کد خبر: ۱۲۹۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۴

دادستان کل کشور: درباره مرگ هدی صابر فضاسازی می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محسنی اژه ای، دادستان کل کشور می گوید سئوالاتی را برای سازمان زندانها و دادستانی تهران درباره مرگ رضا هدی صابر مطرح کرده که هنوز پاسخ نداده اند.

به گفته غلامحسین محسنی اژه ای، گزارشی که سازمان زندانها و دادستانی تهران به دادستانی کل داده اند، مشخص نکرده آیا مقررات مربوط به رسیدگی پزشکی به محکوم یاد شده به طور کامل انجام شده یا خیر. برای همین، منتظر است تا توضیحات این دو نهاد را دریافت کند.

سخنگوی قوه قضائیه توضیح داد: "درباره مرگ متوفی رضا هدی صابر، فضا سازی می شود. نمی گویم همه ضدانقلاب هستند. برخی همه افرادی که فضاسازی می کنند دشمن هستند، بلکه با غفلت و کم اطلاعی و بی اطلاعی به دشمن گوش می دهند. توضیح هم می دهیم، گوش این افراد به آن طرف بیشتر است. محکومیت این فرد، قطعی شده بود و در زندان تحمل محکومیت می کرد."

به گفته اژه ای طبق ساز و کار قانونی، سازمان زندانها متولی نگهداری زندان و زندانی و متهمان حتی قبل از محکومیت در بازداشت موقت است: "اگر یکی از افراد بیماری و ناراحتی پیدا کرد، اختیار به سازمان زندانها داده شده که بلافاصله حتی بدون اخذ نظر قاضی و دادستان، مگر در موارد خاص امنیتی، بلافاصله او را به مرکز پزشکی و بهداری زندان در مرحله اول می برد. اگر لازم است دکتر برای او برده می شود. اگر چنانچه تشخیص داده شد محکوم باید به بیرون از زندان و مراکز تخصصی منتقل شود، اینجا باید سازمان زندانها به دادستان اطلاع دهد. چون قانون تکلیف کرده محکوم در زمان حبس، باید با اجازه دادسرا، یا قاضی ناظر زندان اطلاع دهد. دادستان به خانواده اطلاع می دهد که این فرد نیاز به اقدامات پزشکی بستری و غیر سرپایی دارد. گاهی این افراد، پزشک خانوادگی دارند که اگر لازم شد این پزشک به بالین بیمار حاضر شود. اگر خانواده احساس کرد این بیمارستان مناسب نیست و باید به بیمارستان دیگری اعزام شود، دادستان و سازمان زندانها به جز در موارد خاص امنیتی می تواند با درخواست انتقال بیمار به سایر مراکز موافقت کند."

وی درباره فوت این محکوم ملی و مذهبی و چهره رسانه ای، گفت: "روز 20 خرداد، سازمان زندانها گزارش داده اند و دادستان تهران نیز گزارش داده، در ساعات اولیه صبح روز 20 خرداد، اظهار ناراحتی می کند. ایشان به بهداری اوین منتقل می شود. معاینه و نوار قلب از ایشان انجام می شود و پزشک می گوید مشکل خاصی نیست. مجددا چند ساعت بعد، اظهار ناراحتی می شود. معاینه می کنند و می گویند بهتر است در بیرون از زندان، مورد آزمایشات تخصصی قرار گیرد. در بیمارستان خارج از زندان، سکته تشخیص داده می شود و این سکته، فردای آن روز تشدید می شود و این محکوم، فوت می کند."

اژه ای درپاسخ به انتقادات گفت: "انتقاداتی می شود در داخل که آیا این مسیر، همه انجام شده یا نه؟ ما از دادستان و سازمان زندانها همین مسئله را پرسیدیم، اطلاع به دادستان، خانواده محکوم و همچنین اطلاع از پزشک خانواده آن فرد، پرسیده شده و هنوز پاسخی به من داده نشده. اگر این موارد انجام نشده باشد، ما پیگیری می کنیم و نسبت به این مورد و سایر موارد مشابه، باید انجام شود. اگر کسی در داخل منتقد باشد، ما می پذیریم و اگر این مراحل هر یک انجام نشده باشد، ما می پذیریم و تعقیب می کنیم. اگر هم دشمن چیزی بگوید، توقعش چیز دیگری است."

دادستان کل کشور درباره احتمال کالبدشکافی جسد هدی صابر گفت: "سه حالت متصور است؛ اگر خانواده می گویند به جز معاینه ظاهری و اولیه، کالبدشکافی نیز بشود، انجام می شود. گاهی قرائن و شواهد باعث می شود دادستان کالبد شکافی را درخواست کند و از سوی خانواده نیز منع نمی شود. در برخی از موارد نیز خانواده ها، اصرار می کنند کالبدشکافی انجام نشود و دوست ندارد جنازه متوفی شکافته شود. به طبع باید منتظر ماند تا جواب آزمایشات پزشکی قانونی نیز بیاید. هنوز سئوالات مطرح است و جوابش را ما نگرفته ایم."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Japan
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
1
0
کلا مرحوم اقای رضاهدی صابر بخاطر خوشی زیاد درزندان فوت شده به فرض محال اگه خدایی نکرده کسی مقصر باشه اونم سرباز وظیفه زندان می باشد .اقای دادستان ملت هم درسشون رو فوت اب هستن .البته کامنتو جرات کنید بزارید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین