کد خبر: ۱۲۷۵۶۲
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۱

بشار اسد: ارتش در برخورد با معترضان اشتباه کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، گفته است که نیروهای امنیتی در رویایی با اعتراضات دو ماه گذشته این کشور دچار اشتباهاتی شده‌اند. در جریان این اعتراضات بیش از هشتصد نفر کشته شده‌اند. 

اسد در بخشی از اظهارات خود که از طریق روزنامه "الوطن" منتشر شده گفته است که به هزاران نیروی پلیس این کشور آموزش‌های جدید داده خواهد شد. 

بشار اسد، یازده سال پیش، به دنبال مرگ حافظ اسد، پدرش، قدرت را در دست گرفت. 

شهر تلکلخ در شمال غرب دمشق، پایتخت سوریه، یکی از آخرین شهرهایی است که کانون ناآرامی‌ها بوده و درگیری‌ها در آن باعث شده است صدها غیرنظامی از این شهر فرار کنند و با عبور از مرز، وارد لبنان شوند. 

شاهدان عینی گفته‌اند که تانک‌ها به سمت خانه‌های آنها شلیک می‌کردند و هنگامی که مردم سعی می‌کردند از خانه فرار کنند، نیروهای امنیتی به سوی آنها شلیک می‌کردند. 

دولت سوریه پیش از این تظاهرات‌کنندگان را عوامل اسرائیل و نفوذی خوانده و بشار اسد هم گفته است کسانی را که در پشت "توطئه" اخیر علیه کشورش هستند، شکست خواهد داد. 

فرار سربازان سوریه به لبنان

در همین حال بر اساس گزارش‌های رسیده، نیروهای امنیتی در لبنان دو تن از سربازان ارتش سوریه را که برای فرار از درگیری‌ها از مرز رد شده بودند، بازداشت کرده است. 

گزارش‌ها حاکی است که این سربازان به سوی شبه‌نظامیان دولتی که غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده بودند، شلیک کرده و پس از آن فرار کردند. 
طبق گزارش‌ها سرباز سوم در جریان این درگیری کشته شد. 

فعالان حقوق بشر از ارتش لبنان درخواست کرده‌اند که این سربازها را به مقامات سوریه واگذار نکنند. 

هنوز هیچ‌یک از مقامات لبنان و سوریه در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند. 

یکی از ساکنان تلکلخ از طریق تلفن به خبرگذاری رویترز گفت: " آنها خانه‌ها را خراب کرده و آب و برق را قطع کرده‌اند. مجروحان در آغوش ما می‌میرند و کشته شدگان در خیابان‌ها از این طرف به آن طرف کشیده می‌شوند." 

نبیل حلبی، رئیس موسسه لبنانی دموکراسی و حقوق بشر، گفت که سربازهای مذکور در ایست بازرسی مرزی کشیک می‌دادند که گروهی از غیرنظامیان برای عبور از مرز نزدیک شدند. 

او افزود: "ماموران مرزی و گروهی از شبه‌نظامیان موسوم به شبیه به سمت آوارگان شلیک کردند. این سه سرباز نیز در مقابل و برای دفاع از غیرنظامیان آتش آنها را پاسخ دادند. در همین حین یکی از این سربازان کشته و دو نفر دیگر فرار کردند." 

به گفته او نیروهای اطلاعاتی لبنان این "دو سرباز و جسد سومی" را با خود بردند. آقای حلبی اضافه کرد که به نظر او اگر این سربازها به سوریه بازگردانده شوند با خطر شکنجه و اعدام مواجه می‌شوند. 

خبرنگاران خارجی اجازه ورود به داخل سوریه را ندارند، بنابر این گزارش‌ها به طور مستقل قابل تائید نیست. 

در ماه ژانویه، بشار اسد به روزنامه وال استریت ژورنال گفت که کشورش باثبات‌تر از تونس و مصر است و احتمال بروز ناآرامی در این کشور وجود ندارد. او گفته بود که متعهد به ادامه اصلاحات در این کشور است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین