کد خبر: ۱۲۸۱۴۶
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۱

انتخاب 3 نامزد احراز سمت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: احمد شهید، وزیر خارجه سابق مالدیو، روبرتو توسکانو سفیر سابق ایتالیا در ایران و امین مدنی وکیل حقوق بشر سودانی 3 کاندیدای نهایی برای احراز سمت گزارشگری ویژه وضعیت حقوق بشر ایران هستند. 

به گزارش بی بی سی، این افراد پس از چند جلسه یک گروه کاری متشکل از بعضی اعضای شورای حقوق بشر انتخاب شده‌اند. منتخب نهایی این فرآیند قرار است در روزهای پایانی خرداد‌ماه مشخص شود.

یکی از ملاک‌های انتخاب این افراد بی‌طرفی نسبت به ایران بوده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو روز 24 مارس 2011 با صدور قطعنامه‌ای به تعیین گزارشگر ویژه‌ای برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران رأی داده بود.

آن قطعنامه با ۲۲ رای موافق در مقابل هفت رای مخالف و ۱۴ رأی ممتنع به تصویب رسید.

این نخستین بار بود که شورای حقوق بشر سازمان ملل، که در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد، رای به تعیین گزارشگر ویژه برای یک کشور می‌داد. ایران از این رای به شدت ناراضی به نظر می‌رسد.

سید محمدرضا سجادی، فرستاده ایران به نشست شورای حقوق بشر در ژنو، تصمیم شورا برای تعیین گزارشگر ویژه را "غیر منصفانه و ناموجه" خوانده و گفته بود که این حرکت "محکوم به شکست" است.

هنوز معلوم نیست که آیا ایران به چنین گزارشگری اجازه سفر به این کشور را خواهد داد یا خیر.

در گذشته رینالدو گالیندوپل از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۳ و موریس کاپیتورن از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰ به عنوان نمایندگان ویژه حقوق بشر سازمان ملل چند بار به ایران آمدند و گزارش‌های متعددی در مورد وضعیت حقوق بشر کشورمان تهیه کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین