کد خبر: ۱۲۷۶۹۹
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۸

ورود تکنولوژی جدید دریافت کنترل شده شبکه‌های ماهواره به کشور

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از ورود تکنولوژی جدید در آینده‌ای نزدیک خبر داد که با استفاده از آن خانواده‌ها می‌توانند بدون دغدغه برنامه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی را از طریق فیبر نوری دریافت و بر پخش آن نظارت کنند. 

حمید بابادی‌نیا در پاسخ به این پرسش که چرا در ایران برخلاف سایر کشورها برای دریافت امواج ماهواره و مشاهده شبکه‌های ماهواره‌ای همچنان از دیش ماهواره استفاده می‌شود، گفت: در کشورهای پیشرفته دیگر استفاده از دیش ماهواره معنایی ندارد زیرا آنها تمامی خواسته‌های ارتباطی خود را از طریق فیبر نوری برطرف می‌کنند.

وی افزود: سیستم "fiber2home" و "کیبل TV" جای ریسیور و دیش‌های ماهواره را در کشورهای پیشرفته گرفته و دیگر این دایره‌های بزرگ‌نمای شهر را زشت نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اظهار داشت: البته در ایران تمامی زیرساخت‌ها برای تحقق این تکنولوژی مهیاست و هم‌اکنون پروژه‌ای در دست اقدام است که تا 18 ماه دیگر عملیاتی شده و کابل‌های فیبر نوری دارای سیستم" fiber2home " در زیرزمین تا جلوی درب خانه شهروندان کشیده می‌شود و هر ایرانی می‌تواند از طریق این تکنولوژی وارد دنیای مجازی شود.

بابادی نیا در مورد نحو کنترل شبکه‌های ماهواره‌ای توسط دولت و خانواده گفت: وقتی سیتم "fiber2home " جایگزین ریسور، دیش ماهواره، اینترنت، خط تلفن، آنتن تلویزیون و ... شود شهروندان با پهنای باند زیاد همزمان می‌توانند از اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده کنند و دولت و تامین‌کنندگان بخش خصوصی در ازای ساخت و تولید برنامه‌های تلویزیونی از شهروندان آبونمان یا شارژ هر برنامه را دریافت می‌کنند به نوعی که خانواده می‌تواند به دولت یا مثلا صدا و سیما و یا شبکه خصوصی درخواست دهد که کدام برنامه و کدام شبکه را می‌خواهد مشاهده کند و کدام برنامه‌ها از شبکه برای او حذف شوند.

وی توضیح داد: این شیوه چندین ویژگی دارد اول اینکه خانواده با خیالی آسوده فرزند خود را در جلوی تلویزیون تنها می‌گذارد وهیچگونه دغدغه‌ای مبنی بر بی‌محتوا بودن یا غیراخلاقی بودن برنامه‌های درحال پخش و یا سایت‌های اینترنتی مخرب ندارد. دوم آنکه سازندگان برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی تلاش می‌کنند برای جذب مخاطب برنامه‌های بهتری بسازند زیرا تامین منابع مالی آنها منوط به پرداخت حق شارژ از سوی شهروندان و تماشاگران تلویزیون است. هر چند که شاید این حق شارژ و این تکنولوژی به مزاق خیلی‌ها خوش نیاید ولی باید در مورد بعد فرهنگی این فنآوری تامل کرد. به عنوان مثال در تمامی کشورهای جهان خانواده‌هایی که فیلم‌ها و برنامه‌های ایرانی را می‌شناسند می‌دانند که می‌توانند فرزندان خود را در کنار خود نگاه داشته و با آسودگی خاطر برنامه و فیلم‌های ایرانی را مشاهده کنند زیرا در ایران فیلم غیراخلاقی تولید نمی‌شود.

بابادی‌نیا اظهار داشت: با ورود این تکنولوژی شهروندان با مشکل آلودگی هوا، ترافیک و از دست دادن زمان خداحافظی می‌کنند و به کارت‌های اینترنت، adsl، آنتن‌های تلویزیون، دیش‌های ماهواره، ریسیور و فیلترشکن‌ها می‌خندند.

رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: می‌توان از تکنولوژی همراه با مدیریت فرهنگی استفاده کرد. من کارشناس علوم اجتماعی یا آسیب‌شناس نیستم تا در مورد مضرات ماهواره و یا راه‌های مقابله با آن از طریق فرهنگ‌سازی صحبت کنم ولی می‌توانم بگویم ما تکنولوژی را به خانه‌ها می‌آوریم مدیریت فرهنگی سالم بیاید و آن را کنترل و مدیریت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین