کد خبر: ۱۲۸۰۶۹
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۶

بقایی: در میراث فرهنگی، مطیع احمدی‌نژاد بودم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- امیدسلیمی بنی: حمید بقایی امروز در مراسم تودیع خود و معارفه احمدزاده، رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، خود را "مطیع رئیس‌جمهور" در دوران کاری خود در این سازمان دانست.

حمید بقایی که این روزها، منتظر تایید یا رد حکم انفصال از خدمت 4 ساله خود قرار دارد، در نهاد ریاست‌جمهوری گفت: "در مدت شش سال حضور در این سازمان همواره خود را خادم ملت ایران و مطیع دستورات ریاست‌جمهوری می‌دانستم و تمام تلاش خود را برای حفظ و حراست از فرهنگ این مرز و بوم مبذول داشتم."

روح‌اله احمدزاده،رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم گفت: "تنها دوره تاریخ ایران که حفاظت، مرمت و احیای آثار تاریخی با شتاب مضاعف در آن صورت گرفت دولت‏های نهم و دهم است و ما نیز این راه را با جدیت ادامه خواهیم داد."

وی همچنین اظهار داشت: "رئیس جمهور، مأموریت و مانیفست حرکت ما ایرانیان را به صورت شفاف مشخص کرده است و ما فرمایشات این مقام مسئول را نصب العین قرار می‏دهیم."

با این حال، بقایی، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، درباره عملکرد خود در این سازمان و معاونت‌های زیرمجموعه خود گزارشی ارائه کرد. وی در بخشی از گزارش مفصل خود به حضور سالانه 3 میلیون نفر از گردشگران خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: "تا پیش از دولت نهم آمار ورود گردشگران خارجی به کشور 850 هزار نفر بود که این آمار در سال 89 به 3 میلیون نفر رسید."

این اظهارات در حالی گفته شد که بسیاری از آمارها از نزول فاحش تعداد گردشگران خارجی به کشور و خروج ایرانی‌ها در ایام تعطیل به خصوص نوروز 90 به کشورهای خارجی خبر می‌دهند. در نوروز گذشته، اعلام شد خروج گردشگران از ایران، در روزهای نخست سال، 4 میلیون نفر بوده که مقصد بیشتر آنها کشورهای همجوار مانند امارات متحده عربی، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان و همچنین کشورهای جنوب شرق آسیا تعیین شده است.

بقایی همچنین متذکر شد: "در حوزه گردشگری داخلی نیز تا سال 84 آمار دقیقی در دست نیست، اما با شکل‌گیری ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور تنها در سال 89 شاهد انجام 160 میلیون نفرسفر در کشور بودیم که هر سال رشد 25 درصدی را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد." 

آمار جنگ و نابودی در گزارش تودیع

بقایی همچنین بار دیگر در اظهارات خود، درباره جنگ‌های خانمان‌برانداز در کشورهای خارجی، اشاره کرد. او با بیان اینکه کشتار و نابودی جزء مسلم تاریخ کشورهای استعمارگر است، گفت: "بیش از نیمی از فجایع تاریخی در اروپا و در خلال جنگ‌های جهانی اول، دوم و بالکان اتفاق افتاده است که حدود 60 میلیون انسان در جریان این جنگ‌ها جان خود را از دست داده‌اند."

پیش از این نیز بقایی در یکی از سخنرانی‌های خود، با اشاره به کشتار ارامنه در ابتدای قرن بیستم به دست "ترکان جوان عثمانی" باعث بروز تشنجات دیپلماتیک در روابط ایران و ترکیه شده بود که دستگاه وزارت امور خارجه کشور مجبور به واکنش شد.

دستاورد میراث فرهنگی و ثبت ملی در سال‌های اخیر

بقایی سپس به مسأله‌ای پرداخت که باعث صدور حکم انفصال وی از خدمات دولتی شده است، یعنی حفاظت از میراث فرهنگی. او در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه در فاصله سال‌های 1309 تا 1384 تعداد 13 هزار اثر شناسایی و در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده، گفت: از سال 84 تا کنون تعداد 17 هزار اثر تاریخی شناسایی و ثبت شده است؛ به عبارتی از مجموع 30 هزار اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی 60 درصد آن در دولت‌های نهم و دهم به ثبت رسیده است. 

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در تشریح عملکرد موزه ملی در شش ساله گذشته به برگزاری دو نمایشگاه بزرگ ایران در مکزیک و برزیل اشاره کرد و گفت: به دنبال برگزاری این نمایشگاه‌ها هم اکنون کشورهای آلمان، هلند، بلژیک، کره‌جنوبی و چین نیز خواستار میزبانی از نمایشگاه‌ آثار ایرانی هستند.

بقایی همچنین درباره عملکرد موزه ملی ایران نیز گزارش داد. موزه ای که با انتصاب آزاده اردکانی به ریاستش در ماه های گذشته باعث انتقادهای زیادی شده بود. 
منتقدان انتصاب این فرد می‌گفتند او توانایی، تخصص و سابقه کار در میراث فرهنگی را ندارد. گفته می شود اردکانی کارشناس میکروبیولوژی است، ولی بقایی در دفاع از حضور اردکانی در موزه ملی، با بیان اینکه از سال 1975 هیچ ساماندهی در اشیای موزه ملی ایران انجام نشده بود، اظهار داشت: "در سال 89 کار ساماندهی اشیای موزه ملی ایران آغاز شد؛ برآورد انجام کار سه سال بود که خوشبختانه تاکنون ساماندهی دو انبار از سه انبار موزه به پایان رسیده و در مجموع کار حدود 60 درصد پیشرفت داشته است."

اکنون در شرایطی احمدزاده، استاندار سابق استان فارس، سکان هدایت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در دست می‌گیرد که تا دوهفته دیگر، در صورت تایید حکم انفصال بقایی از خدمات دولتی، ممکن است خود را برای حضور در نهاد ریاست‌جمهوری و پستی بالاتر مهیا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین