کد خبر: ۱۲۷۸۶۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۶

سال سیاه تالاب‌ها؛ خداحافظ گاوخونی

اکو سیستم منطقه در خطر نابودی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده اصفهان در مجلس با بیان این که تالاب گاوخونی به‌طور کامل خشک شده است، گفت: خشک شدن این تالاب اکو سیستم منطقه را با خطر نابودی روبه‌رو کرده است. 

به گزاش آفتاب، حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره تالاب گاوخونی، افزود: این تالاب در جنوب شرقی شهر اصفهان قرار دارد؛ گاوخونی از نظر اهمیت برای محیط زیست منطقه بسیار حیاتی است. 

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، درباره علت‌های نابودی تالاب گاوخونی، تصریح کرد: از وقتی که میزان انتقال آب از سد زاینده‌‌رود به پایین دست، کم شد، این تالاب کم‌کم خشک شد. 

فولادگر همچنین از علت‌های دیگر خشک شدن تالاب گاوخونی را کاهش میانگین بارندگی در استان اصفهان و همچنین در مجموع کشور خواند. 

وی درباره تأثیرهای منفی خشک شدن تالاب گاوخونی، یاد‌آور شد: خشک شدن باتلاق گاوخونی تمام اکوسیستم منطقه به‌ویژه محیط‌زیست اطراف تالاب را با خطر روبه‌رو کرده است. 

این نماینده مردم در مجلس، درباره تأثیرهای خشک شدن تالاب گاوخونی بر کشاورزی منطقه، گفت: آب این تالاب برای کشاورزان منطقه بسیار حیاتی است و هم‌اکنون که آب این تالاب خشک شده، کشاورزی این مناطق هم با مشکلات جدی روبه‌رو شده است. 

رئیس کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی، با بیان این که خشک شدن تالاب گاوخونی موجب رکود بخش گردشگری استان اصفهان می‌شود، تأکید کرد: یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اصفهان تالاب گاوخونی است که هم‌اکنون با خشک شدن آن، مسائل گردشگری این منطقه استان هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.
استفاده بی‌رویه از منابع آبی ورودی به این تالاب و خشکسالی که در حدود هشت سال است در کشورمان حاکم است، موجب نابود شدن تالاب گاوخونی با وسعت ۴۶ هزار هکتاری شده است. 

تالاب گاوخونی در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان در ارتفاع حدود هزار و ۴۷۵ متری از سطح دریا قرار دارد و دارای پوشش گیاهی شامل گونه‌های متفاوت از جمله نی، لویی، بارهنگ‌های آبی، علف بوریا و انواع جلبک و در فصل مهاجرت، میزبان پرندگان مهاجر همچون فلامینگو و حواصیل است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین