کد خبر: ۱۲۹۱۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۳

ادويه‌هايی كه جان شما را نجات می‌دهند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دانش پزشكي مدرن شناسايي و مطالعه روي قدرت بي‌انتهاي چاشني‌ها، ادويه‌ها و گياهان را آغاز كرده است و قصد دارد از اين تركيبات مفيد و شفابخش به عنوان سلاح‌هايي براي مقابله با بيماريهاي گوناگون از سرطان گرفته تا آلزايمر استفاده كند.

دكتر بهارات آگاروال، استاد پزشكي مركز سرطان اندرسون در دانشگاه تگزاس و نويسنده اثر «ادويه‌هاي شفابخش» در اين رابطه اظهار داشت: در سالهاي اخير متخصصان تلاش خود را آغاز كرده‌اند تا براساس شواهد پزشكي نشان دهند كه چرا هزاران سال انسان از ادويه‌ها براي مصارف پزشكي و درماني استفاده مي‌كرده است.

در اين مقاله فهرست 6 مورد از مفيدترين و شفابخش‌ترين ادويه‌ها كه در سراسر جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرند، ارائه شده است. اين 6 ادويه عبارتند از:

1-‌ مريم گلي؛ امروزه متخصصان گياه‌شناسي و گياهان دارويي، مصرف چاي مريم گلي را براي بهبود مشكلات معده و گلودرد توصيه مي‌كنند. يك مطالعه جديد نشان داده است كه استفاده از افشانه حاوي محلول مريم گلي به داخل گلو در كاهش درد بسيار موثر است. بررسي‌ها هم همچنين نشان داده است كه مريم گلي برخي از علایم اوليه آلزايمر را بهبود مي‌بخشد و روي نوعي ماده شيميايي تاثير مي‌گذارد كه در حافظه و يادگيري نقش دارد. براي مثال گروهي از دانشجويان كه از كپسول‌هاي حاوي اين گياه استفاده كرده بودند در تست‌هاي حافظه امتيازات بهتري را به دست آوردند.

2- رزماري؛ رزماري نيز در تقويت حافظه و سطح هوشياري موثر است. اسيد رزماري و ساير تركيبات آنتي اكسيداني موجود در اين ادويه كه معمولا روي گوشت قرمز و مرغ استفاده مي‌شود، براي مقابله با باكتري‌ها موثر است و حتي به طبع سالم‌تر گوشت كمك مي‌كند.

3- زردچوبه؛ در هند از اين ادويه براي تسريع بهبود و شفاي زخم‌ها استفاده مي‌شود. همچنين چاي زردچوبه در بهبود سرماخوردگي و مشكلات تنفسي موثر است. پزشكي مدرن نيز بسياري از خواص مفيد زردچوبه شامل خواص آنتي اكسيداني و ضد التهابي را تاييد كرده است.

زردچوبه حاوي ماده‌اي به نام كوركيومين است كه مي‌تواند دردهاي ناشي از آرتريت،‌ جراحات دنداني را كاهش دهد. هم چنين در برخي از مطالعات كه خاصيت اين ادويه در كنترل بيماري‌هاي قلبي، ديابت و آلزايمر مشاهده شده است. علاوه براين‌ها دكتر آگاروال در مطالعات خود به خاصيت اين ادويه در درمان سرطان به ويژه سرطانهاي روده، پرستات و سينه پي برده است.

4- فلفل تند؛ برخي از متخصصان معتقدند كه خوردن فلفل تند در هواي گرم مي‌تواند سيستم خنك كننده بدن را به طور طبيعي مورد هدف قرار دهد و در نتيجه بدن را خنك كند. بعلاوه، نوعي تركيب موجود در فلفل تند موسوم به «كاپسايسين» سوخت و ساز بدن را تشديد مي‌كند و سوختن چربي را تشديد مي‌كند. به اين ترتيب مي‌تواند در طولاني مدت موجب كاهش وزن شود. اين ماده در عين حال با تقويت توان سلولهاي معده خطر بروز زخم معده را كاهش مي‌دهد و اين عضو را در برابر عفونت‌ها و باكتري‌هاي توليد كننده زخم مقاوم مي‌سازد. فلفل تند هم چنين با كاهش كلسترول بد از قلب محافظت مي‌كند.

5- زنجبيل؛ اين ادويه به داروخانه گياهي معروف است. زنجبيل از قديم براي درمان سرماخوردگي و مشكلات معده استفاده مي‌شود و غني از تركيبات ضد التهابي است كه هركدام براي مقابله با سرطان ‌هاي مختلف و كاهش دردهاي آرتريتي مفيد هستند. افرادي كه روزانه كپسول زنجبيل مصرف مي‌كنند 25 درصد كمتر دچار دردهاي عضلاني مي‌شوند. همچنين تزريق عصاره اين ادويه در بهبود دردهاي اوستئوآرتريت زانو موثر است. عصاره زنجبيل حالت تهوع را كاهش مي‌دهد و به كاهش تهوع صبحگاهي ناشي از جراحي و شيمي درماني كمك مي‌كند.

6- دارچين؛ اين ادويه نيز به نوبه خود تاثيرات و خواص مفيد بسياري دارد. دارچين اشتها را افزايش داده و گوارش را تسهيل مي‌كند. اين ادويه براي كنترل قندخون در افراد مبتلا به ديابت نوع دوم بسيار موثر است. مصرف دارچين به مقدار محدود تاثيرات بسيار قابل توجهي روي بدن و حفظ سلامتي دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین