کد خبر: ۱۲۸۴۶۹
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۱:۱۴

احمدی‌نژاد: «لعنت بر بنیانگذار تفکیک قوا»!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از نمایندگان تهران اگرچه از حداکثر همکاری مجلس با دولت سخن می‌گفت اما یادآور شد که این میزان همکاری، منجر به تامین رضایت احمدی‌نژاد نشده است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت: تعامل مجلس با دولت اصلا به معنای پیروی مجلس از دولت یا شخص رئیس‌جمهور نیست. کما اینکه شاید برخی چنین برداشتی بکنند. اما مجلس از موضعی مستقل وارد همکاری شده و هر جا منطق اقتضا کند و در مواضع دولت و شخص رئیس‌جمهور دلایل روشنی وجود داشته باشد تامل می‌کند و با دولت همراهی می‌کند و هر جا منطق اقتضا نکند محکم بر مواضع خود می‌ایستد.

وی با تاکید بر اینکه این بالاترین همکاری مجلس با دولت است، ادامه داد: اما رئیس‌جمهور اعتقادش بر این نیست که مجلس باید در راس امور و مستقل باشد. حتی نقلی هم کرده‌اند که «لعنت بر بنیانگذار تفکیک قوا»! البته لابد منظورشان منتسکیو بوده است. این گفتار و رفتار ایشان نشان‌دهنده یک روحیه و رویه‌ای است که به تصور خودشان شاید با انگیزه خدمت به ملت باشد، اما خودمحور است.

آن روحیه این است که ایشان این توانایی را دارد که با سرعت بیشتری کار کند ولی وجود قوه مقننه مانع از این سرعت است. منطق دیکتاتورها هم همین است که می‌گویند، کافی است کشور را به ما بدهند و از ما بخواند که تمام توان‌مان را در راه پیشرفت کشور به کار بگیریم. رضا‌خان هم شاید همین منطق را داشت و در خارج از کشور هم کسانی مشی دیکتاتورماآبانه داشته و دارند البته تصورشان این است که وجودشان را وقف کشورشان می‌کنند.

عضو فراکسیون اصول‌گرایان افزود: روش اداره کشور ما نه پارلمانی صد‌‌در‌صد و نه ریاستی صد‌درصد است. بلکه ترکیبی از این دو است. ولی جایگاه پارلمان، اول است. برای همین است که پارلمان می‌تواند رئیس‌جمهور را استیضاح کند ولی رئیس‌جمهور هرگز نمی‌تواند مجلس را منحل کند.

کشور بدون رئیس‌جمهور (چه به دلیل استیضاح چه فوت و چه استعفای رئیس‌جمهور) هم می‌تواند اداره شود ولی کشور بدون مجلس نمی‌تواند اداره شود. این نشان‌دهنده جایگاه معتبر مجلس است. اما رئیس‌جمهور زیر بار چنین جایگاهی نمی‌رود و می‌خواهد مجلس لوایح وی را یا صد‌در‌صد بپذیرد یا رد کند یا اصلاحات در آن محدود باشد. اما اگر مثلا مجلس لایحه بودجه یا لایحه برنامه را رد کند چه اتفاقی می‌افتد؟ دولت بدون بودجه یا برنامه می‌تواند کار کند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین