کد خبر: ۱۲۸۹۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۱

نامه آیت‌الله استادی به سید حسن خمینی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله رضا استادی با ارسال نامه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، از انتشار کتاب "فرهنگ جامع فرق اسلامی" توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ه) تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش آفتاب، متن این نامه که فروردین‌ماه امسال به نگارش در آمده به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی زید عزه و دامت افاضاته
سلام علیکم 

چند روزی است که کتاب "فرهنگ جامع فرق اسلامی" توسط مؤسسه تنظیم آثار برایم ارسال و موجب تشکر گردید. چند ساعتی گاهی با مطالعه و گاهی به مرور و تورّق با آن مأنوس شدم. به نظر بنده حضرتعالی از چند جهت با تألیف این اثر باید خرسند باشید: 

1. در شرایط کنونی برای همه فضلا و بویژه برای شما لازم است علاوه بر درس های رسمی حوزه در رشته های دیگر هم اطلاعاتی و یا مهارتی داشته باشند و شما با این کار بالنسبة سنگین در این وادی وارد شدید و بسیار به‌جا است. 

2. زحمات مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی را احیاء و منتشر ساختید و حتماً موجب برکت برای شما و اثر و آثار حضرتعالی است. 

3. کتاب های ملل و نحل و فرق اسلامی یک بخش از دائرة المعارف‌ها است و همانگونه که دائرة‌المعارف‌ها (هرچند اشکالاتی هم داشته باشند) از آثار ماندگار است و همواره مورد مراجعه محققان و مؤلفان می باشد، کتاب شما هم کتابی ماندگار خواهد بود و امیدوارم اشتباهات آن بسیار کم و یا منتفی باشد و بد نیست یادآوری کنم که طبع این قبیل کارها (که منابع فراوان دارد و مراجعه مکرّر در مکرّر لازم دارد) این است که احیاناً اشتباهاتی هم داشته باشد و نباید از این که برخی ها احتمالاً به نیت خیر یا به قصدی دیگر نقد کنند و اشکال وارد یا غیر وارد بگیرند ناراحت شد. 

مرحوم دانش پژوه می گفت هر کس این قبیل تألیفات را مورد بی مهری قرار دهد شاهد این است که خود این گونه زحمات را تحمّل نکرده و از کمّ و کیف کار آگاه نیست. 

4. این که از چند کتاب جدید مانند دائرة المعارف های فارسی و کتاب آقای دکتر مشکور و کتاب آقای دکتر صابری و ترجمه کتاب آقای شریف یحیی الامین، به وفور مطلب نقل یا استفاده و یا نقد کرده اید و همه جا نام آنها را برده و مانند برخی مؤلفان میان بر نزده و اخلاق تحقیق را رعایت نموده اید بسیار جای سپاس و خرسندی است. 

5. اگر قبل از نشر بنده کتاب را دیده بودم، پیشنهاد می کردم که فرقه های مکرّر یعنی مواردی که یک فرقه چند نام دارد را چند شماره نزنید. 

6. در آغاز کتاب فرموده اید شروع سال 83 و نشر هم سال 89 و این فاصله بیش از هشت سال نمی شود گرچه می توان توجیه کرد اما اگر اصلاح شود بهتر است. 

7. اگر با نظارت شما یا همت و دستورتان کتاب احادیث اهل البیت آیت الله روحانی و آیت الله احمدی چاپ و نشر یابد حتماً مشمول دعاهایی خواهید شد. حدود بیست سال روزی حدود یک ساعت این دو بزرگوار روی این کتاب کار کرده اند.

رضا استادی
هفتم فروردین ماه نود
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
0
0
سيد خسته نباشي
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین