آفتابنیوز : آفتاب: مراسم اختتامیه جشنواره زنان در جامعه مهدوی با سخنرانی خانم دکتر فاطمه طباطبایی همسر سید احمد خمینی، سوم خرداد ماه همزمان با میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) و امام خمینی (س)، در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
به گزارش آفتاب به نقل از پایگاه اطلاعرسانی خبری جماران، خانم دکتر فاطمه طباطبایی پس از قرائت دو قطعه شعر از اشعار امام خمینی(س) با موضوع حضرت زهرا(س) و حضرت مهدی(عج) گفت: آن چه که از روایات ائمه اطهار ما بر میآید همه این بزرگواران جامعه بشریت را به نحوی به انتظار دعوت کردهاند.
وی با اشاره به ویژگیهای ظهور حضرت مهدی(عج) ادامه داد: وقتی حضرت مهدی ظهور بکنند اولاٌ این ظهور یک رخداد عینی و ملموس است و یک اتفاق است یعنی یک مفهوم کلی نیست که ما بخواهیم به دنبال مصادیقش بگردیم بلکه یک رخداد است که شخصیت مشخصی در یک زمان معین با شناسنامه معینی ظهور خواهد کرد و جهان را به فیض میرساند و عدالت را در جهان حاکم میکند.
طباطبایی ادامه داد: عدالت همان امری است که هر بشری بالفطره آن را خواهان است. وقتی حکومت ایشان جهانی است ما نیز باید جهانی فکر کنیم و از محیط بسته خودمان رها شویم. ما که میگوییم منتظر هستیم برای آن جامعهای که ایشان تشریف میآورند باید برای عدل مهدوی آماده باشیم. باید اول آن عدالت را در وجود خودمان پیاده کنیم و منتظر باشیم؛ این انتظار را باید خودمان در وجود خودمان بفهمیم و پیاده بکنیم.
خانم دکتر فاطمه طباطبایی با اشاره به تعاریف متفاوت مفهوم عدالت در مکاتب مختلف ادامه داد: به نظر من باید یک مقدار از حوزه نظری فاصله بگیریم. سخن در این زمینه زیاد گفته شده است باید وارد حوزه عمل شد و آن چه را که در حوزه نظر گفته شده در خودمان پیاده کنیم. وجود ما با گفتار و اعمالمان ساخته میشود من همانم که انجام میدهم نه اینکه نتیجه اش به من بر میگردد.
این استاد عرفان اسلامی افزود: در اندیشه عرفا و همین طور اندیشه عرفانی حضرت امام خمینی(س) اولین منزلی که عرفا برای سلوک به آن دعوت میکنند بیدار شدن است. انسان یک موجود تودرتو با لایههای طولانی است و هر فردی باید خودش این لایهها را در نوردد. در مرحله نفسانی ما با چشم و گوش درک میکنیم اما یک لایه درونی وجود ما قلب است. قلب است که حقایق را می بیند و شهود میکند و میفهمد. آن حقایق آن سویی را عقل نمیفهمد عقل به قلب کمک میکند. همانطور که نفس ما گوش و چشم دارد و به وسیله حواسش مطالب را دریافت میکند و به عقل میدهد و عقل هم تعقل میکند مرتبه وجودی دیگر ما قلب است و قلب است که حقایق را می فهمد. قرآن نیز میفرماید "قلب دارند اما تعقل نمیکنند"
وی در ادامه ضمن اشاره مجدد به دیدگاه عرفا افزود: منزل اول بیدار شدن است. همه انسانها بیدار هستند اما بیداری مراتب دارد در هر مرتبهای که باشیم نسبت به مرحله بالاتر غفلت داریم و در خوابیم. زمانی که در مرتبه نفسانی حرکت میکنیم از مرتبه قلب آگاه نیستیم و غفلت داریم و اگر به مرتبه قلب میرسیم از مرتبه روح خبر نداریم و نسبت به آن خوابیم و غفلت داریم. باید راه عمل را بپیمائیم شاید یک مقداری در این زمینه کم کار کرده باشیم بیاییم اینها را دنبال کنیم.
عروس حضرت امام خمینی(س) ادامه داد: ما اگر به فکر جامعه جهانی هستیم باید خودمان هم جهانی فکر کنیم اگر انتظار داریم حضرت مهدی بیایند و عدالت را در جهان بگسترانند ما هم باید عدالت را در درون خودمان پرورش بدهیم و بتوانیم منتظر باشیم زمانی میتوانیم منتظر آن جامعه باشیم که در درون خودمان اصولی را پیاده کرده باشیم.
وی در ادامه با اشاره به سلوک فردی هر انسان در عرفان عملی ادامه داد: باید ببینیم کجا هستیم و کجا می خواهیم برویم و به کجا برسیم چه مسیری را باید طی کنیم ؟ اول باید خودمان را اصلاح کنیم میخواهیم خودمان فرد منتظر باشیم تا زمانی که حضرت مهدی میآیند همراه ایشان باشیم و بتوانیم به ایشان کمک کنیم.
طباطبایی با اشاره به پرسش نقش زنان در زمینهسازی ظهور افزود: زنان نیز مانند مردان هستند هیچ تفاوتی ندارند زن زمانی که نقش مادری، خواهری یا همسری دارد یک سری وظایفی دارد اما در بعد انسانی، فرقی میان زن و مرد نیست.
عروس امام خمینی (س) با اشاره به بیانات ایشان افزود: ایشان همیشه با یک نظر به زنان و مردان نگاه میکردند و خواهران و برادران را در کنار هم بیان میکردند.
همسر حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی(س) ادامه داد: هر فردی خودش ذائقه اش را تغییر میدهد ما نسبت به بعضی چیزها حساسیت داریم و زشت می شماریم اما وقتی مد میشود میپذیریم اما اگر میخواهیم یک جامعه انسانی داشته باشیم حداقل باید برای زندگیمان برنامهریزی کنیم و برنامه داشته باشیم.
دکتر طباطبایی با اشاره به فرازی از کتاب سرالصلوه در مورد رابطه انسان و جهان افزود: ایشان بحث فقهی مکان نمازگزار را توضیح میدهند و پس از بیان مباحث فقهی این موضوع میفرمایند یک عده از نمازگزاران که طبق شرایط فقهی نمازشان را درست میخوانند یک عده هم که اهل ولایتند مکان نماز را به گونهای دیگر میبینند آنها جز خدا چیزی را نمیبینند خدا خودش عابد و معبود و مکان و مسجد است و عبودیت نیز از تعینات اسما و صفات الهی است؛ اما یک عدهای اهل معرفت اند که مکان نماز را همه عالم میدانند اینها میگویند همه عالم و همه موجودات " یسبح لله فی السموات و الارض" یعنی همه موجودات خداوند را تسبیح میکنند. وقتی همه موجودات نمازگزار هستند مسجد اینها چیست؟ مسجد میشود آن عالم ماسوا و سبحه اش عرش خداست و سجده گاهش زمین یعنی عالم مسجد ربوبیت حق است.
وی ادامه داد: آیا اگر این مفهوم را بپذیریم می توانیم با هر شرایطی وارد مسجد شویم جز با طهارت می شود وارد مسجد شد؟ طهارت چشم و دست و دل و خیال؛ آیا می شود دیگر به کسی بدبین بود؟ آیا می توان بدخواه کسی بود؟ آیا میتوانیم هتک حرمت کسی را بکنیم؟ آیا میتوانیم آبروی کسی را ببریم؟ اگر این نگاه را به جهان داشته باشیم رابطه مان با جهان و خودمان و دیگران تنظیم میشود.
در این مراسم، علاوه بر دکتر فاطمه طباطبایی، دکتر عباس شیبانی عضو شورای شهر تهران و مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) و خانم گونزالس بانوی آمریکایی مسلمان شده نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.
این جشنواره در 4 بخش اصلی ادبی، مقاله و پژوهش، کلیپ و نماهنگ و ترجمه با محوریت زنان آسمانی در گذر زمان در قالب موضوعات «زن در جامعه مهدوی»، «مادران منتظر پرور»، «رسالت زینبی (ص)، ظهور مهدوی(ع)»، «زن و مرد با کمال انسانی مشترک»، «الهیات فمینیستی؛ منزلت یا حقارت» توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد و طی مراسم اختتامیه جوایز برگزیدگان بخشهای مختلف اهدا شد.
در پایان این مراسم توسط استاد حسامالدین سراج و گروه بیدل موسیقی اجرا شد.