کد خبر: ۱۲۸۷۶۴
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۹

گرد و غبار و آلودگی هوا باعث ناباروری زنان و عقیمی مردان می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک فوق تخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری - تناسلی گفت: گرد و غبار و آلودگی هوا باعث ناباروری زنان و عقیمی مردان می‌شود.

دکتر جواد زرگوشی اظهار داشت: در چند سال اخیر، پدیده گرد و غبار (ریزگردها) هوای استان‌های مختلف کشور را آلوده کرده است، پژوهش های متعدد نشان داده که آلودگی هوا با کاهش شدید باروری زنان و افزایش عقیمی مردان همراه است و ذرات گرد و خاک معلق در هوا، کارکرد دستگاه تناسلی و تولید مثل در زنان و مردان را مختل می سازد.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا با ریزگردها و گرد و غبار عوارض بسیار خطرناکی را برای مردم ایجاد می‌کند. آلودگی هوا، میزان سقط جنین و مرده‌زائی را چندین برابر می‌کند.

دکتر زرگوشی افزود: پژوهش‌های اخیر که نتایج آنها طی چندین مقاله در ژورنال‌های معتبر طب زناشوئی و باروری منتشر شده نشان می‌دهند که آلودگی هوا با مختل شدن سلامت جنین، تولد نوزادان کم وزن، عدم رشد مناسب جنین، و نارس بودن نوزادان همراه است و تمامی این عوارض در هوای پاک بسیار کمتر رخ می‌دهند.

وی با بیان اینکه میزان باروری زنان و مردان در اثر آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار به نحو بسیار محسوسی کم می‌شود گفت: تعداد اسپرم مردانی که در نواحی با هوای آلوده کار و زندگی می‌کنند به مراتب کمتر از مردانی است که از هوای پاک برخوردارند.

موسس پایگاه پژوهش‌های تندرستی خانواده و طب زناشوئی محمد زکریای رازی گفت: بیشتر مردم به اشتباه تصور می‌کنند که عوارض آلودگی هوا صرفا در دستگاه تنفسی و ریه‌ها رخ می‌دهد حال آنکه چنین نیست.

عضو انجمن طب زناشوئی اروپا در پایان با بیان اینکه هوای پاک حق مسلم همگان است، افزود: اینکه منفعلانه منتظر بمانیم که مردم بر اثر عوامل محیطی که قابل کنترل و اصلاح است، بیمار و ناتوان شوند و آنگاه با صرف هزینه‌های گزاف درمان شوند عاقلانه نیست. از جمله وظایف ذاتی ما پزشکان آگاه کردن مردم از خطراتی است که سلامت آنان را تهدید می‌کند و یکی از اهداف اساسی ما از راه اندازی پایگاه پژوهش‌های تندرستی خانواده و طب زناشوئی محمد زکریای رازی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، عمل به این وظیفه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین