کد خبر: ۱۲۸۷۷۶
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۳:۳۲
ضمن تبیین دلایل عدم حمایت ایران از اتفاقات سوریه بیان شد:

ذوالنور: می‌گفتیم دو یار بیشتر نداریم؛ باجی و موجی

اگر کسی به موضوع سوریه اشراف نداشته باشد باید به فکر معالجه‌اش باشیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مناظره‌ای با موضوع “بیداری اسلامی یا آمریکایی ” دوشنبه گذشته (نهم خردادماه) با حضور حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دکتر صادق زیباکلام استاد علوم‌سیاسی دانشگاه تهران در تالار شهید بهشتی دانشگاه علامه‌طباطبایی و به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.

در بخشی از این مناظره زیباکلام خطاب به ذوالنور گفت: «شما که دم از اسلامیت جنبش‌های عربی می‌زنید چرا در خصوص حوادث سوریه ساکت هستید؟ آیا شما می‌دانید که چقدر از نیروهای اسلامگرا در زمان ریاست جمهوری حافظ اسد در کشور سوریه به خاک و خون کشیده‌ شده‌اند؟ آیا می‌دانید بیشترین آمار کشته شدگان فعالان اسلام‌گرا در کشور دوست شما یعنی سوریه بوده است»؟ که حجت الاسلام مجتبی ذوالنور جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش با تبیین دیدگاه خود درباره عدم حمایت ایران از اتفاقاتی که در سوریه رخ می‌دهد گفت: «جمهوری اسلامی ایران حکومت سوریه را متفاوت از سایر حکومت‌های عربی نمی‌داند و این یک اصل قطعی است».

وی افزود: «تردید نداریم اتفاقاتی که در سوریه رخ داده است با طرح‌ریزی آمریکا و رژیم صهیونیستی است و انبارهای سلاحی که کشف شده و همچنین اعترافات متهمان نشان از این دارد که دست آمریکا و رژیم صهیونیستی در حوادث کشور سوریه روشن و مشخص است».

ذوالنور خاطرنشان کرد: «آمریکا و رژیم صهیونیستی از سقوط حکومت سوریه استقبال می‌کند و اگر کسی این موضوع را متوجه نشود مشخص است که از نظر ذهنی مشکل دارد».

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با طرح این سؤال که آیا آمریکا همان مواضعی را که در کشور سوریه پیگیری می‌کند در کشور مصر نیز پیاده می‌کند؟ تأکید کرد: «آنچه که در کشور سوریه رخ می‌دهد طرح‌های آمریکایی است و اگر کسی به این موضوع اشرافیت نداشته باشد باید به ضریب هوشی‌اش شک کرد و باید به فکر معالجه او باشیم».

وی افزود: «دولت‌ها و کشورهایی که به دنبال سقوط حکومت سوریه هستند در واقع به دنبال منافع خود هستند و قصد دارند نفرات و افراد مورد وثوق خود را در این کشور به حکومت بنشانند».

این مقام مسئول در سپاه پاسداران اظهار داشت: «برای جمهوری اسلامی ایران محرز است که قصد برای سقوط حکومت سوریه با تلاش آمریکاست و قطعاً منافع ایران اسلامی مورد هدف قرار گرفته شده است و می‌خواهند منافع کشورمان را تهدید کنند».

ذوالنور با اشاره به اینکه عقل سیاسی حکم می‌کند که کشورمان از حوادث به وجود آمده در کشور سوریه حمایت نکند اما از قیام‌های به وجود آمده در بحرین حمایت کند، یادآور شد: «باید پرسید چرا مظلومیت مردم بحرین در رسانه‌های معاند نظام اسلامی به تصویر کشیده نمی‌شود و بایکوت خبری وجود دارد»؟

همچنین به گزارش ایسنا، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: «جمهوری اسلامی بیش از این‌که با حکومت‌ها ارتباط داشته باشد، با نهضت‌های انقلابی ارتباط داشت. بعضا جنس این نهضت‌ها با انقلاب سازگاری داشت و این ارتباط باقی می‌ماند، ولی برخی از نهضت‌ها فاصله گرفتند و این ارتباط کم‌رنگ و قطع شد. قذافی از ابتدا فردی مذبذب و بر سر دو راهی بود و اهل ثبات نبود و چون جمهوری اسلامی همواره سعی می‌کند از خصومت دشمنان بکاهد و کسانی که بر سر دو راهی هستند را بیشتر به سمت خود جذب کند، تلاش می‌کرد که با قذافی اینگونه ارتباط را داشته باشد».

وی با اشاره به رابطه‌ ایران و لیبی در دوران جنگ خاطر نشان کرد: «ما در زمان جنگ می‌گفتیم که دو یار بیشتر نداریم که یکی از آن‌ها باجی یعنی سوریه و یکی از آن‌ها موجی یعنی قذافی است. قذافی هر از چند گاهی به سمت آمریکا تمایل پیدا می‌کرد و در بحث هسته‌یی نیز نشان داد که عقل سیاسی ندارد و در نتیجه سر او کلاه گذاشتند. ما نمی‌گوییم که لیبی و حکومت قذافی هم‌پیمان جمهوری اسلامی ایران بودند و هیچ کس در دنیا نمی‌تواند، ادعا کند که سیاست‌های ما سر سوزنی به جای دیگر بستگی دارد، چرا که استقلال جمهوری اسلامی مشخص است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین