کد خبر: ۱۲۸۱۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸

مسکن همچنان گران است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پس از آنکه از سال 86 قیمت مسکن با افزایش چند برابری مواجه شد، دولت تصمیم گرفت با اجرای سیاست‌های پولی و مالی از افزایش دوباره قیمت‌ها جلوگیری کند. از آنجایی که ریشه جهش یکباره قیمت مسکن، ارایه تسهیلات بانک‌ها عنوان شده بود و اینکه بانک‌ها بدون نظارت و کار کارشناسی وام طرح‌های زودبازده را به متقاضیان داده‌اند، براساس سیاست‌های دولت، ارایه تسهیلات متوقف شد.

این راهکار گرچه موجب این شد که در سال‌های اخیر قیمت مسکن کاهش پیدا کند و افزایشی هم نداشته باشد اما تولید را در کشور با مشکلات زیادی مواجه کرد.

مسکن هم به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در کشور، معمولا حجم زیادی ازنقدینگی را به سمت خود جذب می‌کند و اغلب تغییرات قیمتی در دیگر بازارهای مالی تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن بخصوص شهرهای بزرگی مانند تهران دارد.

گرچه وزارت مسکن و شهرسازی با اجرای طرح مسکن مهر و ساخت یک میلیون واحد مسکونی درسال قدم بزرگی را برای کاهش تقاضای مسکن برداشته است اما همچنان بخش زیادی از متقاضیان در شهرهای بزرگ با مشکل گرانی مسکن روبرو هستند و متقاضی مسکن مهر که عمدتا در حاشیه شهرهای ساخته شده‌اند کمتر است.

این شرایط با توجه به نوسات نرخ ارز و قیمت سکه باعث شده است که برخی از کارشناسان نسبت به آینده قیمت مسکن در کشورابراز نگرانی کنند اما مسئولان وزارت مسکن همچنان براین امر تاکید می‌کنند که قیمت‌ها افزایشی نخواهند داشت.

در این رابطه معاون وزیر مسکن وشهرسازی در این باره گفته بود: قیمت خانه و اجاره بها تغییری نخواهد داشت. ابوالفضل صومعلو همچنین با بیان اینکه ینکه تا پایان سال 92 هیچ ایرانی بدون خانه نخواهد بود، افزوده بود: اگر امسال نیز مانند سال گذشته با همکاری بانک‌ها همراه باشد به این هدف می رسیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت مسکن و شهرسازی هم با بیان اینکه شاهد افزایش واقعی قیمت‌ها در بازار مسکن کشور نیستیم، اظهارداشته است: از آنجایی که فضای سوداگری و سفته‌بازی در بازار مسکن کشور حاکم نیست، دلیلی برای افزایش قیمت‌ها در این بخش وجود ندارد و ما نیز براساس بررسی‌های انجام شده چنین موضوعی را پیش‌بینی نمی‌کنیم.

علی چگنی با اشاره به رشد قابل توجه آمار صدور پروانه‌های ساختمانی درسال89 که در 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، ادامه داده است: در حالی که صدور 698 هزار پروانه ساختمانی در سال86 با افزایش قابل توجه قیمت مسکن در کشور همراه شد، صدور 722 هزار پروانه در سال گذشته ثبات بازار مسکن را در پی داشت.

وی با اشاره به اینکه در آمارهای مربوط به تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره در سال89، آمار شهرهای جدید لحاظ نشده است، تصریح کرده است: تعداد زیادی از واحدهای مسکونی که سال گذشته برای آنها پروانه ساختمانی صادر شده است، امسال به بهره‌برداری می‌رسند و این امر تاثیر قابل توجهی در نزدیک شدن عرضه و تقاضای بازار مسکن به یکدیگر و ثبات یا کاهش قیمت‌ها خواهد داشت.

به هر حال، باوجود کاهش قیمت مسکن و ساخت مسکن مهر در سال‌های گذشته بازهم قیمت مسکن برای متقاضیان سکونت در کلان شهرها بسیار بالاست و این قشر که تمایل به زندگی در شهرهای جدید را ندارند باید قیمتهای زیادی را برای خرید یک آپارتمان بپردازند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین