آفتابنیوز : آفتاب: داستان تکراری لغو پروازهای فرودگاه خرمآباد به عادتی همیشگی برای مسافران مسیر تهران - خرم آباد و بالعکس تبدیل شده است به طوریکه بیشتر این افراد ترجیح میدهند از پروازهای فرودگاه کرمانشاه یا از راه زمینی برای سفر به لرستان استفاده کنند.
روند لغو پروازهای فرودگاه خرمآباد تاکنون بارها موجب انتقاد شدید مسئولان استان قرار گرفته است ولی هنوز برای این معضل بدون پایان تدبیری اندیشیده نشده است.
همایش "انطباق خدمات بهداشتی درمانی با موازین شرع مقدس اسلام" استان لرستان آخرین پرده از انتقادات مسئولان استان از وضعیت پروازهای فرودگاه خرمآباد بود تا این بار رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان عنوان کند که با وجود دعوت از مسئولان کشوری برای حضور در این مراسم ولی به دلیل لغو پرواز خرم آباد مهمانان نتوانستند در همایش حضور یابند.
مطابق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان قرار بود در این همایش معاون وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاههای کشور و دکتر مرندی وزیر سابق بهداشت و درمان حضور یابند که با توجه به لغو پروازهای فرودگاه خرمآباد مسافرات این افراد نیز لغو شد.
این امر که موجی از انتقادات از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، دانشجویان و اساتید دانشگاههای استان به همراه داشت روایت تکراری لغو پروازهای فرودگاه خرمآباد و نامنظمی پروازهای این فرودگاه است که امروز بازهم در همایشی مشابه، رنگ تکرار شدن به خود گرفت تا این بار رئیس جهاد دانشگاهی استان لرستان از این روند انتقاد کند.
علی نادر دهقانی در سخنانی اظهار داشت: بازهم به خاطر مشکل همیشگی پروازهای فرودگاه خرمآباد دو نفر از مهمانان همایش "هجوم خاموش" نتوانستند برای شرکت در این همایش در لرستان حاضر شوند.
وی از یکی از سخنرانان اصلی همایش که اقدام به ارائه مقاله نیز کرده بود و رئیس مرکز آسیبشناسی ایرانیان به عنوان مهمانان این همایش یاد کرد که به دلیل لغو پرواز فرودگاه خرمآباد موفق به حضور در همایش نشدند.
این در حالیست که مطابق اعلام نظر مسئولان فرودگاه خرمآباد این پرواز که مربوط به هواپیمایی فارس قشم به دلیل نقص فنی لغو شده است.
به هر حال این وضعیت حاکم بر فرودگاه خرمآباد علاوه بر اینکه حضور مسئولان ملی در این استان را کمرنگ کرده موجب انتقادات پر شمار سرمایهگذاران نیز از این وضعیت شده است به طوریکه برخی از سرمایهگذاران یکی از دلایل عدم حضور در این استان را نبود پروازهای منظم عنوان میکنند.
این روند به گونه ای است که حتی معاون برنامه ریزی استانداری لرستان از منظم نبودن پروازهای فرودگاه خرمآباد به عنوان مانعی پیش روی توسعه لرستان یاد کرده و گفته است: منظم نبودن پروازهای فرود گاه خرم آباد و مهیا نبودن برخی زیرساختها مانند راه ارتباطی مناسب موجب عدم استقبال سرمایهگذاران از این استان شده است.
این در حالیست که بارها همایشهای ملی و بینالمللی زیادی در لرستان برگزار شده که به دلیل منظم نبودن پروازها یا مهمانان قید آمدن به این همایشها را زده اند و یا در نهایت مجبور شدهاند از راه زمینی وارد لرستان شوند.
به هر روی هفته جاری استان لرستان شاهد نخستین پرواز دولتی از سوی هواپیمایی هما بود که پس از 70 سال بر روی باند فرودگاه خرمآباد فرود آمد تا مسئولان از این موضوع به عنوان اتفاقی میمون در حمل و نقل هوایی استان یاد کنند چرا که لغو پروازهای فرودگاه خرمآباد توسط دو شرکت خصوصی "ماهان" و "فارس قشم" موجب انتقادات بیشماری به این وضعیت شده بود و به نوعی مسئولان با متوسل شدن به شرکت هواپیمایی ایران درصدد رفع این معضل برآمدهاند.
به هر روی هرچند راهاندازی پرواز دولتی در فرودگاه خرمآباد گامی مهم در مسیر رشد حمل و نقل هوایی استان است ولی به نظر میرسد تنها یک پرواز در هفته از سوی شرکت هواپیمایی هما با توجه به روند تکراری لغو پروازهای شرکتهای خصوصی جوابگوی نیاز استان نباشد.
از سوی دیگر آنچه مردم لرستان از مسئولان کلان کشوری خواستارند نظارت بر عملکرد شرکتهای هواپیمایی خصوصی است که به تعهدات خود در قبال استانها عمل نمیکنند تا فرودگاه خرم آباد با وجود اینکه جزء فرودگاههای برتر کشور محسوب میشود با بدعهدی این شرکتها شاهد لغو مکرر پروازهای خود باشد.
نمونه این موضوع را میتوان در لغو کلیه پروازهای شرکتهای یاد شده در ایام تعطیلات نوروز دید به طوریکه این شرکتها برای دستیابی به سود بیشتر پروازهای خود را به استانهای کلان انتقال دادند تا تعطیلات نوروزی لرستان در حسرت مسافران پروازی باقی بماند.
با این روند به نظر میرسد عدم نظارت بر فعالیت شرکتهای هواپیمایی موجب تضعیف حمل و نقل هوایی در استانهای کمتر توسعه یافته ای چون لرستان خواهد شد و این امر به مرور زمان علاوه بر تاثیرگذاری بر روند جذب گردشگر و مسافر در این استانها زمینه فرار سرمایهگذار و همچنین افزایش تلفات تصادف جاده ای را نیز فراهم خواهد آورد.
با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که تا چه زمانی مشکل پروازها در فرودگاهی که سالانه بیش از یک میلیارد تومان صرف نگهداری آن میشود در میان بدعهدی شرکتهای هواپیمایی خصوصی استمرار خواهد داشت.