینکه لفظ انرژی در برگیرنده این دو وزارتخانه است آنها را ادغام کنیم. زیرا اصولا مشکل بر سر لفظ وزارتخانه نیست. 

مبنای جمهوری اسلامی مبارزه با ظلم است 

لاریجانی افزود: اگر ماهیت نهضت‌های شکل گرفته در خاورمیانه درک شود، برخی از زوایای صحنه دیپلماسی عمومی قابل توضیح است. 

لاریجانی با بیان اینکه بعد از جنگ دوم جهانی ظلم‌های بسیاری به جهان اسلام رفت، گفت: جنبش‌های منطقه، جنبش‌های مردمی، ضد استعماری و ضد صهیونیستی هستند و یک ظرفیت مهم برای جهان اسلام به شمار می‌آیند. 

رئیس مجلس تاکید کرد: مبنای جمهوری اسلامی همانطور که امام راحل فرمودند ضدیت با ظلم است. 

نماینده مردم قم در مجلس قبل از انقلاب، ایران یک کشور وابسته و رفیق اسرائیل بود؛ اما پس از انقلاب با رهبری امام راحل و مقام عظمای ولایت به یکی از کشورهای تاثیرگذار در منطقه و جهان تبدیل شده است. 

لاریجانی گفت: آمریکایی‌ها با روشی که در بحرین در پیش گرفتند، نشان دادند که بحث حقوق بشر و آزادی‌های انسانی برای آنان یک بحث خنده‌آور است. 

وی افزود: اظهارنظر برخی از صاحب‌نظران آمریکایی با این مضمون که روش آمریکا روش مناسبی نبوده است، زیرا ما اکنون داریم خاورمیانه‌ای را نگاه می‌کنیم که به ایران و ارزش‌های انقلاب این کشور گرایش پیدا می‌کند، حاکی از اذعان آنها به شکستشان در منطقه است. 

وی با تشریح وضعیت دشوار زندگی مردم در کشورهای بحرین و لیبی تاکید کرد: هر چه فشار قدرت‌های استکباری بیشتر می‌شود، مقاومت مردم منطقه نیز افزایش می‌یابد و ما بارها گفته‌ایم که دیپلماسی ایران دیپلماسی روشنی است و از ابتدای انقلاب نیز همانطور بوده است. 

مجلس دانشکده نیست 

وی با بیان این که بحث مدرک تحصیلی نمایندگان در مجلس هفتم مطرح بوده است، گفت: کسی که برای یک دوره 4 ساله در مجلس حضور پیدا می‌کند، تجربه فراوانی در زمینه مدیریت کلان کشور به دست می‌آورد و به طور حتم با کسی که در یک دوره 2 ساله مدرک کارشناسی ادبیات می‌گیرد تفاوت دارد. 

لاریجانی ادامه داد: مجلس دانشکده نیست و باید افراد با تجربه در آن حضور داشته باشند. 

وی با بیان این که برای جلوگیری از فساد مالی در مجلس فعالیت‌های مختلفی انجام شده است، تصریح کرد: تصویب لایحه جلوگیری از فساد اداری و همچنین محاسبه اموال مقامات کشور از جمله فعالیت‌های مجلس در این زمینه است. 

لاریجانی با بیان این که بر اساس قانون باید اموال مسئولان دولتی محاسبه گردد، اظهار کرد: نمایندگان مردم در مجلس برای امنیت فکری مردم صلاح دیدند که اموال عمومی‌شان محاسبه شود. 

رئیس مجلس تصریح کرد: توسعه فضای رقابت در کشور، فساد را از بین می‌برد و مجلس آمادگی خود را برای بررسی لایحه‌های مختلف دولت در این زمینه اعلام می‌کند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین